Cutremurător!

Cadeții români își fac "stagiul de sclavi" pe coșciugele plutitoare

17449
34

Articole de la același autor

"Criza locurilor de practică pentru cadeți are o anvergură planetară. Există o disperare europeană și mondială în această privință. Cererea este mai mare decât oferta și nicio țară nu asigură suficiente locuri de practică. Dar aceasta n-ar trebui să-i determine pe tineri să muncească precum sclavii pe plantație, doar pentru a face stagiul de practică, renunțând la salariu și la asigurarea de boală, de accidente, de deces. Culmea este că uneori fac practică pe lângă navigatori nepregătiți, fără școală, care și-au dobândit brevetele sau certificatele în Coreea de Nord, Madagascar, Republica Dominicană sau alte locuri din lume cu învățământ marinăresc extrem de precar", afirmă Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor și șef al Inspectoratului ITF România.


Săptămâna trecută, trei tineri absolvenți ai învățământului superior marinăresc din Constanța au solicitat să intre în sindicat, pentru a obține protecție. Urmau să plece pe mare, să își efectueze stagiul de practică. Negociaseră îmbarcarea direct, la navă, fără mijlocirea vreunei companii de crewing. Apoi, au prezentat conducerii SLN contractele de muncă, solicitând sfatul. 


"Am rămas consternați când le-am citit. Nu ne venea să credem că există așa ceva. Era scris negru pe alb că salariul este zero, că marinarul are drept la un avans din leafa egală cu zero și că se acordă compensații al căror nivel este raportat la respectivul salariu. Contractele sunt pe o perioadă de șase luni, timp în care cadetul nu beneficiază de salariu și asigurări", relatează Mihălcioiu. 


Pornind de la aceste exemple și de la altele asemenea, conducerea SLN consideră că trebuie să existe o lege pentru protecția cadeților, care să reglementeze cadrul de desfășurare a practicii pe mare și condițiile minime pe care trebuie să le asigure angajatorii. 


"Noi i-am sfătuit pe cei trei tineri absolvenți să refuze contractul. Cu toate acestea, unul a acceptat să se îmbarce. Probabil că și ceilalți doi îl vor urma. Este atât de mare disperarea absolvenților să își facă stagiul de cadeție, încât sunt gata să accepte orice condiții, cu riscul de a-și pune sănătatea și viața în pericol", spune liderul SLN.


Nava pe care urmează să muncească cei trei tineri este înmatriculată sub un pavilion aflat pe lista neagră a Paris Memorandum, la categoria "risc înalt". Sub un astfel de pavilion sunt adunate așa numitele "coșciuge plutitoare", nave ce contribuie din plin la statisticile dramatice ale shipping-ului mondial, cu incendii, eșuări, scufundări, îmbolnăviri, răniri și pierderi de vieți omenești. 


Stimați cititori, din păcate nu putem divulga numele cadeților, al navei, armatorului și pavilionului, pentru a-i proteja pe cei trei tineri, care se țin morțiș să ajungă pe mare, acceptând condiția de sclavi.


"Acest caz este doar vârful icebergului. Sunt multe alte asemenea cazuri ce nu ne sunt raportate. Întrucât este probat cu documente, acest exemplu nefericit constituie un punct de plecare pentru o intervenție la nivel european. Trebuie să facem ceva pentru acești tineri. Trebuie creat cadrul pentru efectuarea stagiului de cadet, care să prevadă condițiile de lucru minimale, salariul minim și asigurările minime. Trebuie să existe și mecanisme de control. Sindicatele navigatorilor, Federația Transportatorilor Europeni și Federația Internațională a Transportatorilor nu pot face altceva decât să atragă atenția asupra fenomenului. Măsurile de reglementare și control trebuie luate de către autorități", spune Mihălcioiu. 


Cititorii nu trebuie să tragă concluzia că situația descrisă este generală. Multe companii au grijă de viitorii ofițeri, de buna organizare a stagiului de practică, dar, din păcate, ele oferă un număr mult prea mic de locuri de practică. 


L-am întrebat pe liderul SLN dacă un viitor ofițer, care acceptă să își facă stagiul de practică pe un coșciug plutitor, sub comanda unor indivizi ce și-au obținut brevetele în condiții dubioase, prezintă încredere din punct de vedere al calității pregătirii practice. 


"Este greu de dat un răspuns - spune Mihălcioiu. Ceea ce constatăm este faptul că tinerii în cauză își doresc foarte mult să ajungă ofițeri și că se străduiesc să obțină pregătirea practică de care au nevoie. Este adevărat că pe astfel de nave e greu să dobândească o pregătire corespunzătoare. Astăzi se navigă cu nave moderne, dotate cu tehnologii avansate, care nu se regăsesc pe navele vechi de 30, 40 sau 50 de ani. Stagiatura înseamnă și muncă pe covertă, dar și muncă pe puntea de comandă. Nu am de unde să știu dacă tinerii cadeți din exemplul nostru vor face și muncă pe comandă sau numai pe comandă, așa cum li s-a promis. Dar ideea este că astfel de nave ar trebui să dispară din flota mondială".


Oare tinerii cadeți plătesc pentru a fi acceptați la bordul navelor? 
Deși nu deține documente doveditoare, conducerea SLN este încredințată că există cazuri în care tinerii sunt nevoiți să achite "taxa de cadeție", care le permite să ajungă pe nave și să muncească pe gratis.


"Cazul de față îl voi prezenta la Bruxelles, la reuniunea de pe 1 martie a comisiei în care discutăm un proiect european privind sistemul de învățământ marinăresc - afirmă liderul SLN. Trebuie spus că toate statele sunt nemulțumite de modul în care merg lucrurile în acest sector. Deși armatorii europeni dețin o pondere de circa 50% din capacitatea de transport a lumii, sunt doar 270.000 de navigatori europeni în comparație cu 1,7 milioane de navigatori, cât are întreaga flotă mondială".


Conducerea SLN consideră că Uniunea Europeană are obligația să adopte măsuri prin care să încurajeze creșterea numărului de navigatori europeni pe navele europene și a locurilor de practică pe mare, pentru viitorii ofițeri. Dar, totodată, trebuie să se stabilească obligațiile armatorilor față de cadeți. 


Comentează știrea

34 comentarii. Pagina 2 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 3 4 
Para
19 februarie 2018
cadetie

Din 2014 cand am absolvit ANMB vad ca nu s-a schimbat nimic....Cand am vazut cum sta treaba mi-am indreptat privirea spre domeniul fluvial, e adevarat ca salariul nu se compara cu cel al unui capitan sau comandant, dar sunt alte conditii de munca si beneficii. P.S. eu cand am terminat Academia am fost contactat de o firma de crewing sa ma duc 2 luni pe un tanc chimic, dar nu ca si cadet....jobul meu, impreuna cu alti 2 colegi, era sa spalam tancurile. Eu unul am refuzat si nu regret nici azi decizia...asa ca fiecare are de ales

Matei
19 februarie 2018
Stagiatura

Eu stiu ca in orice domeniu facultatea de stat asigura stagiatura dar la marina nu mai este la fel....de ce? Navigatorii aduc niste bani in tara, cred ca obligatia statului ar fi sa ii ajute sa ajunga ofiteri, ca mai apoi sa aduca salariile alea frase in tara. Nu?

Andrei
19 februarie 2018
Ha ha

Si cam ce poate un ofiter sa invete la bordul unui remorcher? Nici macar la punte nu acumuleaza prea multe cunostinte, nu mai zic de cei de la masina/electrici, cadetia la bordul unui remorcher ar fi fix zero. Plus ... cate remorchere avem noi?

Răspuns la: Stagiu cadetie
Adăugat de : Dan, 19 februarie 2018
Singura salvare este ca, ANR-ul sa accepte efectuarea totala a cadetiei la bordul remorcherelor romanesti. Daca obtin brevetul de ofiter, pot pleca...
Un marinar
19 februarie 2018
Cadetii romani.

Da, este adevarat, exista companii ce-si bat joc de oameni. Dar haideti sa luam in considerare si alt aspect, al atitudinii unora din cadeti, atitudine ce a determinat unele companii serioase sa renunte la programele lor. Stiu din proprie experienta o companie din UE, cu nave sub pavilion UE, cu contracte UE, care aveau un program de cadeti finantat UE. Selectia se facea dupa niste criterij ce nu includeau pregatirea, nici teoretica nici practica, ci se baza pe comunicatea in engleza si pe criterii psihologice. Din 25-30 de pretendenti, treceau de tezte cam 10, in medie. Grosul pica la limba engleza. Din cei care treceau testul, dupa terminarea cadetiei, din acei 10 maxim 2-3 ramaneau in firma. "Salarii mici si de ce sa platesc taxe", erau argumentele celor care plecau. Asa ca nu doar companiile sunt vinovate. Vina este impartita egal.

Ziarist sub acoperire
19 februarie 2018
Articol

Bravo domnule Titza. Informatii utile oricui ar dori sa deschida ochii. Numai ca degeaba deschid bietii stagiari ochii daca statul nu ii ajuta . De ce ? Nu mai avem flota, nu mai avem nimic. Statul ar trebui sa aiba o nava scoala care sa mearga 12 luni din 12 asa cum era Neptunul. Felicitari domnului Mihalcioiu care are curajul sa atraga atentia public asupra acestor probleme. Sigur, nu poate face cunoscute numele navelor, armatorii . Le-ar face rau oamenilor iar in locul lor ar veni cu siguranta altii. Visati domnilor cand sustineti ca daca s-ar sti numele nu s-ar mai duce lumea acolo, dar sunt sigur ca sunteti doar carcotasi, hahalere batrane. Ha ha ha

Ziarist sub acoperire
19 februarie 2018
pentru un marinar

Scriind nu am vazut comentariul tau. Da, nu se discuta despre abilitati de comunicare, cum nu se poate discuta despre nivelul de cunostinte. Acestea trebuiesc sa fie bune spre foarte bune. Dar ar interesa pe cineva ca ar fi respinsi candidati care nu sunt pregatiti? Exista companii acum care ar dori sa recruteze cadeti romani si nu gasesc in conditiile expuse mai sus? Nu . Si de aceea nu e cazul sa ne gandim la vina studentului. Nu toti care termina o scoala sunt buni, dar cei ce sunt buni trebuie sa aiba o posibilitate.

Eu panakotul
19 februarie 2018
panakotii

panakotii sa munceasca la primarii moca

Cosmin
19 februarie 2018
Cadetia haina grea

Citesc si ma minunez cum unii cer studentilor sa fie bine pregatiti ptr a putea prinde un loc pe o nava. Domnii mei crescuti in comunism ca si mine, s-a nascut cineva invatat, practica unde este facuta prin SNC 2 ore? Ce ar trebuii sa stie un cadet teorie si la practica nu stie sa stranga un surub il da peste cap.Cei care vorbesc prostii au avut norocul sa plece cadeti cand inca mai exista flota.Rusine statului si celor care cred ca romanii trebuiesc tratati ca niste sclavi, pana si un indonezian are mai multa importanta.

Nicu
19 februarie 2018
Cine e vinovat....

Vinovati sunt cei care au acreditat cele mai dubioase agentii de crewing! Ar fi trebuit,ca la prima abatere sa le fie retrasa licenta altfel marinarii romani sunt tratati ca niste sclavi. Din pacate,s-a reintors si spaga printre ei...

Urumescu
19 februarie 2018
Vinovat cine sa fie?

Nicule, ca bine ai spus-o. Cine a autorizat tot felul de panakotzi (sa citez pe cineva din memorie) sa faca crewing in Romania? Daca ai curajul sa iti ceri un salariu neplatit deja ai o problema. Daca ceri sa te repatrieze la terminarea contractului deja ai o problema...mama lor de hoti. Daca te imbolnavesti sau ai un accident ai pus cruce la firma respectiva, de parca s-a intamplat asta nu cand munceai pentru ei. Eu am patit-o dar m-a ajutat sindicatul sa ma reabilitez. Si pentru asta le multumesc dar sunt multi care nu beneficiaza de serviciile SLN-ului , nefiind membri. Nu cred ca trebuie sa fie lasati asa oamenii. Asta nu e treaba de sindicat ci de autoritati care au putere de a investiga si de a lua masuri, poate si de a nu mai autoriza anumite agentii care se dedau la astfel de practici.

34 comentarii. Pagina 2 din 4. Click pe pagina dorită : 1 2 3 4 

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 27 Ianuarie 2018
Stire din Economie : Incidente și accidente pe mări și oceane
Pagina a fost generata in 1.7616 secunde