Bugetul de stat pe înțelesul tuturor

172
Bugetul de stat pe înțelesul tuturor - bugetulpeintelesul-1449483179.jpg

Articole de la același autor

Ministerul Finanțelor Publice a dat publicității sinteza proiectul de buget pentru 2016, în efortul de a-l face cunoscut și înțeles de cât mai mulți contraibuabili.

Construcția bugetară pentru anul 2016 se bazează pe prognoza indicatorilor macroeconomici și ia în considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor și cheltuielilor bugetare, adoptate în ultima perioadă.

Deficit bugetar (cash) pe anul 2016 se estimează la 2,8% din PIB, ceea ce corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB și unui deficit structural de 2,73% din PIB.

Cheltuielile bugetului general consolidat - sunt în sumă de 252 de miliarde lei reprezentând 33,8% din PIB.

La estimarea cheltuielilor s-au avut în vedere măsurile care au fost adoptate atât de către Parlament cât și de către Guvern în anul 2015 care au ca efect în anul 2016 majorarea cheltuielilor bugetare cu cca. 13 miliarde lei.

Dintre măsurile cu impact asupra cheltuielilor bugetului general consolidat pe anul 2016, exemplificăm: dublarea alocației de stat pentru copii (1,8 miliarde lei), majorarea indemnizațiilor veteranilor de război și ale persoanelor persecutate din motive etnice și politice (0,6 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din unitățile sanitare (1,8 miliarde lei), majorarea cu 15% a salariilor pentru personalul din sistemul de învățământ (1,7 miliarde lei), majorarea cu 12% a salariilor pentru personalul din instituțiile publice de subordonare locală (1,3 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din sistemul de asistență socială (556 milioane lei) inclusiv a indemnizațiilor persoanelor cu handicap (240,6 milioane lei), majorarea cu 10% a salariilor pentru restul personalului bugetar (3.026 milioane lei), actualizare normă de hrană și echipament pentru militari și polițiști (1 miliard lei), instituire pensii de serviciu pentru grefieri, personal navigant, personal diplomatic și consular, funcționari publici parlamentari (0,3 miliarde lei).

De asemenea, la estimarea cheltuielilor bugetare s-a avut în vedere majorarea pensiilor cu 5% față de anul curent.

La construcția bugetului general consolidat s-au avut în vedere cheltuieli pentru sănătate de 31,2 miliarde lei, reprezentând 4,2% din PIB, cu 3,1 miliarde lei mai mult decât în anul 2015 și cu 4,5 miliarde lei mai mult decât în anul 2014; pentru învățământ 27 miliarde lei, reprezentând 3,6% din PIB, cu 2,4 miliarde lei mai mult decât în anul 2015 (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii) și cu 6 miliarde lei mai mult decât în anul 2014 (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii); pentru asigurări și asistență socială 83,3 miliarde lei, reprezentând 11,1% din PIB, cu 3,2 miliarde lei mai mult decât în anul 2015 și cu 7,9 miliarde lei mai mult decât în anul 2014. Cheltuielile cu investiții cuprinse în bugetul general consolidat sunt în sumă de 37,7 miliarde lei reprezentând 5,1% din PIB. Este o creștere față de estimatul pentru 2015 de peste 4 miliarde de lei. Sumele suplimentare sunt alocate în special pentru CNADNR, Apărare și pentru finalizarea proiectelor din cadrul programelor cu finanțare nerambursabilă de la U.E. afererentă exercițiului financiar 2007 – 2013.

Pentru Apărare s-au alocat 12,8 miliarde lei, 1,7% din PIB, cu 2,4 miliarde lei mai mult decât în anul 2015.

Precizăm totodată că, la construcția bugetară s-au avut în vedere :

- menținerea și în anul 2016 a unor măsuri adoptate în anii anteriori, precum: neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masă (1,5 miliarde lei), tichete/vouchere de vacanță (8,5 miliarde lei), premii și ore suplimentare (1,5 miliarde lei), tichete cadou ( 2,9 miliarde lei) și indemnizații la ieșirea la pensie/trecere în rezervă (0,2 miliarde lei);

- menținerea și în anul 2016 a măsurilor de impozitare a resurselor naturale aplicate în anii 2014-2015;

- majorarea vărsămintelor pentru Pilonul II de pensii cu 0,1 puncte procentuale în anul 2016;

Veniturile bugetului general consolidat - sunt în sumă de 231,1 miliarde lei reprezentând 31% din PIB.

Noul Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015 își va produce principalele efecte de stimulare a economiei în anul 2016. Prin măsurile de relaxare fiscală din noul Cod fiscal, agenții economici sunt stimulați, pe de o parte să majoreze câștigurile salariale sau să creeze noi locuri de muncă, iar pe de altă parte să facă noi investiții. În condițiile reducerii prețurilor ca urmare a măsurii de scădere a cotei de TVA, populația va putea cumpăra mărfuri mai multe. În timp, pentru asigurarea cererii suplimentare, agenții economici se vor preocupa pentru creșterea producției inclusiv prin noi capacități de producție.

Ca urmare, într-un scenariu moderat, evoluția economică estimată pentru anul 2016, în condițiile acestui Cod fiscal, se va caracteriza printr-o creștere economică de 4,1%, bazată pe creșterea consumului și a investițiilor.

Cererea internă se va majora cu 4,7% reprezentând motorul creșterii economice, cu un ritm de creștere a formării brute de capital fix de 6,2%, bazat, îndeosebi pe majorarea investițiilor private interne (ale populației și agenților economici) și a intrărilor de investiții străine.

Pentru 2016 se estimează o creștere reală a consumului populației de circa 4,4%.

Numărul mediu de salariați din economia oficială se va majora cu 3,5%, rezultând un plus net de locuri de muncă de 160 mii față de anul 2015. În același timp, numărul șomerilor înregistrați se va reduce, astfel că rata șomajului înregistrat se va diminua de la 5,1% la sfârșitul anului 2015 la 4,8% la sfârșitul anului 2016.

Câștigul salarial mediu brut pe economie este estimat să crească cu 7,2%, ceea ce creează premisele de majorare a câștigului salarial real pe economie cu 6,6 %.

De asemenea, pentru anul 2016, la estimarea veniturilor s-a avut în vedere un impact estimat într-o manieră precaută al OUG nr. 44/2015 privind acordarea unor facilități fiscale.

În ce privește veniturile din contribuții de asigurări sociale de stat , s-a avut în vedere majorarea vărsămintelor pentru Pilonul II de pensii cu 0,1 puncte procentuale. 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Luni, 07 Decembrie 2015
Stire din Politică-Administrație : Cu cât crește bugetul Senatului
Pagina a fost generata in 0.6339 secunde