Șocul viitorului la bordul navelor

Bătrânii lupi de mare sunt mielușei în fața echipamentelor cibernetice

3500
6

Articole de la același autor

Shipping-ul internațional se confruntă cu ceea ce scriitorul și futurologul american Alvin Toffler numea șocul viitorului. Pentru generații întregi de navigatori, dar și de armatori, viitorul a venit prea repede, găsindu-i nepregătiți și incapabili să se mai adapteze.

v v v

Invazia tehnologiilor de vârf, a automatizărilor și echipamentelor cibernetice a schimbat conținutul activităților de pe punțile navelor și din compartimentele mașini.

"Există o nevoie din ce în ce mai acută ca navigatorii să beneficieze de o pregătire specială pentru a putea înțelege și manipula cantitățile mari de date produse la bordul navelor lor", afirmă Uniunea Internațională a Asiguratorilor Maritimi.

Prezentând cele mai recente statistici, organizația a avertizat că frecvența coliziunilor navale a crescut odată cu introducerea tehnologiei moderne. Drept urmare, s-a arătat preocupată de "capacitatea echipajelor de a gestiona tehnologia de vârf și de a asimila cantități tot mai mari de date".

Clc. Mihai Andrei, directorul general al Autorității Navale Române, consideră că problema ridicată de Uniunea Internațională a Asiguratorilor Maritimi este reală, dar mai corect ar fi ca aceasta să-i propună Organizației Maritime Internaționale să revizuiască programele analitice de pregătire ale navigatorilor, în sensul de a include și cunoștințele și deprinderile legate de noile tehnologii.

"În prezent Convenția Internațională privind Standardele de Instruire, Certificare și Serviciul de Cart pentru Marinari (STCW) nu are prevederi privind competențele legate de tehnologiile IT. Navigatorilor li se cere să știe să lucreze cu echipamente precum ECDIS (acesta este un sistem care afișează informațiile preluate din hărțile de navigație electronice și integrează informații privind poziția navei preluate din sistemul de poziționare global - GPS și alți senzori de navigație, precum radare sau sistemul de identificare automată - n.n.), să se familiarizeze cu ele. Dar în spatele acestor echipamente computerizate sunt zeci și zeci de programe informatice, ce ar trebui cunoscute. Pentru tineret nu prea sunt probleme, pentru că s-au născut cu mâna pe tastatură. În schimb, navigatorii aflați mai aproape de pensie cam evită să deschidă calculatorul, să opereze și să treacă prin toate procedurile cerute de noile echipamente. Îi lasă pe mai tinerii ofițeri să opereze sau își mai bagă mâna și fac vreo greșeală. Un ofițer aflat în prag de pensie, care și-a luat brevetul în urmă cu 25 - 30 de ani, a trecut de-a lungul timpului prin cursuri de perfecționare, care i-au asigurat standardul minim de pregătire necesar, dar nu l-au pregătit pentru noile tehnologii", a declarat Clc. Mihai Andrei.

Responsabilitatea privind adaptarea echipajelor la noile cerințe revine, în primul rând, companiilor de navigație, susține șeful ANR: "Odată cu introducerea unor echipamente noi, ele trebuie să organizeze cursuri de familiarizare a navigatorilor cu tehnologiile respective. Spre exemplu, compania Histria, în momentul în care a introdus ECDIS-ul pe navele sale, ne-a solicitat să organizăm cursuri speciale pentru ofițerii ei".

În universitățile maritime din Constanța și la CERONAV se lucrează pe computere, sunt studiate platformele de operare, se asigură pregătirea de bază pentru lucrul cu noile tehnologii - afirmă Mihai Andrei, dar pentru lucrul cu echipamentele fabricate de un anumit producător, este necesară o instruire pe fiecare echipament în parte, ce trebuie asigurată de fiecare companie de navigație. "Producători de ECDIS sunt vreo cincisprezece în prezent, iar când te duci de pe o navă pe alta, găsești alt echipament, ală interfață, altă prezentare, alt meniu. STCW îi cere navigatorului doar pregătirea de bază privind ECDIS - ul, pe care o dobândește la cursul organizat de CERONAV. Dar instruirea privind modul de operare pe echipamentul unui anumit producător trebuie realizată prin grija companiei de navigație. Una dinte soluții - agreată de STCW - este pregătirea la distanță. Armatorii trebuie să investească în perfecționarea echipajelor", consideră șeful ANR.

Comentează știrea

Iesi ma
12 mai 2018
Sictir

Ma ta e mielusel ... Am avut comandanti cu o capacitate de operare extraordinară și aveau o varsta destul de înaintată.Zburda mosu prin excel si programe. Însă voi mâncați cacat ca de obicei.

Un marinar
12 mai 2018
Titlu destul de corect

Nu o sa investeasca nici un armator in pregatirea personalului navigant. Toti vor sa stii tu inainte de a veni la nava, sa ai experienta pe tot felul de instalatii, motoare, echipamente, vize si brevete de tot felul de state si alte alea. Tari mai civilizate ca noi au examene de promovare pentru personal din lucruri noi si concrete, pe cind noi tocim mii de intrbari. Un profesor cunoscut care preda si face teste de promovare la ANR a refuzat o documentatie noua despre motoare pe motiv ca este mult de citit si studiat si ca el nu are timp sa invete din nou si mai bine tociti voi formule nefolositoare. Anunturile firmelor de crewing de pe Ainostri abunda de ineptii cu cerinte de genul asta ... ca asa cere armatorul, iar cind ajungi la nava ...

Du-te in spanac
12 mai 2018
Nea redactoru apuca pensia si tine o bine

Ba mai dute dracu cu anr tau si cu știrile tale de cacat făcute pe genunchi nu mai manca atat rahat lasa știrile de navigatori si marinari si oamenii marilor si apucate de alt ceva ... de spart seminte vorbiti de ce nu stiti ... Ai văzut marea prin binoclu si vb din statistici facut pe scaunul de pescuit ... sictiri

a-mirabilis
12 mai 2018
lupusorii de mare ,numai la taste?

Inainte de a te da la ,,batranii lupi de mare''ca sint mielusei in fata echipamentelor cibernetice,bine ar fi sa studiati cu atentie care sint adevaratele cauze ale unor erori de navigatie.Si,o sa constatati ca nu ,,batranetea lupului de mare ''este cauza ci si a unor corectii ,compensari,etalonari ale echipamentului tehnic aparute si nesizate la timp,sau uneori aroganta si o prea mare incredere in ,,echipamentele cibernetice''pe care ,,lupusorii de mare''le confunda cu jocul pe telefonul mobil.Oare navele alea militare ,niste americani,care au avut oarece ,,rendevou''cu niste nave civile la comanda erau ,,mielusei''.Nu contest importanta acestor echipamente la bordul navelor dar hai sa iesim si pe puntea,navei,sa coboram si la masina ,sa facem si un tur al navei intrun cart sa nu asteptam semnale sonore si luminoase in cabina , in cuseta.Din pacate,marea,oceanul,are aceasi atitudine fata de nava indiferent daca esti blindat sau nu cu ,,ecipamente cibernetice'' Comandantul trebuie sa raspunda acestei atitudini in orice situatie,si cel mai greu este cind ,,cad''echipamentele cibernetice.

Dan
13 mai 2018
Du-te si lasa-ne!

Pensionati-l pe individ! Scrie precum vorbeste!

Alt marinar
13 mai 2018
it

Pai ceronavul trebuie să găsească clienți nu? Dar de aici și până la a compara unul care știe IT și atât cu un marinar experimentat e drum lung

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4453 secunde