"Afacerea Daewoo - Mangalia" trezește multe suspiciuni

5272

Articole de la același autor

■ A aprobat Guvernul României asocierea dintre SN "2 Mai" Mangalia și Damen
■ Care este baza ei legală?


Statul român este tot mai aproape de preluarea controlului asupra companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries (DMHI). În data de 22 iunie 2018, a avut loc adunarea generală a acționarilor Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia, care deține 49% din capitalul social al DMHI și în care statul este acționar majoritar. Acționariatul a aprobat contractul de asociere a SN "2 Mai" cu BV Holding Maatschappij Damen, în cadrul companiei mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries. 


În hotărârea dată publicității pe piața de capital, se precizează că asocierea se realizează "în limitele aprobării date prin memorandumul din data de 21 iunie 2018".


Care sunt prevederile respectivului memorandum și cine l-a aprobat, nu se precizează. Un lucru este clar: dacă acesta există cu adevărat, nu a fost discutat și aprobat în ședința de guvern care a avut loc în data de 21 iunie după cum o demonstrează "Informația de presă privind proiectele de acte normative adoptate sau de care Guvernul a luat act în ședința din 21 iunie 2018", publicată pe site-ul Executivului. În respectiva informare se vorbește despre cinci memorandumuri, printre care nu se regăsește cel la care face referire hotărârea AGA.


Memorandumul nu este publicat nici pe pagina electronică a celui ce s-a ocupat de întocmirea și promovarea lui, respectiv Ministerul Economiei, la rubrica "transparență decizională", cum e firesc și legal să se procedeze. 


Surprinzător, comunicatul de presă dat de Ministerul Economiei, în data de 22 iunie 2018, cu câteva ore înainte de adunarea generală de la Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia, contrazice hotărârea acționarilor, precizând următoarele: "În cursul acestei săptămâni, ministrul economiei, Dănuț Andrușcă, a semnat raportul final de negociere dintre partea română și reprezentanții companiei olandeze Damen referitor la contractul de transfer de acțiuni și vânzare de creanțe și la contractul de asociere care reglementează condițiile în care se va organiza și va funcționa Șantierul DMHI Mangalia (care urmează să-și schimbe denumirea după implementarea documentelor tranzacției). Ministrul Dănuț Andrușcă a informat Guvernul României referitor la finalizarea negocierilor".


Deci, ministerul vorbește despre o informare adresată Guvernului, nicidecum de un memorandum, cum se afirmă în hotărârea AGA. 


Dacă dăm crezare comunicatelor Executivului și Ministerului Economiei, Guvernul Dăncilă nu a avizat "afacerea Daewoo - Mangalia", pentru că nu i-a fost supus spre aprobare un memorandum referitor la ea. 


Șocante în această afacere sunt lipsa totală de transparență, secretomania de care dau dovadă decidenții politici. Care sunt motivele acestei atitudini? În definitiv, e vorba de o asociere în care una din părți - Șantierul Naval "2 Mai" Mangalia - este o companie listată pe piața de capital și în care statul român este acționarul majoritar. Asocierea cu olandezii de la Damen, în cadrul Daewoo - Mangalia, vizează atât interesul acționarilor și al investitorilor de pe piața de capital, cât și interesul public? Oare ce au de ascuns Guvernul Dăncilă și Ministerul Economiei?


Spre comparație, la momentul realizării asocierii dintre statul român și sud-coreenii de la Daewoo, din care a rezultat societatea mixtă Daewoo - Mangalia Heavy Industries, condițiile înțelegerii au fost făcute publice de către oficialii de la acea vreme.
 
Dar să revenim la hotărârea acționariatului Șantierului Naval "2 Mai" Mangalia. În comunicat se precizează că: "Semnarea tranzacției se va realiza cu respectarea în tot a dispozițiilor legale incidente și fără prejudicierea societății Șantierului Naval «2 Mai» Mangalia și a acționarilor acestuia în legătură cu tranzacția. Verificarea condițiilor sus indicate intră în aria de responsabilitate a conducerii executive și administrative a societății, care va informa acționarii despre aceasta, înainte de semnare".


După cum lesne se observă, formularea aleasă în hotărârea AGA este evazivă, neclară, fapt ce trezește și mai multe suspiciuni. Nu se precizează la ce anume se referă expresia "semnarea tranzacției" și, foarte grav, nu se precizează baza ei legală.


x x x


Suspiciunile formulate mai sus se adaugă la multele semne de întrebare ridicate de această afacere netransparentă. După cum se știe, DSME a decis să își vândă partea din Daewoo - Mangalia deoarece se confruntă cu grave probleme financiare. De aceea, este mai mult decât suspectă intenția sa de a ceda creanța de 830 milioane de dolari pe care o deține la Daewoo - Mangalia în schimbul a numai 10.000 de dolari. Dacă ar fi vândut activele (hale, docuri, platforme de producție, linii tehnologice, utilaje, scule și dispozitive) ar fi recuperat o mare parte din creanță. De ce nu o face? Își permit acționarii și creditorii companiei DSME să facă pomeni? Oare ce se ascunde în spatele acestei vânzări de creanță, extrem de păguboasă pentru DSME?


Nu doar sud-coreenilor, dar și grupului Damen i se cere să facă pomeni. Mai întâi va trebui să-i cedeze gratuit statului român 2% din capitalul social al societății mixte, iar apoi să îi vândă 51% din colosala creanță preluată de la DSME, pentru o sumă de nimic: 5.100 dolari. 


Stimați cititori, în lumea afacerilor nimic nu e pe gratis, totul are un preț. Care este adevăratul preț pe care va trebui să îl achite statul român în "afacerea Daewoo - Mangalia"? Să fie vorba de contractul pentru construcția celor patru corvete și cel pentru întreținerea, repararea și modernizarea flotei Forțelor Navale Române? Fostul premier Mihai Tudose, inițiatorul proiectului de preluare a controlului de stat asupra DMHI a spus-o pe șleau, că vrea să se construiască corvetele la Mangalia. Până azi, nici Ministerul Economiei, nici actualul prim-ministru, Viorica Dăncilă, nici Ministerul Apărării Naționale nu l-au contrazis.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.497 secunde