Atenție cumpărători! Comerțul online jonglează cu prețurile și ofertele speciale

645
Atenție cumpărători! Comerțul online jonglează cu prețurile și ofertele speciale - atentiecumparatoricomertulonline-1551040915.jpg

Articole de la același autor

Comerțul online este în continuă expansiune. În România, în 2016, a înregistrat cea mai mare creștere – 38% - în timp ce media europeană a fost de 15%. În 2017, valoarea cumpărăturilor online a ajuns la 2,8 miliarde de euro, în creștere cu 40% față de anul precedent. Pentru anul 2018, s-a estimat că piața a ajuns la 3,9 miliarde de euro, saltul fiind tot de 40% față de anul anterior. 


Fulminanta evoluție demonstrează că populația are tot mai multă încredere în comerțul la distanță. Dar, oare, cumpărătorii se pot încrede pe deplin în corectitudinea comercianților online din țară și de aiurea? 


Răspunsul la această întrebare l-a dat chiar Comisia Europeană. La sfârșitul săptămânii trecute, instituția a publicat rezultatele unei verificări pe un eșantion de 560 de site-uri de comerț electronic, din țările Uniunii Europene. Este vorba de magazine online care oferă o gamă largă de bunuri, servicii și conținut digital, de la îmbrăcăminte sau încălțăminte la programe informatice sau bilete la spectacole. 
Concluziile cercetării sunt îngrijorătoare. Aproximativ 60% dintre 
site-urile verificate prezintă abateri de la normele UE în materie de protecție a consumatorilor, în special în ceea ce privește modul în care sunt prezentate prețurile și ofertele speciale.
Vìra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: "Comerțul online le oferă consumatorilor numeroase oportunități. Cu toate acestea, mai mult de jumătate dintre site-uri prezintă nereguli, în special cu privire la modul în care sunt afișate prețurile și reducerile. Acest lucru trebuie să înceteze, deoarece consumatorii sunt adesea induși în eroare și plătesc mai mult decât își propun. Sunt consternat de numărul mare de site-uri care au aceste probleme – sper că acestea sunt neintenționate. Comercianții online trebuie să respecte, pe deplin, normele UE în materie de protecție a consumatorilor. Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor, cu sprijinul Comisiei, urmează să ia măsurile necesare pentru a pune capăt acestor practici comerciale neloiale."


Oferte speciale suspecte


În cazul a peste 31% dintre site-urile care ofereau reduceri, autoritățile de protecție a consumatorilor suspectează că ofertele speciale nu erau autentice sau au constatat că modalitatea de calcul al prețului redus nu era clară.
Pe 211 site-uri, prețul final ce trebuia plătit era mai mare decât prețul oferit inițial. 39% dintre site-uri nu prezentau informații adecvate cu privire la: taxele suplimentare ce nu pot fi evitate la livrare, metodele de plată, taxele de rezervare și alte suprataxe similare. Legislația UE privind protecția consumatorilor îi obligă pe comercianți să prezinte prețuri care să includă toate costurile obligatorii și, în cazul în care aceste costuri nu pot fi calculate în avans, consumatorul trebuie să fie informat în mod clar de existența lor.


În 59% dintre cele 560 de site-uri verificate, comercianții au încălcat obligația de a oferi un link ușor accesibil către platforma de soluționare online a litigiilor (SOL), prevăzută de legislația UE. Platforma SOL le permite consumatorilor și comercianților să soluționeze litigiile fără a apela la instanță. 


În cazul a aproape 30% dintre site-uri, s-au constatat nereguli în legătură cu prezentarea informațiilor cu privire la dreptul consumatorilor de a retracta comanda făcută. În conformitate cu legislația UE, consumatorii trebuie să fie clar informați despre acest drept atunci când fac cumpărături online.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Vineri, 13 Aprilie 2018
Stire din Economie : Mozaic economic
Luni, 12 Iunie 2017
Stire din Economie : Prețurile au crescut cu 0,6%
Pagina a fost generata in 0.4673 secunde