60 de ani de la primul transport maritim containerizat

1399
3

Articole de la același autor

Construcția primului terminal de containere din portul Constanța a început acum 40 de ani


Transportul maritim containerizat a împlinit 60 de ani. Pe data de 26 aprilie 1956, nava "Ideal-X", aparținând omului de afaceri Malcolm McLean, a deschis un nou capitol în istoria navigației, efectuând primul transport de mărfuri containerizate și contribuind, astfel, la globalizarea economiei din zilele noastre. 


În anul 1956, Malcolm McLean, un magnat din transportul cu camioane, a folosit un tanc petrolier căruia i s-a făcut reconversia, pentru a transporta containere de la New Jersey la Houston.


Patru ani mai târziu, compania Sea-Land a introdus primul serviciu transatlantic containerizat, iar în 1969, în Marea Britanie, Overseas Container Lines a lansat primul său serviciu de transport maritim containerizat. 


Datorită numeroaselor sale avantaje, noul sistem a început să se răspândească pe toate meridianele globului. Transportul maritim containerizat permite: standardizarea echipamentelor de manipulare din porturi, creșterea vitezei de încărcare și descărcare a navelor și de manipulare la uscat, flexibilitate în stocare și economisirea spațiului de depozitare, creșterea securității mărfurilor și posibilitatea efectuării transportului intermodal. Dar cel mai important beneficiu este costul redus al transportului pe unitatea de produs.


În ultimii 40 de ani, comerțul containerizat a crescut cu o rată anuală de 9%. Se estimează că, în 2016, va ajunge la 180 milioane TEU (containere standard).


Primul terminal de containere din România


În România, transportul maritim containerizat datează de la începutul anilor ’70 ai secolului XX, își aduce aminte Vasile Cenușă, fost șef de secție în terminalul de containere Socep, între 1 martie 1991 și 1 iunie 2013, în prezent pensionar. "Deoarece nu exista un terminal specializat, containerele erau aduse de lash-uri (LASH - the lighter aboard ship). Acestea erau niște nave uriașe, de pe care erau lăsate la apă, în radă, barje nepropulsate, încărcate cu containere, care erau remorcate până în dană. Acolo erau descărcate cu ajutorul macaralelor de cheu", își aduce aminte Vasile Cenușă. 


Pe la jumătatea anilor ’70 a început să se lucreze la proiectul primului terminal de containere din portul Constanța. Construcția lui a început în urmă cu 40 de ani, în 1976. Tot atunci, industria maritimă românească se reorganiza în două unități: flota și Întreprinderea de Exploatare Portuară (I.E.P.).


Pentru echiparea terminalului fuse-seră comandate, în Republica Democrată Germană, două portainere (poduri rulante pentru încărcarea - descărcarea containerelor de pe nave) și două transtainere (poduri rulante pentru încărcarea - descărcarea containerelor din vagoane), povestește Vasile Cenușă. Din fișele lor tehnice, rezultă că au fost construite în 1976 și au intrat în exploatare în iulie 1978. Tot în 1978 a avut loc o nouă reorganizare, IEP fiind împărțită în mai multe unități, pe ministere, terminalul de containere fiind preluat de IEP-MTTC. 


După schimbarea de regim politic din decembrie 1989, a urmat o nouă reorganizare a activității portuare și, la 1 martie 1991, s-a înființat compania Socep, care a preluat terminalul de containere. În urma unui program de investiții, la 1 octombrie 2003, Socep a inaugurat cel de al treilea portainer (construit de Shanghai Zhenhua Port Machinery, China.
Alături de Socep apăruseră și alți operatori de containere în portul Constanța. 


Cel mai mare terminal de containere de la Marea Neagră


În anul 2001, portul Constanța înregistra un nou record, de 118.645 TEU, în transportul containerizat. Între timp, administrația portului Constanța trecuse la materializarea proiectului celui mai mare terminal de la Marea Neagră, proiect inițiat prin anul 1993 de inginerul Vasile Pistolea, directorul de atunci al CNAPMC. Realizat cu finanțare japoneză, terminalul a fost inaugurat pe 17 noiembrie 2003. Constanța South Container Terminal, cum a fost denumit mai târziu, a fost dotat cu macarale portal de cheu și macarale portal pe pneuri, de ultimă generație, construite de "Mitsubishi Heavy Industries", fabrica din Hiroshima, iar danele sale, cu adâncimi de până la 16,6 m, permit operarea navelor portcontainer de 3.000 - 5.000 TEU. Tot atunci, terminalul a fost încredințat spre exploatare concernului DP World.


În 2005, portul Constanța a operat 770.000 TEU. La acea dată, activau mai mulți operatori de containere: Constanța South Container Terminal (cu o pondere de 84% din traficul total la acea vreme), Socep, Umex, APM Terminals România și, ocazional Romtrans - Agenția Constanța Sud (în prezent Schenker Logistics), Decirom și Astar Stevedoring. 
În 2006, primii patru operatori de containere au manipulat, împreună, 1.037.066 TEU (respectiv 9.815.758 tone de mărfuri). Portul Constanța reușise să intre în "Clubul milionarilor în TEU" și juca rolul de platformă de distribuție pentru celelalte porturi din zona Mării Negre. 


În 2007, portul românesc a atins recordul de 1.411.370 TEU (respectiv 12.643.000 tone de mărfuri), din care: 708.900 TEU - containere goale și 702.470 TEU - containere pline.


Cum s-a redistribuit piața Mării Negre


Ulterior, portul Constanța a pierdut poziția de platformă de distribuție a containerelor în zonă. În 2007, Rusia și-a lansat programul de restructurare a porturilor de la Marea Neagră, care a inclus construcția noului terminal de containere de la Novorossiysk. Ucraina, la rândul ei, a executat lucrări de adâncire a porturilor, pentru a putea primi direct navele port-container de mare capacitate și a nu mai depinde de portul Constanța. În noiembrie 2011, autoritățile ucrainene anunțau sosirea portcontainerului de 8.006 TEU "Tubul". Era cea mai mare navă de acest tip, care acostase vreodată în portul comercial Ilyichevsk.


Astfel, piața Mării Negre s-a reîmpărțit și traficul de mărfuri containerizate din portul Constanța s-a redus dramatic, ajungând la 556.694 TEU, în 2010, pentru a urca la 689.012 TEU, în 2015.


Anul trecut, traficul total de containere din bazinul Mării Negre a fost de 2.294.848 TEU și a fost împărțit între țările din regiune după cum urmează: România - 26,17%; Rusia - 25,41%, Ucraina - 25,06%, Georgia - 13,63% și Bulgaria - 9,73%.


Comentează știrea

Rashid
27 aprilie 2016
CHINA SHIPPING

Frumoase amintiri am încă de la început in acest terminal impreuna cu CHINA SHPPING , MSC ajungeau cu vapoare care au venit, vin si vor mai veni in portul Constanta Sud.

fbmg
27 aprilie 2016
Vasile RUGINA???

Macar notati numele corect/real al omului..... Sau e under cover?

Matei
27 aprilie 2016
Socep

Daca mai traia taica-miu avea ce sa va povesteasca. Era Constantin Manolescu, a lucrat cred ca peste 30 de ani in Portul Constanta in IEP MTTC, ulterior "Socep". Salutari domnului Cenusa.

Articole pe aceeași temă

Luni, 25 Aprilie 2016
Stire din Economie : Necazuri pe mări și oceane
Miercuri, 20 Aprilie 2016
Stire din Economie : Incendiu la bordul unui trauler
Pagina a fost generata in 0.4465 secunde