A început "războiul comercial maritim" între Rusia și Turcia?

421
A început

Articole de la același autor

Pe piața petrolului și a shipping-ului au apărut speculații privind o posibilă blocare a accesului navelor rusești în Strâmtoarea Bosfor. Invocându-se informațiile obținute din surse obscure, se vorbește despre existența unor tensiuni la strâmtorile turcești, care ar putea degenera.

Zvonerii și răspândacii merg până acolo încât inventează tot felul de scenarii privind evoluția conflictului pe mare. Turcia, spun ei, ar putea îm-pânzi intrarea în Bosfor cu nave, pentru a face dificil accesul vaselor rusești în strâmtoare. Se știe că, în conformitate cu Convenția Internațională de la Montreux, din 1936, Turcia trebuie să permită liberul acces pentru toate navele civile, prin strâmtori, în timp de pace. Dacă ar acționa conform scenariului amintit, ea ar bloca practic tranzitul prin Bosfor fără a încălca prevederile convenției.

Oficialii ruși nu cred că Turcia ar putea să recurgă la o asemenea măsură, întrucât ar trebui să declare război Rusiei. Convenția permite închiderea strâmtorilor doar pe timp de război.

Există și comentatori care susțin că "războiul maritim" dintre cele două țări a început deja. Unul dintre argumente este acela că navele turcești și cele cu mărfuri provenite din Turcia sunt împiedicate să descarce în porturile rusești, în special în Novorossiysk.

Un alt argument este că a crescut numărul navelor turcești reținute în porturile rusești pentru deficiențe, la inspecțiile de Port State Control. Se mai spune că inspectorii PSC ruși ar fi deteriorat intenționat niște echipamente la bordul vrachierului "Mahmut Saka", creând astfel un motiv de reținere, iar autoritățile maritime turcești au reacționat printr-o declarație, afirmând că autoritățile ruse, în mod intenționat, împiedică transportul maritim turc în porturi rusești. La rândul ei, Turcia s-ar fi răzbunat prin reținerea a patru nave sub pavilion rusesc în portul Samsun, de la Marea Neagră.

De pe urma acestui "război maritim" - afirmă comentatorii - are de pierdut și transportul maritim bulgar. Compania JV Varnaferry din Bulgaria a lucrat timp de doi ani la înființarea liniei de ferry-boat dintre Varna și Novorossiysk, care asigură tranzitul mărfurilor turcești spre țările caucaziene și din Asia Centrală, cum ar fi Kazahstanul. Linia a funcționat până când autoritățile din Novorossiysk au interzis descărcarea a 11 camioane cu materiale de construcții și chimice, destinate Kazahstanului, deoarece bunurile erau de origine turcă. Drept urmare, camioanele au revenit la Varna.

Desigur, embargoul impus de Rusia mărfurilor turcești și exigența extremă și selectivă a inspectorilor PSC ruși și turci pot fi considerate ca elemente ale unui început de "război comercial maritim" între cele două țări. Dar de aici până la blocarea tranzitului prin Bosfor este cale lungă, iar Turcia nu și-ar permite o asemenea escaladare a conflictului. Consecințele ar fi catastrofale nu doar pentru Turcia și Rusia, ci și pentru toate statele din regiunea Mării Negre și din Europa Centrală și de Est, a căror economie este dependentă de transportul de mărfuri pe Marea Neagră.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.9052 secunde