€ 4.7612
£ 5.3976
$ 4.256

Mai multe ştiri online:

Care este viitorul profesiei de navigator?

Ştire online publicată Sâmbătă, 13 Aprilie 2019. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
„Începând din anul 2025, de când marile companii de navigație au pus în exploatare primele nave autonome, fără echipaj, o mulțime de marinari și-au pierdut locurile de muncă. Căpitanii, șefii mecanici, ofițerii, timonierii și ceilalți marinari au fost înlocuiți cu mașinării, cu roboți.


Noile nave nu se deosebeau cu nimic de drone. Plecau dintr-un port al lumii și ajungeau într-altul, fiind dirijate prin satelit. De la bordul tancurilor petroliere, vrachierelor și portcontainerelor, omul se retrăsese în fața unui pupitru de pe uscat. De acolo programa voiajul navelor, îl urmărea și intervenea la nevoie. Până și arhitectura vapoarelor se schimbase. Se renunțase la cabine, la careul ofițerilor și al marinarilor, la bucătărie, cambuză și băi, la puntea de comandă, la tancurile de apă și combustibil. Deveniseră inutile! Vasele comerciale din zilele noastre sunt simple magazii plutitoare, propulsate electric și conduse de roboți cu inteligență artificială.” 
Scenariul de mai sus (reprodus din povestirea mea „Căpitanul Adrian”) descrie navigația anului 2065. Evoluția transporturilor navale în această direcție este pe deplin posibilă, având în vedere schimbările tehnologice accelerare din acest sector. 


O temă fierbinte
Criza prelungită a shipping-ului internațional, provocată de criza economică mondială din anii 2009 – 2013, este departe de final. Convulsiile piețelor petroliere, conflictele militare din Orientul Mijlociu, războiul comercial dintre SUA și China, tensiunile generate de Brexit au afectat industria shipping-ului, iar pe de altă parte au obligat-o să caute cu mai mare înfrigurare soluții tehnologice la problemele sale. Iar direcția spre care se îndreaptă cercetarea și proiectarea navală este reducerea și chiar eliminarea factorului uman – generator de probleme și costuri – de la bordul navelor. 
În acest context, dezbaterile despre viitorul profesiei de navigator sunt tot mai frecvente. Tema este în atenția Organizației Maritime Internaționale, a Federației Internaționale a Transportatorilor, a asociațiilor companiilor de navigație din întreaga lume. 
Camera Internațională de Transport Maritim (ICS) cuprinde asociații ale armatorilor și operatorilor din Asia, Europa și de pe continentele americane, reprezentând 80% din tonajul flotei comerciale a lumii. 
Recent, sub egida ei, a avut loc dezbaterea: „Viitorul forței de muncă maritime”. 


Investiții în marinarul viitorului
Discuțiile au scos în evidență faptul că, pe termen scurt și mediu, industria shipping-ului va continua să depindă de forța de muncă și de competențele sale, că, pe măsură ce companiile de navigație se adaptează la viitor, importanța forței de muncă este tot mai mare. În prezent, creșterea ponderii femeilor în shipping a devenit o necesitate, iar pentru operarea mai sigură și mai eficientă a navelor și pentru a asigura interacțiunea cu uscatul, dimensiunea echipajelor va trebui să sufere schimbări. 
În efortul de a atrage specialiștii cu competențe tehnologice, industria maritimă se află în competiție cu alte sectoare pe piața muncii. De aceea, companiile de navigație trebuie să devină angajatori atractivi. Inițiative precum oferirea de oportunități de formare și dezvoltare, precum și furnizarea unui plan clar de dezvoltare a carierei reprezintă modalitățile prin care companiile pot atrage talente. Industria shipping-ului trebuie să investească în dezvoltarea unei forțe de muncă dedicate și fiabile.
Vorbitorii au subliniat necesitatea unui mediu de muncă sigur pentru navigatori în era digitală, deoarece digitizarea tot mai mare a influențat sănătatea și bunăstarea forței de muncă. În legătură cu bunăstarea navigatorilor, au fost evidențiate câteva modalități simple prin care se poate realiza lucru, cum ar fi: asigurarea accesului la internet numai în spațiile comune sau utilizarea de sondaje pentru a evalua climatul social de la bordul navelor.


Dezbaterile s-au încheiat cu recunoașterea faptului că, deși piața locurilor de muncă pare a avea o evoluție bună, formarea navigatorilor este esențială pentru ca abilitățile să evolueze în pas cu schimbările tehnologice.


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

Eveniment
luni, 20 mai Foto : Vine! Foto cu Radu Mazăre în cursa TAROM Paris - București 37469 vizite, 0 comentarii Vine! Foto cu Radu Mazăre în cursa TAROM Paris - București
Actual
ieri, ora 11:35 Foto : Veste bună pentru români. Când se anunță următoarea minivacanță 2212 vizite, 0 comentarii Veste bună pentru români. Când se anunță următoarea minivacanță
Politică
marti, 21 mai Foto : UPDATE. Radu Mazăre, dus la Penitenciarul Rahova 1922 vizite, 0 comentarii UPDATE. Radu Mazăre, dus la Penitenciarul Rahova
ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.7134 secunde