Administrația Portuară va recruta cei mai buni piloți maritimi și îi va plăti mai bine

Miercuri, 23 Septembrie 2020
3985
Interviu cu Costel Stanca, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța


- Domnule director, pilotajul maritim este un serviciu public de siguranță a navigației. Timp de aproape 30 de ani, Ministerul Transporturilor l-a încredințat unor operatori privați, în diverse formule: liberă concurență, concesionare, încredințare directă. Acum, ministerul a decis preluarea lui de către Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța. Care sunt rațiunile economice și de siguranță a navigației care stau la baza acestei decizii?

- Preluarea serviciului de pilotaj de către CNAPMC este o soluție luată în baza legii și, în același timp, este și o măsură eficientă atât din punct de vedere al siguranței navigației, cât și economic. Se asigură continuitatea prestării serviciilor de pilotaj și stabilitatea locurilor de muncă ale piloților.

În opinia mea, a fost o decizie înțeleaptă, întrucât Administrația Portuară are capacitatea de a realiza acest serviciu în condiții de eficientă.

– În condițiile în care serviciul de pilotaj era executat prin intermediul unor firme private, Administrația Portuară primea o cotă parte din valoarea prestațiilor. Ce avantaje are CNAPMC prin preluarea acestei afaceri?

– Principalul avantaj este acela că portul Constanța va deveni mai competitiv pe piața transporturilor de mărfuri. CNAPMC va optimiza cheltuielile cu serviciul de pilotaj, angajând exclusiv piloți și personalul pentru dispecerat. Celelalte costuri vor fi suportate pe regia companiei. Ca urmare, vom reduce tariful de pilotaj, fapt ce va spori atractivitatea portului Constanța. Pe de altă parte, va crește siguranța navigației, căci vom putea aloca resurse din bugetul companiei pentru dotările de care are nevoie acest serviciu.

- Mai sunt trei luni până la sfârșitul acestui an. Ați început să organizați corpul de piloți?

- Chiar astăzi a fost publicat pe site-ul CNAPMC anunțul de recrutare (este vorba de 60 posturi pentru piloți maritimi (I, II și aspiranți) și a 5 posturi de dispeceri pentru activitatea de pilotaj – n.n.). Ne așteptăm ca piloții din cadrul actualelor societăți de pilotaj să ni se alăture, pentru a lucra cu noi după data de 1 ianuarie 2021. În mod evident nu îi vom putea lua pe toți cei de pe piață. Va trebui să facem o selecție. Dar vom încerca să luăm cât mai mulți și, evident, pe cei mai buni, pentru a crește siguranța navigației.

- Pentru piloți, importante sunt stabilitatea locurilor de muncă și avantajele salariale. După cum se știe, pilotajul este o activitate în care munca este bine plătită. CNAPMC le va asigura piloților venituri atractive?

- Noi nu vom plăti mai puțin decât câștigă piloții în prezent. Dorim să le asigurăm venituri mai mari, pentru că și activitatea lor va fi mai mare. După cum se știe, Administrația Portuară reactualizează salariile în fiecare an.

- Pentru executarea acestui serviciu de câte pilotine veți avea nevoie? Cum le veți asigura? Veți face investiții în nave proprii?

- În momentul de față facem o analiză pentru a vedea dacă, pe termen scurt sau lung, este cazul să investim în pilotine. În prima etapă am decis să închiriem pilotinele existente în portul Constanța, care au echipaje cu experiență. Deja am scos la licitație serviciul de transport al piloților. Mi se pare firesc să le dăm posibilitatea actualelor companii de pilotaj să continue activitatea prestând acest serviciu de transport, în care au investit.

- Odată cu avantajele serviciului de pilotaj, CNAPMC preia și riscurile. În cazul unui accident provocat de o eroare de pilotaj, compania va trebui să suporte daunele. Pe de altă parte, există și riscul unor conflicte sociale. O grevă a piloților poate duce la blocarea întregului trafic portuar. Își poate asuma astfel de riscuri Administrația Portuară?

- Trebuie să știți că și până în prezent responsabilitatea era în totalitate a CNAPMC. Având în vedere acest lucru, de regulă, compania își face asigurarea. În plus, cred că Administrația Portuară este în măsură să gestioneze mai bine riscurile decât actualele firme de pilotaj, selectând piloții cei mai buni, asigurându-le dotările de care au nevoie, condițiile de lucru cele mai bune. În ceea ce privește riscul unei acțiuni greviste, trebuie să știți că între conducerea companiei și angajați există o bună comunicare. Există o relație de colaborare cu sindicatele și întotdeauna am găsit împreună soluții la problemele apărute. Spre exemplu, am dublat prima acordată de Ziua Lucrătorului Portuar, dar în același timp cerem și performanță din partea personalului nostru. În condițiile în care compania asigură salarii mai bune, echipamentul de lucru și dotările necesare nu mai există riscul unor acțiuni greviste. În organizarea serviciului de pilotaj, noi plecăm de la premise pozitive.

Pagina a fost generata in 0.1504 secunde