€ 4.6658
£ 5.3102
$ 4.0493

Mai multe ştiri online:
Șocul viitorului la bordul navelor

Bătrânii lupi de mare sunt mielușei în fața echipamentelor cibernetice

Ştire online publicată Sâmbătă, 12 Mai 2018. Autor: Ion TIȚA-CĂLIN
Shipping-ul internațional se confruntă cu ceea ce scriitorul și futurologul american Alvin Toffler numea șocul viitorului. Pentru generații întregi de navigatori, dar și de armatori, viitorul a venit prea repede, găsindu-i nepregătiți și incapabili să se mai adapteze.

v v v

Invazia tehnologiilor de vârf, a automatizărilor și echipamentelor cibernetice a schimbat conținutul activităților de pe punțile navelor și din compartimentele mașini.

„Există o nevoie din ce în ce mai acută ca navigatorii să beneficieze de o pregătire specială pentru a putea înțelege și manipula cantitățile mari de date produse la bordul navelor lor”, afirmă Uniunea Internațională a Asiguratorilor Maritimi.

Prezentând cele mai recente statistici, organizația a avertizat că frecvența coliziunilor navale a crescut odată cu introducerea tehnologiei moderne. Drept urmare, s-a arătat preocupată de „capacitatea echipajelor de a gestiona tehnologia de vârf și de a asimila cantități tot mai mari de date”.

Clc. Mihai Andrei, directorul general al Autorității Navale Române, consideră că problema ridicată de Uniunea Internațională a Asiguratorilor Maritimi este reală, dar mai corect ar fi ca aceasta să-i propună Organizației Maritime Internaționale să revizuiască programele analitice de pregătire ale navigatorilor, în sensul de a include și cunoștințele și deprinderile legate de noile tehnologii.

„În prezent Convenția Internațională privind Standardele de Instruire, Certificare și Serviciul de Cart pentru Marinari (STCW) nu are prevederi privind competențele legate de tehnologiile IT. Navigatorilor li se cere să știe să lucreze cu echipamente precum ECDIS (acesta este un sistem care afișează informațiile preluate din hărțile de navigație electronice și integrează informații privind poziția navei preluate din sistemul de poziționare global - GPS și alți senzori de navigație, precum radare sau sistemul de identificare automată - n.n.), să se familiarizeze cu ele. Dar în spatele acestor echipamente computerizate sunt zeci și zeci de programe informatice, ce ar trebui cunoscute. Pentru tineret nu prea sunt probleme, pentru că s-au născut cu mâna pe tastatură. În schimb, navigatorii aflați mai aproape de pensie cam evită să deschidă calculatorul, să opereze și să treacă prin toate procedurile cerute de noile echipamente. Îi lasă pe mai tinerii ofițeri să opereze sau își mai bagă mâna și fac vreo greșeală. Un ofițer aflat în prag de pensie, care și-a luat brevetul în urmă cu 25 - 30 de ani, a trecut de-a lungul timpului prin cursuri de perfecționare, care i-au asigurat standardul minim de pregătire necesar, dar nu l-au pregătit pentru noile tehnologii”, a declarat Clc. Mihai Andrei.

Responsabilitatea privind adaptarea echipajelor la noile cerințe revine, în primul rând, companiilor de navigație, susține șeful ANR: „Odată cu introducerea unor echipamente noi, ele trebuie să organizeze cursuri de familiarizare a navigatorilor cu tehnologiile respective. Spre exemplu, compania Histria, în momentul în care a introdus ECDIS-ul pe navele sale, ne-a solicitat să organizăm cursuri speciale pentru ofițerii ei”.

În universitățile maritime din Constanța și la CERONAV se lucrează pe computere, sunt studiate platformele de operare, se asigură pregătirea de bază pentru lucrul cu noile tehnologii - afirmă Mihai Andrei, dar pentru lucrul cu echipamentele fabricate de un anumit producător, este necesară o instruire pe fiecare echipament în parte, ce trebuie asigurată de fiecare companie de navigație. „Producători de ECDIS sunt vreo cincisprezece în prezent, iar când te duci de pe o navă pe alta, găsești alt echipament, ală interfață, altă prezentare, alt meniu. STCW îi cere navigatorului doar pregătirea de bază privind ECDIS - ul, pe care o dobândește la cursul organizat de CERONAV. Dar instruirea privind modul de operare pe echipamentul unui anumit producător trebuie realizată prin grija companiei de navigație. Una dinte soluții - agreată de STCW - este pregătirea la distanță. Armatorii trebuie să investească în perfecționarea echipajelor”, consideră șeful ANR.

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Inchide
Pagina a fost generata in 0.9188 secunde