Flota comercială a României, acum 20 de ani

Afaceri necurate, de milioane de dolari, cu sprijinul managerilor companiilor de stat

252
Afaceri necurate, de milioane de dolari,  cu sprijinul managerilor companiilor de stat - flota-1539613222.jpg

Articole recomandate

În urmă cu mai bine de 20 de ani, viața pe multe din navele românești era un coșmar pentru echipaje. În cele ce urmează, vă prezentăm câteva din articolele publicate în ziarul nostru, la acea vreme.

Schimbarea echipelor de conducere ale companiilor Navrom și Romline a adus cu sine și o nouă optică în ceea ce privește plata chiriilor navelor aflate în contracte de bare-boat. Noii directori se arată deciși să pună capăt "toleranței" practicate de foștii manageri, care au permis unor operatori de nave să înregistreze datorii de peste un milion de dolari la plata chiriei către Navrom și Romline.

După cum am arătat de-a lungul timpului, în mai multe articole, unele firme de shipping s-au nărăvit în a nu își plăti chiriile (pentru navele preluate prin contracte de bare-boat) și echipajele, putând fi suspectate că, premeditat, au practicat această politică. Evident că respectiva "strategie" s-a conjugat cu permisivitatea managerilor companiilor de stat care, ani de zile, nu au pus în aplicare clauzele contractuale referitoare la întârzierea plăților.

Noile echipe de conducere au schimbat macazul, trimițând note de atenționare tuturor operatorilor care înregistrează restanțe. După cartonașul galben va urma cel roșu: retragerea navelor din contract și punerea în funcțiune a mecanismelor juridice, pentru recuperarea tuturor datoriilor. (2 octombrie 1997)

Navrom se retrage din Asociația Companiilor de Navigație

În data de 8 noiembrie 1997, am primit, pe adresa redacției, următorul comunicat de presă:

"Compania de navigație maritimă Navrom SA Constanța trebuie să facă față, în prezent, unor situații dificile care solicită, în totalitate, capacitatea de muncă și loialitatea angajaților proprii. Faptul că, în ultima vreme, au apărut interferențe supărătoare și neprincipiale din partea unor persoane și publicații cu referire la situația flotei comerciale române, ne îngrijorează în plan economic.

Departe de a minimaliza greutățile existente, conducerea companiei noastre dorește să-i asigure pe toți cei ce se ocupă de flota comercială națională, direct, dar mai ales prin intermediul articolelor de presă, că nu dorește decât să fie lăsată să rezolve problemele cu adevărat importante ale acesteia, în general, și ale companiei Navrom, în special.

Acele articole senzaționale ce arătau mereu cu degetul spre vinovați, responsabili și victime aduc, în fapt, mari prejudicii și nesiguranță în planul relațional intern și internațional al companiilor române de navigație, iar tensiunile provocate pot deveni greu de controlat.

Luând act de această situație și observând faptul că Asociația Companiilor de Navigație din România nu s-a desolidarizat de astfel de poziții, compania Navrom a notificat asociația menționată, în vederea retragerii sale, după achitarea tuturor obligațiilor către aceasta". Comunicatul este semnat de Marius Predescu, administratorul unic al companiei.

Decizia Navrom de a se retrage din Asociația Companiilor de Navigație din România pare a fi o consecință a poziției adoptate de aceasta din urmă, în cadrul reuniunii ad-hoc din data de 4 noiembrie, când operatorii privați au propus să li se acorde gratuit navele pe care le au în bare-boat. Cu acest prilej, privații au cerut, printre altele, renegocierea datoriilor către Navrom, solicitare considerată inacceptabilă de către compania de stat.

Retragerea companiei Navrom din asociație constituie o adevărată sancțiune pentru aceasta și avem informații că va fi urmată și de alte gesturi similare. Aceste evenimente pun în evidență faptul că raporturile dintre companiile de stat și unele companii private, din lumea shipping-ului românesc, sunt profund conflictuale și că ele nu pot fi rezolvate decât prin "divorț".

(10 noiembrie 1997)

A decedat în urma unui accident de muncă

În ziua de 22 noiembrie 1997, cargoul "Rubin" (fost "Cotnari") se afla în operațiuni de descărcare în portul Nacala, din Mozambic. În jurul orei 23, timonierul Ionel Chirică (49 ani) a fost accidentat grav în timpul unei manevre cu macaraua. Transportat de urgență la spitalul din Nacala, Ionel Chirică a mai trăit o singură zi.

Operatorul navei, compania N.l. Johnson, a anunțat familia despre tragicul eveniment. De asemenea, s-a luat legătura cu Ambasada României din Mozambic, pentru repatrierea celui decedat.

Cornel Drăghici, director în cadrul companiei N.l. Johnson, ne-a asigurat că se depun toate eforturile pentru sprijinirea familiei îndoliate. (25 noiembrie 1997) 

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.3868 secunde