Navigatorii români cer prelungirea valabilității carnetelor de marinar

Alertă pe mare! Criza schimburilor de echipaje afectează 200.000 de navigatori

3915

Articole de la același autor

Pe fondul restricțiilor impuse de guvernele lumii ca răspuns la pandemia Covid-19, criza schimburilor de echipaje din flota maritimă mondială continuă. Este drept, numărul navigatorilor blocați la bordul navelor s-a înjumătățit. Potrivit Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF), în prezent circa 200.000 de navigatori sunt „prizonieri” la bordul navelor. În anul 2020, numărul celor ce erau împiedicați să plece de la nave se ridica, lună de lună, la 400.000 de marinari.

Până în prezent, doar 55 de țări au dat curs rezoluției Organizației Maritime Internaționale de a le acorda marinarilor statutul de lucrători cheie. Iar odată cu apariția noilor tulpini ale coronavirusului, s-au introdus restricții mai stricte la deplasările transfrontaliere, astfel că schimburile de echipaje au devenit și mai dificile.

Campaniile de vaccinare au dus la apariția unor obstacole noi. Potrivit ITF, pașapoartele de vaccinare luate în considerare de unele state reprezintă un potențial obstacol în calea schimbului de echipaje, deoarece este puțin probabil ca navigatorii din țările în curs de dezvoltare să aibă posibilitatea de a primi vaccinuri până cel mai devreme în iulie 2021.

4.000 de navigatori înregistrați pentru vaccinare

Care este situația marinarilor din România? După cum se știe, ca urmare a demersurilor întreprinse de Sindicatul Liber al Navigatorilor, Asociația Națională a Societăților de Crewing din România și Autoritatea Navală Română, în ședința din data de 20 ianuarie 2021, Guvernul a decis ca personalul navigant maritim și fluvial, lucrătorii de pe platformele marine și cei de pe unitățile mobile din domeniul petrolier să fie cuprinși în etapa a doua a programului național de vaccinare anticoronavirus.

„Circa 4.000 de navigatori s-au înregistrat în etapa a doua a programului național de vaccinare anticoronavirus - a declarat, pentru cotidianul „Cuget Liber”, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN și șef al Inspectoratului ITF România. Nu avem informații câți dintre ei au fost vaccinați până în prezent. Cei mai mulți au fost înregistrați de companiile de crewing care îi au în evidență. Alți 700 de navigatori care nu au contract de muncă cu vreo agenție de crewing și nici nu sunt membri de sindicat s-au înregistrat cu ajutorul SLN. În fiecare zi primim solicitări din partea marinarilor pentru a-i înregistra. În cadrul sindicatului avem o întreagă echipă care se ocupă de primirea solicitărilor și rezolvarea lor.”

De asemenea, SLN depune eforturi pentru soluționarea problemei schimburilor de echipaje. „Deși cazurile s-au rărit, mai sunt marinari care dintr-o serie de motive legate de restricțiile impuse pe timpul pandemiei nu reușesc să ajungă la navele aflate în diferite porturi străine. În continuare schimburile de echipaje nu se fac la timp, navigatorii fiind nevoiți să muncească peste perioada de contract”, a precizat Mihălcioiu.

Cine se opune prelungirii valabilității carnetelor de marinar?

Sindicatul continuă demersurile pentru soluționarea uneia dintre solicitările mai vechi ale navigatorilor: prelungirea valabilității carnetelor de marinar.

„În prezent, aceste documente sunt vizate de către Autoritatea Navală Română din doi în doi ani. Noi cerem ca perioada de valabilitate să fie de cinci ani, întrucât carnetul de marinar este actul de identitate al navigatorului. Acest document nu are nicio legătură cu vizita medicală, care se face din doi în doi ani. Prelungirea valabilității la cinci ani ar degreva ANR de un mare volum de activitate și de costuri inutile, iar marinarii n-ar mai fi încurcați și n-ar mai pierde timp. ANR este de acord cu solicitarea noastră, dar pentru punerea ei în practică trebuie modificate o serie de acte normative. Din păcate, în decurs de șapte ani nu s-a schimbat nimic. În urmă cu zece zile, am solicitat din nou un punct de vedee din partea ANR. Așteptăm răspunsul!

Convenția internațională privind certificatul de identitate al navigatorului (carnetul de marinar) precizează că documentul poate fi valabil 10 ani, cu condiția ca, după eliberarea lui, prima perioadă de valabilitate să fie de maxim cinci ani. România nu a ratificat încă respectiva convenție, dar asta nu înseamnă că nu poate modifica legislația internă astfel încât să se prelungească valabilitatea carnetelor de marinar”, a declarat Adrian Mihălcioiu.

Stimați cititori, în perioada 2015 – 2019, ANR a operat un număr de 63.574 de prelungiri de carnete de marinar, în medie 12.715 de astfel de operațiuni pe an. Dacă valabilitatea carnetelor de marinar ar crește la cinci ani, numărul acestor operațini de rutină s-ar diminua cu 60%, până la o medie de 5.086 pe an, iar ANR ar putea utiliza mai bine forța de muncă.

În condițiile în care Guvernul României s-a angajat să reformeze instituțiile statului și să reducă birocrația, Ministerul Transporturilor are nu doar posibilitatea ci și obligația de a se implica în efortul general, iar una dintre schimbările așteptate din partea lui este prelungirea perioadei de valabilitate a carnetelor de marinar de la doi la cinci sau chiar zece ani.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4432 secunde