28 de nave străine prinse în flagrant de ITF - România
Articole de la același autor
În intervalul 26 - 30 mai, în porturile Bulgariei, Georgiei, României, Rusiei, Turciei și Ucrainei, s-a desfășurat Black Sea Campaign 2014 (campania împotriva navelor sub standard). Acțiunea a fost organizată de Federația Internațională a Transportatorilor (ITF) și sindicatele afiliate. Scopul ei este să atragă atenția autorităților naționale asupra condițiilor de muncă și viață sub standard, de pe navele din Marea Neagră.
În cele cinci zile de campanie, au fost inspectate peste 150 de nave, din care 38 de nave în porturile maritime românești.
La Constanța, Midia și Mangalia, au acționat echipe comune ale ITF România, Sindicatului Liber al Navigatorilor, Federației Naționale a Sindicatelor Portuare și Autorității Navele Române. De asemenea, au participat și doi navigatori voluntari.
Vineri, în cadrul conferinței de presă găzduită de la Seamen’s Club (Clubul Marinarilor), a fost prezentat raportul final de campanie, pentru porturile românești. Erau prezenți liderii SLN, Adrian Mihălcioiu - președinte și șef al Inspectoratului ITF România, Costică Stici - vicepreședinte, Aurel Stoica - secretar general, precum și ceilalți participanți în echipele de inspecție.
În cele cinci zile de campanie au fost inspectate 38 de nave, pe care munceau 463 de navigatori, din care: 168 sirieni, 94 filipinezi, 56 turci, 39 români, 30 egipteni, 27 ucraineni și 25 muntenegreni. Doar 18% dintre navigatori sunt din UE, restul de 82% fiind din afara UE.
"Spre deosebire de campania din 2013, pe toate navele controlate existau contracte individuale de muncă semnate. Majoritatea aveau certificate de conformitate cu Convenția internațională privind munca și viața pe mare MLC - 2006, chiar dacă prevederile ei nu sunt aplicate la bord" - a declarat Adrian Mihălcioiu.
229 navigatori munceau pe nave sub standard. Cele mai multe nave cu probleme sunt înmatriculate sub pavilioane nonUE: Togo, Turcia, Panama, Belize, Tanzania, Insulele Comore, Sierra Leone, Liban, Cipru. Unele dintre aceste pavilioane sunt paradisuri fiscale.
S-a constat că, în continuare, navele de pe piața Mării Negre sunt vechi, multe dintre ele depășite fizic și moral, trecute de vârsta ieșirii din exploatare. Dintre cele 38 de nave inspectate: 20% au vechimea sub 10 ani; 14% - între 11 și 20 ani; 37% - între 21 și 30 de ani; 29% - peste 31 ani, unele având 43 de ani.
28 de nave nu respectau prevederile MLC - 2006. Ca urmare au fost acordate 25 de avertismente scrise din partea Inspectoratului ITF România, armatorii fiind atenționați să îndrepte cât mai repede neregulile constatate. În caz contrar, vor fi puse pe lista neagră a ITF.
În urma inspecțiilor, pe două nave urmează să înceapă negocieri colective. Pe 10 nave nu au fost constatate niciun fel de probleme.
Au fost identificate următoarele abateri de la prevederile MLC - 2006: lipsa contractelor colective de muncă - pe 25 nave; salarii mici, sub nivelul contractelor naționale sau de tip ITF - 26 nave; lipsa asigurărilor P&I, pentru echipaje - 3 nave; întârzieri la plata salariilor, de până la două luni - 3 nave; două nave sunt abandonate - "Nikolai Meshkov" și "Kusva 1"; o navă este suspectată că ar avea contracte colective de muncă duble.
Inspecțiile au urmărit nu doar verificarea condițiilor de muncă și de viață de la bordul navelor, ci și informarea navigatorilor despre drepturile lor.
Efectul s-a văzut imediat. Un echipaj sirian a prins curaj și a sesizat ITF România despre problemele cu care se confruntă pe navă.
"În cazul navei "Nikolai Meshkov", sub pavilion Belize, s-a confirmat abandonul în cursul acestei săptămâni. Echipajul ne-a cerut sprijinul și luni vom deschide acțiune în justiție pentru scoaterea navei la vânzare, în vederea recuperării salariilor navigatorilor" - a afirmat Mihălcioiu.
Săptămâna viitoare va fi prezentat raportul de campanie pentru toată regiunea Mării Negre.
Acțiunea ITF a avut un prim efect. Mulți armatori s-au speriat și au evitat să își mai trimită navele în zonă, așteptând sfârșitul campaniei. Drept urmare, traficul de mărfuri a scăzut peste noapte, în mai toate porturile, inclusiv cele românești.
Convenția MLC - 2006 va fi ratificată de România până în august 2014. Din acel moment, obligația de a verifica condițiile de muncă și viață de la bordul navelor va reveni autorităților statului, respectiv inspectorilor de Port State Control. Navele care nu respectă prevederile ei, care fac concurență neloială și dumping social vor fi reținute și obligate să intre în legalitate.
Comentează știrea
Ti-ai facut norma si pe luna asta , Titza-Calin Copy Paste ... Ne-ai futut la cap (pentru cine a avut rabdarea sa citeasca) toata saptamana cu ce vraji a mai facut impostorul asta mihalcioiu si cu idiotii aia stransi la fotograf ca la absolvire. Asteptam continuarea acum cu ce a reiesit din controalele astea - vezi sa fie tot asa cate un articol in fiecare zi ... , ca si nivelul radiatiilor de la Cernavoda fara de care nu am putea incepe ziua ! Bai , pana la urma este angajat cu norma intreaga si ia salariul intreg de la Dumitrita / Bosanceanu ?!?
Concluzia:TRAFIC MAI SCAZUT, DECI ....UNDE E AVANTAJUL TARII NOASTRE?? DACA MAI AVEAM FLOTA DA1PENTRU BINELE ECHIPAJELOR...DAR ACUM LASATI FRATILOR NAVELE SA VINA IN PORTURILE ROMANESTI:NAVA VECHE NAVLU IEFTIN...PENTRU NOI CA TARA E BINE...
Da, sunt probleme grave cu care se confrunta marinarii pe aceste nave. Pacat ca autoritatile inca nu iau nicio masura impotriva acestor lucruri care se intampla. ITF este intr-adevar o organizatie puternica si care eset in stare sa ne arate toate cate se intampla. Ar trebui mai mult sprijiniti acestio oameni de la SLN.
Sunt probleme pentru ca marinarii nu prea mai au locuri de munca si accepta orice. Poate ca odata cu noile masuri internationale situatia sa se indrepte. Succes ITF !
Esti un invidios si un frustrat. Tita este un sociolog si un ziarist adevarat si mai introduc in acesata categorie inca cativa ca E.Andrei, D.Mihaescu. Mai sunt si alti tineri, sa ma scuze ca nu i-am numit, dar stiu ei cine sunt, dar in niciun caz unul ca tine. Pacat ca ai ratat tot timpul momentul glorios dar acu nu oricine ajunge ceea ce isi doreste, nu? In rest informatiile sunt extraordinare si asta se vede ca au fost preluate de mai toate institutiile de presa care conteaza. Si mai sunt citite aceste stiri de mai toti constantenii, inclusiv de tine care ai stat cu sufletul la gura toata saptamana. Bravo oamnilor seriaosi !
Pai daca se mai lasa mult din navlul asta o sa ajunga marinarii sa care in spate cotadele cu lemn sau fier vechi, Nu? Pana la urma este bine orice. De ce sa ajunga portul Constanta ca Rotterdam? (si aici nu ma refer la preluarea portului de catre Mazare care este o prostie) Lasa sa fie ca in Bangladesh sau in Somalia, ca si tara e cam pe aproape. VAi de noi cu aceste mentalitati.
Pana cand o sa se mai exporte fier vechi si lemn brut? Cand oare o sa se interzica exportul de materii prime? Mi e o bruma de padure si ceva cai ferate si vagoane de taiat, probabil si combinatul de la Galati ca celelalte sun deja carate la turci. Va rog, autoritati, sa interziceti macar in ultimul ceas exportul de lemn.
Cred ca ești negru de supărare pe Mihălcioiu asta dar si pe articolele lui Titza. Citind, fără sa vreau, remarc ca sub diverse nume, îți versi veninul negru verzui de ilustru necunoscut iar niște simple relatări-dealtfel banale-ale unor oameni care își fac doar treaba, te fac sa te îmbolnăvești de inima rea. Te sfătuiesc sa nu mai citește cuget liber si sa îți vezi de sănătate. Cred, după profilul exprimarilor tale, ca ești pe undeva cu vârsta între 40-50 de ani, eu ți-as da vreo 46. Mai ai in fata o viața care e păcat sa ți-o legi de realizările altcuiva decât ale tale. E doar un sfat. Îți doresc sincer sa te faci bine !
Foarte interesant. Tocmai ca aranjasem si eu sa fac cadetia la un armator sirian dar se pare ca trebuia sa m-a linistesc. Interesant articolul si de mare ajutor. Va mulțumesc domnule Tita.
Pai sa-mi fie iertat, dar cine trebuie sa i-a măsuri pentru respectarea acestor norme? De ce nu ne spune dl. Mihălcioiu ce trebuie făcut ? Daca a participat si autoritatea asta din domeniu, de ce nu ia măsuri imediat? Alții ne controlau când eram pe nave românești si in gaura de sarpe. Nava Frunzanesti a fost reținută in Italia pentru ca nu curgea apa la doua wc-uri. La noi de ce nu se poate?