22.511 unități navale au tranzitat canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari, în 2018

342
22.511 unități navale au tranzitat canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari, în 2018 - 2511unitatiinavaleautranzitatcan-1547043913.jpg

Articole de la același autor

Pentru canalele navigabile Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă – Năvodari, 2018 a fost un an greu. Au avut de înfruntat dificultățile generate de evoluția nefavorabilă a prețurilor cerealiere de pe piețele internaționale, de scăderea adâncimilor Dunării, din cauza secetei ce s-a abătut asupra Europei în a doua jumătate a anului. Din fericire, exportatorii și importatorii sunt tot mai conștienți că, în ciuda dificultăților, transportul pe apele interioare este mai atractiv decât cel rutier și feroviar, tariful pe tona de marfă transportată fiind mult mai mic.

În ciuda greutăților întâmpinate, rezultatele obținute au fost superioare anului precedent. "În 2018, traficul pe canalele navigabile a fost de 32.919.138 tone capacitate, cu 5,0% mai mare față de intervalul ianuarie – decembrie 2017. Au fost transportate cu 3,0% mai multe mărfuri decât în 2017, respectiv 14.122.200 tone", a declarat, pentru cotidianul "Cuget Liber", Lucian Bucuroiu - director exploatare în cadrul Companiei Naționale Administrația Canalelor Navigabile.

Dacă în prima parte a anului 2018, cerealele trecuseră pe locul doi în structura mărfurilor tranzitate pe canalele navigabile, după 12 luni acestea se află în fruntea clasamentului, cu o pondere de 41%. În 2017, cerealele reprezentau 44% din traficul total. Evoluția cantităților de cereale transportate este determinată în mare măsură de variațiile de prețuri de pe piețele internaționale. Când cotațiile sunt mici, exportatorii din România, Serbia, Ungaria și Bulgaria preferă să stocheze mărfurile, în așteptarea unor vremuri mai bune. Când bursele internaționale dau semnalul creșterii prețurilor, traficul de cereale pe Dunăre, canalele navigabile și în portul Constanța se relansează.

În anul 2018, structura mărfurilor tranzitate a fost următoarea: cereale – 41%, minereuri – 37%, produse energetice (cocs, cărbune, produse petroliere) – 12%, produse chimice – 4%, metal și produse din metal – 3%, ciment și materiale de construcții – 2%, produse alimentare – 1%.

Din totalul de 14.122.200 tone de mărfuri, în contul României au fost transportate 55%, pentru Serbia - 21%, Bulgaria - 11%, Ungaria - 7%, Austria – 2%, Republica Moldova, Bosnia Herțegovina și Croația – 1%.

Între 1 ianuarie și 31 decembrie 2018, canalele Dunăre - Marea Neagră și Poarta Albă - Năvodari au fost tranzitate de 22.511 unități navale, din care: 15,604 barje, 3.015 șlepuri, 86 nave fluvio-maritime (inclusiv gabare), 3.780 remorchere împingătoare, precum și 26 nave de croazieră.

Demn de remarcat este faptul că armatorii români domină transportul pe apele interioare, aproape trei sferturi din cele 22.511 unități navale care au străbătut canalele navigabile, respectiv 72%, erau înregistrate sub pavilionul României.

Dintre armatorii români care asigură transportul fluvial de mărfuri, cel mai important este Compania de Navigație Fluvială Română Navrom, care deține o flotă de 390 de nave, din care: 33 de împingătoare, 254 de barje de diferite tipuri, 93 de șlepuri și 10 ceamuri.

Restul unităților navale arborau următoarele pavilioane: Bulgaria – 6%, Serbia – 3%, Croația – 3%, Ucraina – 3%, Slovacia – 2%, Ungaria – 2%, Republica Moldova – 1%, Belgia – 1% și Austria – 1%.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.7625 secunde