22 de creditori așteaptă "decesul" oficial al Companiei de Navigație Maritimă "Petromin"

439
1
22 de creditori așteaptă

Articole de la același autor

Pe rolul Tribunalului Constanța se află dosarul în care un număr de 22 de creditori au solicitat falimentul Companiei de Navigație Maritimă "Petromin" SA. Printre cei ce speră să recupereze o fărâmă din creanțe se numără: Direcția Generală a Finanțelor Publice Constanța, SPIT Constanța, Inter-tradiung Aktiengesellschaft SA, Primăria Municipiului Mangalia, Serviciul Public ADPP Mangalia, CNVM, Autoritatea Națională pentru Administrare și Regle-mentare în Comunicații, Asociația de Locatari a blocului FZ10, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime, ENEL Energie, Orange România, RAJA și alții. Până și Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, urmașa FPS, ar vrea să se aleagă cu ceva de pe urma "răposatei". 

În calitate de acționar majoritar, statul poartă întreaga răspundere pentru dezastrul CNM "Petromin" și al întregii flote naționale. La 6 august 1990, CNM "Petromin" era proprietara unui parc de 82 nave, cu o capacitate totală de 4.096.750 tdw. Actul de la 11 ianuarie 1993, când companiile de navigație "Navrom", "Petromin" și "Romline" au fost scoase de sub controlul Ministerului Transporturilor, prin trecerea a 70% din capital la FPS și a 30%, la Agenția Națională pentru Privatizare, a deschis calea distrugerii flotei maritime naționale.

Companiile de navigație maritimă "Navrom" și "Romline" sunt de peste un deceniu pe mâna lichi-datorilor, singurii care au profitat de pe urma "decesului" lor. Vân-zarea activelor celor două societăți de navigație pare a nu se mai încheia vreodată.

CNM "Petromin" ar fi putut rămâne în viață, dacă privatizarea ei nu ar fi fost mereu amânată. Pe vremea când țărănistul Radu Sârbu era președinte al FPS, s-a plătit peste un milion de dolari pentru realizarea unui audit internațional la cele trei companii. Studiul a fost executat, banii au zburat, iar singurul rezultat palpabil a fost falimentul companiilor "Navrom", "Romline" și vânzarea navelor "Petromin".

O tentativa de privatizare a "Petromin" a avut loc la sfârșitul anului 2005, dar AVAS a trântit licitația, preferând un "investitor" grec, care s-a dovedit a nu avea bani. Apoi, acționarul majoritar s-a străduit din răsputeri să împiedice vânzarea companiei către un investitor român: consorțiul format din SC "Algoritm Consult" SRL (firmă din București) și Asociația Salariaților CNM "Petromin".

Care a fost motivul real al împotrivirii? În ciuda semnalelor date de presă, autoritățile statului n-au vrut să facă lumină în această afacere, preferând să asiste la moartea lentă, dar sigură a celei mai mari companii de navigație a statului român.

Comentează știrea

cititor
4 februarie 2013
portul C-ta

Trist ,dar adevarat ; ca sa nu mai vorbim de volumul de marfa care se desfasura in Portul C-ta...

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.7757 secunde