Care este prețul real al "afacerii Daewoo-Mangalia" pentru statul român?

785
Care este prețul real al

Articole de la același autor

Adunarea generală extraordinară a acționarilor Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia a decis, în data de 2 aprilie 2018, ca societatea să nu își exercite dreptul de preferință cu privire la achiziționarea pachetului de acțiuni deținut de Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering la societatea Daewoo - Mangalia Heavy Industries Mangalia. Hotărârea a fost luată cu următoarele condiții.

În primul rând, compania Damen va trebui să achiziționeze, de la sud-coreeni, pachetul de 51% din acțiunile societății mixte Daewoo- Mangalia. Apoi, Damen va trebui să cesioneze către SN "2 Mai" un pachet de acțiuni reprezentând aproximativ 2% din capitalul social al societății mixte. În urma acestor operațiuni, structura acționariatului societății DMHI va fi următoarea: SN "2 Mai" va deține 51% din capitalul social, iar Damen, 49%.

Hotărârea precizează în mod pleonastic că: "Cesiunea (pachetului de acțiuni reprezentând 2% din capitalul social - n.n.) se va face cu titlu gratuit și nu va fi condiționată în alt mod".

Documentul precizează că Daewoo - Mangalia îi este datoare lui DSME cu aproximativ 830 milioane de dolari, iar această creanță va fi cesionată de sud-coreeni către Damen, în schimbul sumei de 10.000 de dolari, potrivit negocierilor purtate între cele două părți. Practic este vorba de vânzarea (nu de cesiune) creanței în schimbul unei sume de 83.000 de ori mai mică.

După executarea acestei "cesiuni", la solicitarea SN "2 Mai", compania Damen se obligă să îi "cesioneze" 51% din valoarea creanței (reprezentând aproximativ 423 milioane de dolari), în schimbul sumei de 5.100 dolari.

Apoi, SN "2 Mai" și Damen vor face conversia în acțiuni a creanțelor pe care le dețin. Majorarea de capital a societății mixte se va face prin achiziționarea a câte o acțiune de fiecare dintre părți la valoarea nominală, urmând ca diferența până la valoarea creanțelor să fie considerată primă de capital.

Aceste operațiuni urmează să fie efectuate cu respectarea normelor naționale și europene în materia concurenței și ajutorului de stat, iar Consiliul Concurenței va fi notificat în legătură cu intenția SN "2 Mai" de a prelua controlul societății mixte.

Se precizează că negocierea contractului de societate mixtă "se va face în condițiile protejării maxime a resursei umane specializate, existente în societate, la data preluării" și că "nu se vor face restructurări de personal fără acordul părții române și al Damen".

În cadrul societății mixte, întrucât urmează să contribuie cu investiții, marca, know-how, portofoliu de comenzi, Damen dorește să obțină controlul managerial și operațional.

Negocierea contractului de societate mixtă va fi realizată de o comisie mixtă, formată din reprezentanți ai Ministerului Economiei, DPAPS și SN "2 Mai", asistată de consultantul angajat de aceasta din urmă. Rezultatul discuțiilor, analizelor și negocierilor va fi supus aprobării Guvernului, printr-un memorandum.

v v v

Această combinație dintre statul român (ale cărui interese sunt reprezentate de SN "2 Mai"), sud-coreenii de la DSME și grupul olandez Damen ridică mai multe semne de întrebare. În primul rând, trebuie precizat faptul că DSME a decis să își vândă partea din Daewoo - Mangalia deoarece se confruntă cu grave probleme financiare. De aceea, este mai mult decât suspectă intenția sa de a ceda o creanță de 830 milioane de dolari în schimbul a numai 10.000 de dolari. Dacă ar fi vândut activele (hale, docuri, platforme de producție, linii tehnologice, utilaje, scule și dispozitive) ar fi recuperat o mare parte din creanță. De ce nu o face? Își permit acționarii și creditorii companiei DSME să facă pomeni? Ciudat! Oare ce se ascunde în spatele acestei vânzări de creanță, extrem de păguboasă pentru DSME?

Nu doar sud-coreenilor, dar și grupului Damen i se cere să facă pomeni. Mai întâi va trebui să cedeze gratuit 2% din capitalul social al societății mixte, iar apoi să vândă 51% din colosala creanță preluată de la DSME, pentru o sumă de nimic: 5.100 dolari.

Stimați cititori, în lumea afacerilor nimic nu e pe gratis, totul are un preț. Care este adevăratul preț pe care va trebui să îl achite statul român în "afacerea Daewoo - Mangalia"? Să fie vorba de contractul pentru construcția celor patru corvete și cel pentru întreținerea, repararea și modernizarea flotei Forțelor Navale Române? Fostul premier Mihai Tudose, inițiatorul proiectului de preluare a controlului de stat asupra DMHI, a spus-o pe șleau, că vrea să se construiască corvetele la Mangalia. Până azi, nici Ministerul Economiei, nici actualul prim-ministru, Viorica Dăncilă, nici Ministerul Apărării Naționale nu l-au contrazis.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4178 secunde