Șantierele navale din Mangalia vor fi privatizate. Cine le cumpără?

2564
3
Șantierele navale din Mangalia  vor fi privatizate. Cine le cumpără? - navadmhigf27-1365780858.jpg

Articole de la același autor

Ministerul Economiei pregătește un val de privatizări. Începutul va fi făcut cu șantierele navale din Mangalia, a anunțat ministrul Varujan Vosganian.

În municipiul din sudul litoralului românesc, statul român este acționar majoritar la Șantierul Naval Mangalia și Șantierul Naval "2 Mai". Primul s-a născut în 1956, ca unitatea de construcții și reparații navale. Până în anul 2000, a funcționat în subordinea Ministerului Apărării. La scurt timp după trecerea la Ministerul Industriei, Șantierul Naval Mangalia a intrat într-un declin continuu, care s-a acutizat după preluarea companiei de către AVAS. Ajuns în pragul falimentului, șantierul a fost pasat, în final, la Ministerul Economiei.

De-a lungul timpului, au existat câteva tentative de privatizare eșuate.

Plin de datorii, cu o dotări neperformante și organizare proastă, șantierul a funcționat ani la rând în pierdere. În octombrie 2008, cu mare pompă, a fost lansată asocierea în participațiune cu firma germană Lürssen Lar Investment GmbH, parte a Grupului Lürssen. Datele de bilanț financiar demonstrează că parteneriatul româno-german nu i-a priit prea mult Șantierului Naval Mangalia.

Veniturile totale ale șantierului au avut o evoluție sinuoasă. De la 563 mii lei, în 2001, au crescut până la 10,763 milioane lei, în 2004. Apoi, au scăzut constant, ajungând la 564 mii lei, în 2010, pentru a urca la 8,594 milioane lei în 2011. În intervalul 2001 - 20011, forța de muncă a scăzut de la 550 la 13 angajați.

Din 2004 până în 2010, Șantierul Naval Mangalia a încheiat bilanțul cu pierderi între 1,14 milioane lei și 5,18 milioane lei pe an. În anul 2011, compania a înregistrat un profit modest, de 434 mii de lei.

La sfârșitul anului 2011, unitatea avea un capital social de 5.276.010 lei, active în valoare de 5.777.287 lei, datorii de 17.750.169 lei și creanțe de 1.536.909 lei. Totalul capitalurilor era negativ și însuma 9.811.173 lei.

Cine ar fi interesat să cumpere șantierul, acum, când piața construcțiilor și reparațiilor navale e atât de proastă? Poate fi vorba de Lürssen Lar Investment GmbH. Germanii cunosc potențialul unității și o pot cumpăra la un preț bun pentru ei.

Cazul Șantierului Naval "2 Mai" este total diferit. Statul, prin Ministerul Economiei, deține 93,8878% din capitalul social al unității, restul de 6,1122% aparține acționarilor minoritari, persoane fizice. Obiectul principal de activitate al companiei constă în administrarea participa-țiilor la compania mixtă româno-coreeană "Daewoo - Mangalia Heavy Industries" (cota de 49% din acțiuni). În secundar, desfășoară și alte activități, precum:

- administrarea terenului pe care își desfășoară activitatea DMHI;

- fabricarea de elemente din metal și comerț cu ridicata, în cooperare cu firme private.

Vă reamintim că "Daewoo - Mangalia Heavy Industries" (DMHI) a luat naștere, oficial, la data de 14 februarie 1997, printr-un joint-venture între concernul "Daewoo" (în prezent Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., numărul trei mondial în construcția de nave) și Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia. Sud-coreenii au intrat în asociere cu 53 milioane de dolari, din care mare parte sub formă de know-how, și dețin 51% din acțiuni. Aportul de capital social al statului român a fost șantierul naval propriu-zis (mai puțin terenul, în suprafață de 793.274 mp, evaluat la 50,92 milioane dolari, la acea dată), pentru care a primit 49% din acțiuni.

La puțin timp de la asociere, statul român a uitat "culoarea dividendelor" de la DMHI. Ultima dată, le-a primit în 2004. De atunci și până astăzi, compania mixtă româno-sud coreeană a înregistrat pierderi an de an.

SN "2 Mai" este o companie profitabilă. De pe urma ei statul român și acționarii minoritari au încasat, în anii de criză, dividende mai mari decât în perioada de creștere economică, respectiv: în 2008 - 23.522 lei, în 2009 - 89.912 lei, în 2010 - 625.960 lei, în 2011 - 847.561 lei.

Evoluția companiei este surprinzătoare, în comparația cu rezultatele financiare ale DMHI.

De-a lungul timpului, partenerul sud-coreean s-a oferit, în mai multe rânduri, să cumpere cei 793.274 mp de teren, de la SN "2 Mai", dar a fost refuzat. În loc să vândă terenul care îi aduce un venit sigur, din chiria plătită de DMHI, partea română le-a cerut partenerilor să cumpere pachetul de 49% de acțiuni, care nu-i mai aduce dividende, de ani de zile. Discuțiile au bătut pasul pe loc, fără să se ajungă la vreun rezultat.

Dar dacă statul român nu vinde terenul pe care îl ocupă DMHI, ar putea să vândă compania care îl deține, respectiv pachetul de 93,8878% de acțiuni de la SN "2 Mai". Pentru el, o astfel de afacere ar fi mult mai interesantă, mai profitabilă. Rămâne de văzut dacă la o astfel de privatizare s-a gândit ministrul Economiei. 

Comentează știrea

Mangalioti
14 aprilie 2013
Si noi ne alegem cu p....

Coreenii au majoritatea actiunilor,plus controlul total,adica fizic,psihic,material asupra fortei de munca preexistente si sufficient de bine pregatita,au asigurata obedienta acestora prin stimularea colaborationistilor pupincuristi preexistenti si ei fuziunii.Partea romana a fost mereu si sigur va continua sa fie doar ceva acolo,de forma.E de inteles ca strainii s-au lamurit si vor sa cumpere tot,sa fie clar stapanii orasului.Ce conteaza soarta umila a angajatului,conteaza ca de obicei,cat pica la intelegere pentru vanzare-cumparare.Mangalia,hai s-o dam dracului,ca nu conteaza! Vosganiane,vezi ca pe langa oras sunt si terenuri,e si mare,vinde dracu si alea daca tot te-ai apucat!

Janel
3 iulie 2013
Sunteti pe langa "ziaristi"

Stiti voi ceva ceva dar nu stiti tot, si sa va zic mai exact, navele sunt contractate in Korea in jur de 100-120 de nave pe an, din care noi primim maxim 6-8 nave pe an, 2012-prezent, pentru ca pana in 2012 primeam 9-11 nave pe an, asa... si aceste nave vin "la pachet" complete exact ca un puzzle, iar aici in santier doar se pune cap la cap puzzle. Tabla o primim de la ei, sau daca e nevoie urgenta se ia de la turci, tot acolo vindem si rebuturile de fier vechi, sau la licitatie. Fiecare piesa si surub vine din Korrea, iar daca ai nevoie de 100 de suruburi, sau un geam, sau mai stiu eu un compresor, totul se comanda si se aduce de acolo, si cand te uiti la pret realizezi ca un surub cu piulita este 2,75$, pe cand la noi dai maxim 0,50$, si sa nu va zic ca in acest pret nu intra si transport si vama. Cum naiba sa nu dea finalul numai pe minus, daca tot profitul ei il au inclus in pretul de aprovizionare a materiallelor, credeti ca daca era falimentar mai rezista atatia ani ? Va spun eu ca daca un vapor se contracteaza cu 45 mil $, profitul cel mai baban il iau korreenii prin adausul la produs. Si muuulteee, dar d-l Varujan Vojganian nu are habar de asa ceva, ca domnia lui sede pe un coltar si se gandeste pe ce parte sa doarma seara, nu cerceteaza unde se duc banii... cu timpul nu o sa mai avem ce sa primim bani pe consum curent, apa, etc, pentru ca o sa instaleze eoliene si o sa distileze apa din mare, asa ca ... paa si profiturile alea, mai bine va treziti si puneti piciorul in prag cat inca mai aveti 49%, ca nea Basel in 2012 a vrut sa vanda 14% ca sa ramanem numai cu 35%, va zic ca am lucrat acolo, si inca muuuultttt timp.

EscorteDinRomania.ro
6 aprilie 2015
EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi...

EscorteDinRomania.ro - Escorte Constanta, Escorte Cluj, Escorte Bucuresti, Escorte Iasi... www.EscorteDinRomania.ro -Escorte Constanta, Escorte Bucuresti, Escorte Brasov, Escorte Cluj, Escorte Iasi, Escorte Timisoara, Escorte Arad, Escorte Craiova, Escorte Targu Mures, Escorte Mures, Escorte Oradea, Escorte Satu Mare, Escorte Tulcea, Escorte Buzau, Escorte Pitesti... Lista detaliata pe judete pentru servicile de escorte din Romania si saloane de masaje erotice din Romania pe: www.EscorteDinRomania.ro escorte unice...

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 13 Aprilie 2013
Stire din Eveniment : Vindea pește alterat  în Mangalia
Pagina a fost generata in 0.5996 secunde