13 nave sub standard au fost reținute în porturile de la Marea Neagră, în ianuarie 2022

336
1
13 nave sub standard au fost reținute în porturile de la Marea Neagră, în ianuarie 2022 - fond13navesubstandardaufostretin-1644252073.jpg

Articole de la același autor

În luna ianuarie 2022, inspectorii de Port State Control din porturile Mării Negre au reținut un număr de 13 nave pentru deficiențe. În aceeași lună din anii precedenți fuseseră reținute: 19 nave în 2021; 18 nave în 2020; 22 de nave în 2019; 35 de nave în 2018. Scăderea numărului detențiilor de la un an la altul demonstrează că exigența sporită a autorităților portuare din această zonă dă roade. Piața Mării Negre începe să se curețe de coșciugele plutitoare, de navele sub standard. Așa se explică și reducerea dramatică a numărului de accidente navale din această regiune.

Marea Neagră își câștigase, în trecut, un trist renume, fiind considerată printre cele mai periculoase din lume. Pentru numărul mare de accidente se dădea vina pe furtunile iscate din senin, care luau prin surprindere hârburile trimise pe mare, la pieire sigură.

În ianuarie 2022, în topul reținerilor au condus porturile din Rusia, cu 7 nave, fiind urmate de: Ucraina cu 3 nave, România cu 2 nave, Georgia cu o navă, Turcia și Bulgaria fără nicio navă reținută.

Evită porturile românești

În porturile maritime românești, inspectorii de Port State Control au verificat, în prima lună a anului 2022, un număr de 25 de nave, din care: 16 nave în portul Constanța, 4 nave în portul Galați, 3 nave în portul Midia și 2 nave în portul Brăila. Faptul că din cele 25 de nave inspectate, doar 2 nave au fost reținute, respectiv 8%, este cea mai bună dovadă că navele sub standardele tehnice internaționale evită porturile românești.

De regulă, cele mai multe dintre navele reținute în porturile de la Marea Neagră au depășit vârsta de 20 de ani și sunt înregistrate sub pavilioane extrem de permisive în ceea ce privește respectarea convențiilor internaționale, pavilioane aflate pe „lista neagră” a Paris Memorandum, respectiv: Tunisia, Belize, Togo, Insulele Cook, Moldova; Tanzania, Sierra Leone, Ucraina și Insulele Comore.

Scăderea numărului de rețineri în porturile românești, de la 92 de nave în 2015, la 57 de nave în 2016, la 57 de nave în 2017, la 29 de nave în 2018, la 25 de nave în 2019, la 6 nave în 2020 și 12 nave în 2021 demonstrează că măsurile luate de-a lungul anilor împotriva navelor sub standardele tehnice internaționale au dat roade. Acestea ocolesc porturile României.

Navele reținute în porturile românești

Cele două nave reținute în prima lună a anului 2022, de către inspectorii de Port State Control români sunt:

- cargoul „Pallada” (2.457 tone registru brut, construit în 1968, pavilion Insulele Comore), reținut în portul Brăila și

- cargoul „Gelibolu 2” (997 tone registru brut, construit în 1983, pavilion Guineea), reținut în portul Constanța.

Navele de pe lista rușinii

Mai multor nave le este interzis accesul în porturile din zona de jurisdicție a Paris Memorandum. Ultimele incluse pe această listă sunt:

- cargoul „NS Dante” (1.710 tone registru brut, construit în 1982, pavilion Panama), care a fost reținut în Pozallo (Italia), pe data de 18 noiembrie 2021, dar nu a ajuns la șantierul de reparații din Pireu, așa cum se convenise;

- cargoul „Bella” (4.299 tone registru brut, construit în 1985, pavilion Palau). A fost reținut în Messina (Italia), pe data de 16 septembrie 2021 și a „uitat” să mai ajungă la șantierul de reparații din Pireu, așa cum se stabilise;

- cargoul „Gouraya” (7.775 tone registru brut, construit în 2010, pavilion Algeria). A fost reținut în Marina di Carrara (Italia), pe data de 26 octombrie 2021. La acea dată era cea de a treia detenție a navei, din ultimele 24 de luni, într-un port din jurisdicția Paris Memorandum;

- cargoul „Thunder” (1.559 tone registru brut, construit în 1984, pavilion Gambia). A fost reținut în portul Salonic (Grecia), pe data de 27 septembrie 2021. Era cea de a treia detenție a navei, din ultimele 36 de luni, într-un port din jurisdicția Paris Memorandum;

- cargoul „Diamant” (998 tone registru brut, construit în 1985, pavilion Insulele Comore). A fost reținut în Termini Imerese (Italia), pe data de 21 septembrie 2021. Era cea de a treia detenție a navei, din ultimele 36 de luni, într-un port din jurisdicția Paris Memorandum.

Noul regim de inspecții

Începând cu data de 23 martie 2017, în porturile maritime românești a fost introdus un nou regim de inspecții de Port State Control (PSC). Acesta este reglementat prin memorandumul de înțelegere adoptat împreună cu autoritățile maritime din Bulgaria, Georgia, Federația Rusă, Turcia și Ucraina.

Noul regim de inspecții are în vedere siguranța navigației, protecția mediului marin, condițiile de muncă și viață la bordul navelor, dar și necesitatea evitării competiției neloiale între porturile din zona Mării Negre. În funcție de profilul de risc al navei, se stabilesc schema inspecțiilor periodice și adiționale, precum și frecvența acestora.

Aplicarea cu consecvență a noului regim de inspecții de către toate statele din regiune va conduce la curățarea pieței Mării Negre de navele sub standard, la scăderea numărului accidentelor de navigație și la îmbunătățirea condițiilor de muncă și viață ale echipajelor.



Comentează știrea

Socrate Toma
9 februarie 2022
Actualități

Este foarte bine că noi suntem exigenți. Ar fi corect să se spună și dacă sunt nave românești , prin porturi străine , care nu îndeplinesc standardele pe care noi le aplicăm cu sârg în țară.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.7153 secunde