ANCONAV cere Guvernului să implice șantierele navale românești în proiectele de reînnoire a flotei europene

2349

Articole de la același autor

În dimineața zilei de 3 iunie 2020, la Palatul Victoria, a avut loc întâlnirea premierului Ludovic Orban cu o delegație a Asociației Constructorilor Navali din România (ANCONAV), condusă de Florin Marian Spătaru, președintele organizației.

"În cadrul reuniunii, am discutat despre planul de reînnoire a flotei europene, plan în care România ar putea fi implicată. Este o temă care a fost propusă Comisiei Europene și care se regăsește și într-un document de lucru transmis de aceasta. ANCONAV consideră că șantierele navale românești au capabilitatea să vină cu propuneri de reînnoire a flotelor, care să se alinieze strategiei Uniunii Europene de reducere a emisiilor de noxe și de creare a unui transport prietenos față de mediu", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", președintele ANCONAV, Florin Marian Spătaru.

Acesta consideră că flota fluvială și flota de nave tehnice din portul Constanța ar putea fi înlocuite cu nave mai eficiente, cu un consum redus de combustibil sau cu energie alternativă, a căror construcție să fie parțial finanțată de Uniunea Europeană.

"Până acum, nu a existat această posibilitate. Navele nu erau finanțate din fonduri europene. În situația actualei crize, Uniunea Europeană a făcut posibil acest lucru.

În cadrul întâlnirii, am atras atenția asupra dificultăților pe care industria navală europeană, ca și cea românească, ar putea să le aibă, pe termen mediu și lung, din cauza reducerii numărului de nave contractate în ultima perioadă. Am solicitat ca România să susțină măsurile de protejare a industriei navale europene, astfel încât concurența pe care o avem, în special din zona asiatică, să fie pe baze corecte. Există un demers la nivelul Uniunii Europene de creare a unor instrumente comerciale care să evite prețurile de dumping practicate în acest an, în industria navală", a spus președintele ANCONAV.

În discuția purtată cu Florin Marian Spătaru, i-am sugerat ca Asociația Constructorilor Navali din România să contacteze Ministerul Transporturilor și să susțină proiectul de înființare a pavilionului internațional al României, care să atragă armatori și nave, locuri de muncă pentru navigatori și locuri de practică pentru cadeți, venituri la bugetul de stat, dar și comenzi pentru șantierele navale românești.

Lecțiile crizei economice

Industria navală europeană și cea românească, în particular, au vie în memorie ultima criză economică. În anii 2009 - 2015, unele dintre șantierele navale și-au închis porțile, altele și-au reprofilat portofoliile de comenzi, reducându-și activitatea. Prețurile construcțiilor de nave noi s-au diminuat, competiția fiind dominată de șantierele navale din China și Coreea de Sud, care primeau subvenții de stat. În schimb, Uniunea Europeană s-a mulțumit să privească cum cota de piață a industriei sale navale se subțiază văzând cu ochii, cum dispar tot mai multe locuri de muncă din acest sector. Interzicerea subvențiilor europene și de stat către propriile șantiere navale a făcut, în realitate, jocul industriei navale din Extremul Orient.

Cine e ANCONAV

Asociația Constructorilor Navali din România (ANCONAV) a luat naștere în 1995 și reprezintă interesele șantierelor navale, ale producătorilor, distribuitorilor de echipamente și de materii prime din România. La rândul ei, este membră a asociației europene Sea Europe.

Industria construcțiilor navale din România ocupă o poziție importantă în industria europeană, asigurând aproximativ 5% din producția europeană de nave noi.

Cifra de afaceri realizată de șantierele navale românești este de circa 650 milioane euro anual. În șantierele navale muncesc aproximativ 10.000 de lucrători proprii, la care se adaugă aproximativ 8.000 de lucrători ai subcontractorilor.

ANCONAV reunește 49 de membri: șantiere navale, societăți de proiectare, producători de echipamente navale, distribuitori ai unor firme specializate, furnizori de materii prime pentru industria navală. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3521 secunde