Tu știi cum să îți turezi corect mașina? Iată cum poți evita stricarea motorului sau chiar accidente rutiere

56668
1
Tu știi cum să îți turezi corect mașina? Iată cum poți evita stricarea motorului sau chiar accidente rutiere - cumsetureaza-1368368213.jpg
Schimbarea treptelor de viteză este o manevră deosebit de importantă în economia unui stil de condus eficient și sigur. Rularea în treaptă potrivită de viteză te poate scăpa de multe neplăceri în trafic.

În general, schimbarea treptelor de viteză se face în virtutea inerției sau pentru că așa am învățat la școală de șoferi. Dar câtă lume cunoaște eficiență exactă a schimbării rapoartelor și rolul acestora? Să lămurim cât de importantă este această manevră!

Treapta de viteză se schimbă pentru a putea ușura sarcina motorului și pentru ca acesta să funcționeze la un regim mic de turație cu o viteză mai mare și cu un consum de combustibil mai scăzut. La viteze mai mici și în trepte inferioare, turația motorului este mai mare, deci sarcina motorului (de a pune în mișcare automobilul) este mai mică. Cu alte cuvinte, cu cât puterea motorului este mai mică, turația lui trebuie să fie mai mare, pentru a putea beneficia de eficiența maximă a vehiculului. Motoarele cu puteri de peste 70-75 CP au nevoie de turații moderate pentru o eficiență maximă. Și asta deoarece, în cazul acestora, cuplul crește odată cu puterea cailor.

Cum schimbi vitezele

Schimbarea vitezelor este de-a dreptul crucială atunci când se pune problema depășirii unui alt autovehicul. Înainte de o depășire este necesară retrogradarea - într-o treaptă inferioară - pentru a profita de potențialul optim al motorizării. Astfel, manevra se execută în cel mai scurt timp. În caz contrar, intrând într-o depășire cu o viteză de croazieră la turații joase, puterea și cuplul sunt utilizate într-un procent scăzut, accelerarea este lentă, iar pericolul de accident, maxim. Chiar dacă pare greu de crezut, cele mai multe accidente se produc din această cauză, conducătorul auto ignorând acest detaliu tehnic pe cât de simplu, pe atât de important. Nu ne referim aici la accidente produse strict în timpul depășirilor efectuate în afara orașului, ci și la cele survenite în traficul urban. Unii conducători auto consideră că pot accelera pe o porțiune scurtă la nevoie, fără să schimbe treapta corectă.

Spre exemplu, în cazul în care rulați cu 40 km/h în treapta a 3-a și doriți să schimbați rapid bandă de mers, agilitatea motorului va fi cu totul alta decât în cazul în care ați folosi treapta a doua. La fel se poate întâmpla și într-o intersecție, când rulați încet cu viteza a doua și cedați prioritatea vehiculelor aflate în mers, iar la un moment dat un alt automobil vă oferă pentru scurt timp posibilitatea de a trece.

La o viteză foarte mică în treapta a doua, acel sprint pe o porțiune foarte scurtă nu doar că nu se poate efectua, dar face posibil și riscul opririi motorului în mijlocul intersecției, în situația delicată în care se apropie cu viteză și alte automobile. În funcție de situație, treapta întâi este cea mai potrivită.

Manevra de coborâre a unei pante se face tot într-o treaptă inferioară de viteză. La pantele cu înclinare mare se utilizează obligatoriu treapta întâi sau a doua, frâna de motor în acest caz având un rol important. La fel stau lucrurile și în cazul urcării unei rampe. În funcție de înclinare, se utilizează treapta întâi sau a doua. Unele rampe abrupte trebuie abordate cu viteza întâi, schimbarea în viteza a doua fiind ineficientă și putând cauza oprirea motorului.

Un condus eficient implică schimbarea vitezelor la timp și la turații optime. Astfel se scutesc multe neplăceri, uzuri rapide, consumuri mari și, de ce nu, accidente periculoase.

Cum se turează un diesel

Există ideea că dieselul este normal să meargă la turații reduse, de aceea mulți folosesc schimbări frecvente ale vitezelor, menținând turația în jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, în speranță unui consum redus și a unei fiabilități crescute a motorului. Greșit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergând până la 5200 rpm; a ține un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum să fie o idee bună.

Așadar, în exploatarea motorului diesel trebuie să se țină cont de două aspecte importante: turația de cuplu maxim, unde răspunsul motorului la solicitări este foarte prompt și turația la care turbina supraalimentează motorul efectiv, moment în care turbina este supusă unor solicitări fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina funcționează tot timpul cât motorul este pornit, însă eficacitatea ei se simte pe o plajă de turație (zona de lucru).

Presupunând că motorul este deja la temperatura sa normală de regim, mai există o restricție ce se aplică în utilizare: până când turbina intră în zona sa de lucru, adică undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleacă cu treapta I până la circa 2200 rpm, se schimbă treapta a două, se accelerează uniform, fără a depăși jumătate din cursa pedalei de accelerație, până la atingerea turației lucru a turbinei, după care se poate folosi pedala de accelerație fără restricții. Astfel se evită pe cât posibil apariția fenomenului periculos denumit "surge".

Mai pe românește, atât timp cât motorul este în ture peste 2000 rpm, se poate accelera fără grijă; până la atingerea a 2000 rpm, în orice treaptă de viteză, se recomandă însă o accelerare progresivă. Atât timp cât turometrul indică o turație între 2000-3800 rpm, cu variații în funcție de specificul fiecărui motor.

(sursa:citynews.ro, bmwzone.ro)

Comentează știrea

sofer
13 mai 2013
corect

E descris totul corect, sa speram ca vom avea si bani de benzina sa aplicam toate astea.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.4202 secunde