SNC - 120 de ani

Șantierul Naval Constanța, distins cu Ordinul "Meritul Industrial și Comercial" - în grad de Mare Ofițer

3465
5

Articole de la același autor

Tancul chimic de 41.000 tdw "Zefirea", cea de a 20-a navă din seria construită de Șantierul Naval Constanța, așteaptă la cheul de armare. Este nerăbdător să plece în primul voiaj. Privește curios la cele ce se întâmplă în vecinătatea lui, pe platforma danei C2. Vântul, care abia are curajul să încrețească luciul mării, îi șoptește: "E sărbătoare mare!"


Oaspeți de elită
Este vineri, 5 octombrie 2012, zi în care toate drumurile duc spre tripla sărbătoare. Sunt aniversați 120 de ani de existență a Șantierului Naval Constanța, 10 ani de la privatizarea lui și 20 de ani de la înființarea companiei de navigație maritimă Histria Shipmanagement.
Alături de gazde, pe platforma din SNC, sunt prezenți numeroși oaspeți români și străini, în frunte cu președintele României, Traian Băsescu. 
În mulțimea șefilor de organizații politice, de parlamentari, de directori de instituții locale și centrale, de companii industriale, bancare, de brokeraj, de clasificare a navelor și de avocatură, i-am remarcat pe: Bogdan  Huțucă - prefectul județului Constanța, fostul prefect Dănuț Culețu, Niculae Dușu - preșe-dintele grupului de firme Celco, Mihai Daraban - vicepreședintele Camerei de Comerț și Industrie a Românie, Acis Montanios - reprezentantul companiei "Montanios & Montanios",  Marios Lefkaritis - vicepreședinte și trezorier al UEFA, Mircea Sandu - președintele Federației Române de Fotbal, Elena Frâncu - fosta șefă a Direcției Județene de Sport, Decebal Șerban - directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, Mihai Șagău - directorul general al Autorității Navale Române, Ovidiu Cupșa - directorul general al CERONAV, Laurențiu Mironescu - președintele Ligii Navale Române, Ionel Ștefan - directorul sucursalei regionale Constanța a EximBank, Gheorghe Dragomir - președintele Organizației Județene a PNL Gigi Chiru - președintele Organizației Județene a PDL, Gheorghe Slabu - președintele Organizației Județene a PPDD, deputatul Mihai Lupu, senatorul Mircea Banias, consilierul prezidențial Dorel Onaca, renumitul avocat Valeria Zamfir, Dănuț Epure - rectorul Universității "Ovidius", Adrian Mihălcioiu - președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, Petre Costel - președintele Federației Naționale a Sindicatelor Portuare. 


O istorie exemplară
Festivitatea a fost deschisă printr-o ceremonie religioasă de binecuvântare, oficiată de Înalt Prea Sfinția Sa Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, care s-a încheiat cu urarea: "Mulți ani să trăiască toți cei ce se ostenesc în Șantierul Naval Constanța!" 
În cuvântul său, Gheorghe Bosînceanu, președintele SNC și al grupului de firme Histria, a declarat: "Este o mare sărbătoare pentru noi toți, cei care ne-am legat destinele de SNC și operatorul de nave maritime Histria Shipmanagement, două societăți care și-au impus numele pe piața navală națională și internațională." 
El a ținut să le mulțumească foștilor directori ai SNC, prezenți la eveniment, "care prin devotamentul față de șantier ne-au dat nouă, celor de azi, șansa să continuăm tradiția de constructori de nave maritime". Mulțumiri au mai fost adresate Sindicatului Liber al Navaliștilor și colaboratorilor din mediul de afaceri: bănci, societăți de clasificare, traderi, brokeri, furnizori, asiguratori, avocați. 
Discursul lui Radu Rusen - directorul general al șantierului, a marcat principalele repere ale istoriei exemplare a companiei:
- primele documente referitoare la șantierul naval, care datează din 1892, și în care se vorbește despre existența unui "atelier de reparații ale navelor" în portul Constanța; 
- lansarea la apă, la 31 mai 1936, a primului yacht românesc construit la SNC; 
- achiziționarea din Germania, în august 1938, a docului plutitor de 8.000 tf;
- preluarea șantierului de către sovietici între 1945 - 1954;
- revenirea sub control românesc și trecerea la construcția unei flotile de pontoane dormitor, remorchere, șalupe;
-  botezul primului cargou construit în SNC, în 1969; 
- lansarea programului de modernizare și extindere a SNC, în 1970, în vederea construcției navelor de mare tonaj;
- livrarea mineralierului de 55.000 tdw "Tomis", în iunie 1975, care a marcat intrarea SNC în familia marilor șantiere navale europene;
- livrarea în 1978 a petrolierului de 150.000 tdw, "Independența"; 
- transformarea SNC, în perioada 1974 - 1990, în Întreprinderea de Construcții Navale Constanța, prin comasarea cu Șantierul Naval "Mangalia; 
- perioada critică de după 1990 și trecerea la privatizarea din 2002. 


Cei ce au îmblânzit oțelul
"Acum, la zece ani de la pri-vatizare, putem să ne mândrim cu livrarea a 20 de nave, care s-au dovedit a fi cele mai bune din lume la clasa lor, precum și cu reparația a peste 800 de nave, pentru clienți din peste 40 de țări - a spus Radu Rusen. Cu toate că industria navală a trecut în cei zece ani prin perioade de boom, dar și de criză accentuată, SNC a reușit să câștige și să susțină încrederea clienților, a băncilor finanțatoare, dar și a celorlalți parteneri. Tuturor acestora le mulțumim pentru ajutorul acordat în ultimii zece ani. Dar mai frumoasă decât istoria locurilor, este istoria oamenilor. În acești 20 de ani de existență a șantierului, oamenii au scris istorie, istoria companiei, dar și istoria lor și a familiilor din care fac parte. SNC a format caractere puternice, oamenii șantierului au îmblânzit oțelul în condiții vitrege, la minus 20 de grade, sau atunci când tabla atingea temperaturi de plus 60 de grade, fără a abandona și urmărindu-și obiectivele. Dar toate aceste greutăți sunt uitate când o navă nouă este finalizată și este gata să părăsească șantierul pentru a porni pe mările și oceanele lumii."
El și-a încheiat discursul cu glasul gâtuit de emoție, când a vorbit despre constructorii navali care lucrează din tată în fiu la SNC și a amintit de tatăl său, regretatul Mitică Rusen - director general între 1993 și 1994. 
Din partea oaspeților străini a vorbit Acis Montanios - reprezentantul companiei "Montanios & Montanios". Vechi prieten al SNC, el a descris cu mult umor modul în care a început și s-a dezvoltat relația sa de afaceri cu Gheorghe Bosînceanu, SNC și Histria Shipmanagement.


În semn de înaltă apreciere
Festivitatea a atins momentul de maximă emoție când s-a dat citire decretului prezidențial de decorare a Șantierului Naval Constanța:
"Cu prilejul aniversării a 120 de ani de existență, în semn de înaltă apreciere pentru contribuția deosebită la dezvoltarea economică și creșterea prestigiului României în domeniul construcției, întreținerii și exportului de nave, se conferă Ordinul "Meritul Industrial și Comercial" - în grad de Mare Ofițer Șantierului Naval din Constanța." 
Distincția a fost înmânată directorului general Radu Rusen de către președintele Traian Băsescu. 
În semn de recunoștință, Gheorghe Bosînceanu i-a dăruit șefului statului macheta tancului petrolier de 50.000 tdw "Dream 50". Este vorba de o navă eco-frendly, care va intra în producție în perioada următoare și care va înlocui tipurile de tancuri petroliere actuale, a precizat Bosînceanu.
Așteptat cu mult interes, discursul președintelui Traian Băsescu a fost picant, condimentat cu numeroase povești marinărești, de pe navele pe care le-a comandat, printre care petrolierul de 157.000 tdw "Biruința", pe care l-a preluat din SNC. El a ținut să sublinieze că nava i-a fost încredințată de Constantin Buzatu, fostul director al IEFM Navrom, care fusese inginer șef în SNC. 
"Școala vieții, așa cum am deprins-o comandând această navă, este extrem de utilă și astăzi. Viața pe mare a adăugat capacitatea de a nu te considera înfrânt niciodată. Această parte a vieții mele a făcut din mine un politician greu de omorât", și-a încheiat el discursul în hohotele de râs ale ascultătorilor. 
În cadrul festivității, foștilor directori ai SNC și unor lucrători cu vechime de peste 39 ani în șantier le-au fost acordate medalii jubiliare din partea Asociației Naționale a Constructorilor de Nave - ANCONAV.


Comentează știrea

Liviu Chilian
6 octombrie 2012
Gazet-peretistul Kalin nu se dezminte

Cearceaful eulogist al propagandistului bolsevico-ceausist mi'a provocat un zambet trist. Nu inteleg de ce a parasit Telegraful(Dobrogea Veche) si cititorii pesedisti, ca sa polueze CL-ul. Sunt mandru ca am muncit in Santierul Naval. Am invatat o meserie ce m'a ajutat sa supravietuiesc printre straini, dupa ce am fost alungat din Tara mea, de catre burghezia rosie in frunte si cu...merdialqaedanu'asta fost "comunist". Vedeti ca in cearceaful ce'i face propaganda kkpitalistului-fost-"comunist" Boszancsenyi, Kalin ii uita pe...muncitori - "sobolanimea"(Ceauseasca, sefa Burgheziei Rosii dixit) ce a facut posibila aniversarea santierului. Noroc cu Arhiepiscopu', ca'si aduse aminte de...sulime, si'i binecuvanta si 'pa' ei, nu numai fieroaica. Vedem cu cata voluptate rabiata, Kalin ne guitza despre...gnomii "importanti" participanti la paranghelie, in frunte cu betzivanii M. Sandu si Fuhrerul Bashitler. Nu este prima data cand relatez cum a primit Bashitler "comanda" petrolierului Biruinta, al treilea construit in santier. Am muncit pe Independenta si Unirea, asa ca stiu totu' despre cele trei nave. Dupa tragicul sabotaj greco-sovietic ce a dus la distugerea petrolierului Independenta si asasinarea a CINCIZECI de marinari Romani, nimeni nu mai voia sa urce pe un petrolier. Capitania a gasit o solutie: "Sa dam Biruinta, kkpitanului Bashitler, nebunu'asta fiind singurul ce va reusi sa incropeasca un echipaj". Si asa s'a intamplat - fiind SECURIST, Bashitler le promitea marinarilor sceptici, ca vor avea LIBERTATE totala la...BUF(asa se numea SPECULA). A reusit sa formeze un echipaj, numai cu aceasta tactika de securist. Marinarii Romani acceptau viata aspra pe mare, numai pentru a avea posibilitatea sa faca bani in plus, din specula cu bunuri interzise de "comunistul" Bashitler, kkpitan si edukktor ceausist; el insusi, Bashitler, fiind surprins de 'rivalutzia', cu un milion de dolari sub salteaua...imputzita. --- Ma bucur ca inca mai sunt cateva sute de muncitori in santier! Din pacate, intreprinderea nu e profitabila - kkapitalistii Zsidani din Insulele Marshall si betzivanul Boszanczenyi isi primesc tainul tot de la staulul bashitlerist! --- Nu este rautate gratuita - Bashitler si Boszancsenyi(fost kkpitan in flota comerciala) erau betzi in timpul cursei pe mare, ce putea dura luni de zile. Ei stiu! Marinarii stiu! Adevaratii capitani erau secunzii dornici de afirmare. Este cunoscut ca pentru a rezista conditiilor, 90% din marinari se amageau cu alcool.

satana cu sutana
6 octombrie 2012
spagoveanul

si nelipsita satana cu sutana...spagoveanul asta care are un loc caldut langa nastase ...dar nu vrea!!!!! nu vrea si pace sa se duca langa el.....!!!!!

jaga
6 octombrie 2012
pt tine

invidiosule .esti manga cumva ?//. lasa oameni sa munceasca tu vezi-ti de bautura ta

Răspuns la: Gazet-peretistul Kalin nu se dezminte
Adăugat de : Liviu Chilian, 6 octombrie 2012
Cearceaful eulogist al propagandistului bolsevico-ceausist mi'a provocat un zambet trist. Nu inteleg de ce a parasit Telegraful(Dobrogea Veche) si...
Liviu Chilian
7 octombrie 2012
Rromarlanul-caine rabiat, nu se dezminte

Merdialqaedanul Rromarlan este o specie subumana ce oripileaza nu numai Jewropa. Majoritatea, in frunte cu "greii"-satanici ceausisti: putrezitul Tinu, Bacanu, Nistorescu, Cristoiu, Rosca-Stanescu, A. Sarbu, Tia 'CIORdanescu', si terminand cu "noii"-dinozauri: CT Popievski, Kirieakis, Savaliuk, Roncea, Ficeak, Mungiu, etc.; sunt o pegra demonica, atemporala, ce ii abuzeaza pe fostii Romani, cu mult mai multa ferocitate decat politicastrii verosi-sanguinari. Titzov-Kklin face parte din sleahta. Orice om normal TREBUIE sa se intrebe: "Cine e smintitul merdialqaedan pentru care Bashitler, Boszanccenyi, M. Sandu, Koukouletzis(Greco-tzigan arhicriminal), Dusha(Tzigan-Bulgar) sunt..."elita"?!" Pai, psihopatu'asta de Kalin a fost tzutzar ceausist. Te desfiinta, in Dobrogea Veche, daca "intinai cuceririli rivalutzionari ale boborului", si negai VALOAREA "adevaratilor producatori de bunuri materiale si spirituale". Adikatalea, nebunu'asta de Kalin, in tineretea revolutionara, facea APOLOGIA "sobolanimii". Acu', vedem, face eulogia...DISTUGATORULUI flotei construita in santierul meu! Grijania ta de Rromarlan-caine rabiat! "Elita" e distrugatorul...Sunt curios sa aflu daca...ordinu' bashtlerist va ajunge in ghearele Zsidanilor-stapani ai santierului...privat-izat. Ca stiti ce'nseamna, pe romaneste, 'privata'. Valeu, muica! Santierul a ajuns privata bashitleristo-boszancsenist-zsidaneaska; privata in care sunt scremute...nave sulfuroase, curat rromarlanesti, in totalitate! La trecutu'i mare, mare viitor, Coane Fanica!

motorcycle fairings honda
2 iunie 2014
motorcycle fairings honda

Pas de pare brise non plus, et avec le moulage du fairing il semble que ça n'ait pas l'air d'une option non plus. Fatigue en vue pour tenter de s'agripper au guidon afin de rester sur la moto sur l'autoroute. motorcycle fairings honda http://motorcyclefairingshonda.tripod.com

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3567 secunde