Afacerile de pe strada Atelierelor se tem doar de trotineta electrică

2681

Articole de la același autor

În străvechiul Tomis, prea puține străzi își datorează numele activităților economice găzduite de-a lungul timpului. Strada Atelierelor – spre exemplu - a fost botezată astfel datorită puzderiei de unități meșteșugărești ce îi ocupau, la mijlocul secolului XX, ambele laturi.

În perioada anilor ´60 - ´80, generații de tâmplari, tapițeri, plăpumari, blănari, tinichigerii, lăcătuși și geamgii și-au câștigat pâinea în atelierele înșirate de o parte și alta a străzii. Unele rămăseseră acolo încă de pe vremea Oborului de cereale și de vite și a Târgului de cherestea („christigii”, cum i se spunea la 1921), care se aflau în vecinătate. Pe atunci, strada era ocupată de meșterii pielari, șelari, potcovari și fierari.



În anii ´50, în perioada colectivizării socialiste, când a început masacrarea cailor, primele generații de meșteri, care depindeau de micii proprietari de la sate și de activitățile rurale, au rămas fără obiectul muncii. Au fost nevoiți să-și închidă atelierele sau să se reprofileze. Locul lor a fost ocupat de meșteșugurile legate de trebuințele de zi cu zi ale orășenilor.

După 1990, odată cu deschiderea granițelor pentru mărfurile de import s-au prăbușit industrii întregi în România. Au dispărut marii producători de mobilă, filaturile, fabricile de confecții și de produse din metal. Micile unități de tâmplărie, tapițerie, plăpumărie, blănărie, tinichigerie și lăcătușărie de pe strada Atelierelor nu puteau avea o soartă mai bună.



Și de această dată s-a găsit cine să ocupe locul lăsat liber. Grație creșterii explozive a parcului auto al Constanței, profilul economic al străzii s-a schimbat radical. Astăzi, pe o distanță de 300 - 400 metri își dau coate atelierele de vulcanizare, de schimbat anvelope, echilibrat roți și îndreptat jante, service-uri, magazine de accesorii auto, firme de asigurări pentru automobiliști și chiar o spălătorie auto.

Odată cu relaxarea măsurilor sanitare impuse de pandemie și creșterea traficului auto, afacerile de pe strada Atelierelor au prins, din nou, viață.



„E bine, avem tot mai mult de muncă. Numărul clienților a crescut. Acum, e ca în vremurile bune” – îmi spune lucrătorul unui atelier de vulcanizare.

Strada este animată. Automobilele vin și pleacă, iar trotuarele s-au transformat în ateliere de lucru. Se muncește din zori până  seara târziu.




Străzii Atelierelor de astăzi i s-ar potrivi mai curând numele de strada Automobilului. Grație lui are o viață economică îndelungată și bogată. O sută de ani de acum încolo nu își va mai schimba profilul, chiar dacă automobilul propulsat de carburanți fosili va fi înlocuit de cel electric.

Singurul dușman al afacerilor de pe strada Atelierelor e trotineta. Teama că tânăra generație va renunța la mersul pe patru roți de dragul blestematului vehicul le dă fiori de groază mecanicilor, vulcanizatorilor și vânzătorilor de piese auto. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4651 secunde