75 de firme de agenturare servesc industria maritimă și fluvială a României

637
75 de firme de agenturare servesc industria maritimă și fluvială a României - 75defirmedeagenturareservescindu-1564781281.jpg

Articole de la același autor

Agentul de nave este unul dintre personajele cele mai importante dintr-un port, fiind omul de legătură cu nava. El consiliază comandantul de la sosirea până la plecarea navei, în toate problemele privind echipajul și marfa, precum și în problemele de sănătate. Agentul asigură contactul cu autoritățile, reprezintă armatorul în fața lor și în raport cu legile portului.


Stimați cititori, porturile maritime și fluviale românești prestează, de peste 120 de ani, servicii de agenturare a navelor care vin și pleacă, dar cu toate acestea meseria de agent de nave a fost recunoscută oficial de instituțiile statului abia în 2005. Atunci a fost inclusă în nomenclatorul ocupațiilor din țara noastră. Acesta este și motivul pentru care, vreme de peste un secol, cunoștințele și deprinderile specifice acestei ocupații portuare nu au fost însușite în școli și nici nu au fost certificate prin diplome de calificare. Cei ce o exercitau o învățau din practică, furând meseria de la cei mai experimentați. 


O meserie recunoscută după un deceniu
Creșterea numărului societăților de agenturare, de la una singură înainte de 1989 – compania Navlomar, înființată în 1969 - la 75, în prezent, a dus la apariția nevoii de forță de muncă specializată. Dar pentru că nu exista o piață a competențelor în domeniu, firmele de agenturare apărute imediat după 1990 au preluat lucrători de Navlomar. 


Lucrurile nu puteau continua, la nesfârșit, cu acest mod rudimentar de acoperire a necesarului de forță de muncă, activitatea de agenturare fiind în pericol de a intra în criză. Odată cu înființarea Asociației Agenților și Brokerilor de Nave, care a primit personalitate juridică la 1 octombrie 2000 și care cuprindea 54 de firme la această dată, s-a conștientizat necesitatea înscrierii meseriei de agent de nave în clasificarea ocupațiilor din România și a înființării unor forme de pregătire, evaluare și atestare a competențelor. Iar în acest scop fost inițiat, de către SC "Synetics Group" Constanța un proiect național, coordonat de comandantul de cursă lungă Mihail Serescu. La el au colaborat 20 de experți constănțeni din cadrul Asociației Agenților și Brokerilor de Nave, Asociației Armatorilor Maritimi și Asociației Companiilor de Navigație. Rezultatul muncii lor îl reprezintă elaborarea profilului ocupațional al agenților de nave și înscrierea acestei meserii în clasificarea ocupațiilor din România. 
În mai 2005, acest profil a fost recunoscut la nivel național și a devenit un bun public pentru cei ce vor să-l folosească în evaluarea, angajarea și formarea agenților. Iar în august 2005, ocupația de agent de navă a fost recunoscută că se poate dobândi prin programe finalizate cu certificat de calificare.


Primul curs de agenți de navă
Cine poate fi agent de navă? Absolvenții de învățământ superior marinăresc, cu brevet de ofițer, pot lucra cu brio în această activitate, pentru că au baza de cunoștințe teoretice și practice. Însă, nivelul minim de pregătire pe care trebuie să-l aibă viitorul agent de navă este liceul, iar calificarea se dobândește printr-un curs de 7 luni, din care: o treime din timp este dedicată teoriei, iar restul – practicii. 


Sistemul de calificare propus de inițiatori a primit recunoașterea statului român, iar primul curs de agenți de navă din România a început pe 10 noiembrie 2005. Organizatorul a fost Synetics Group, care a asigurat desfășurarea stagiilor de practică la cele mai puternice firme de agenturare, pe bază de contract. În prezent, astfel de cursuri sunt organizate, la cerere, și de Fundația Școala Portuară Constanța.


Astăzi, în porturile maritime și fluviale românești sunt autorizate 75 de firme de agenturare. Unele dintre ele prestează și alte servicii, precum: aprovizionarea navelor; expediții de mărfuri; încărcarea – descărcarea, depozitarea, cântărirea și stivuirea mărfurilor; comisionare vamală; închirierea bunurilor imobiliare proprii; transport de mărfuri cu nave proprii; reparații navale; legarea și dezlegarea navelor; pilotajul navelor maritime; comerț cu deșeuri metalice și nemetalice reciclabile și altele.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.4877 secunde