Unicul liceu din județul Constanța unde învață copiii cu dizabilități

3120
4

Articole de la același autor

Centrul școlar de educație incluzivă "Albatros" din Constanța este unica instituție de învățământ din județul Constanța unde își găsesc un loc în bancă toți acei liceeni pe care alte unități îi reneagă, considerându-i, cu nerușinare, un soi de pată pe emblemă. 


Ca formă de învățământ, Centrul este liceu tehnologic și, de anul acesta, dispune și de școală postliceală. Spre deosebire de oricare altă unitate de învățământ, aici există clase pentru învățământ de masă în care sunt integrați copii cu dizabilități, în număr diferit în fiecare clasă, respectiv acei elevi care s-a considerat că pot ține pasul și pot să se inte-greze. Pentru fiecare copil integrat într-un colectiv de masă poate să scadă efectivul cu trei elevi. Dar există și clase de învățământ special, cu efective de opt sau zece elevi. 

"Diferența dintre cele două tipuri de clase constă în aceea că se parcurge ciclul inferior al liceului în timp diferit. Dacă la învăță-mântul de masă se fac doi ani, dincoace se fac trei ani", ne-a lămurit prof. Nicoleta Luminița Ristea, directorul acestui centru.

Elevi cu diagnostice ușoare spre mediu

Aici sunt școlarizați circa 345 de elevi în trei domenii de calificare: turism și alimentație, industrie textilă și pielărie și estetica și igiena corpului omenesc, din care peste 200 sunt copii cu dizabilități. La clasa a IX-a sunt înscriși 60 de copii, care formează o clasă de masă, unde au ajuns elevi prin repartizare computerizată, și două clase de învățământ special.

Toți cei 34 de profesori ai cancelariei acestui liceu sunt abilitați să lucreze cu copilul în dificultate, toți au cursuri speciale pe lângă cele de didactică, metodică, psiho-pedagogie, și sunt posesori ai unor diplome de psihopedagogie specială.

În ciclul inferior, respectiv clasele a IX-a până la a XI-a, în orar sunt prevăzute ore de terapii specifice - ludoterapie, art-terapie, kinetoterapie, care pot să-i ajute pe elevi să se integreze mai ușor profesional și social, precum și ore de psihodiagnoză la clasa a IX-a. "Scopul final nu este numai să transmi-tem un bagaj de cunoștințe, ci să-i și educăm și pregătim pentru viață, adică să capete deprinderi de viață independente, deprinderi de comunicare, de lucru în echipă", a adăugat același interlocutor.

Ei vin aici cu diagnostice ușoare spre me-diu, de genul deficiențelor mintale - cum ar fi un intelect de limită, un retard ușor - sau mo-trice, senzoriale, asociate. "Foarte mulți provin din învățământul de masă, unde a crescut foarte mult numărul copiilor cu dizabilități integrați, dar și de la fostele școli speciale 1 și 2. Mai avem și cazuri de ritm de învățare, adică nu o deficiență, ci un ritm mai lent de învățare comparativ cu copiii de aceeași vârstă. Cei care prezintă dizabilități au certificat de orientare școlară dat de comisia de specialitate din cadrul Centrului județean pentru resurse pentru educație", spune prof. Ristea.

Întrebată dacă se confruntă cu probleme deosebite din partea elevilor, directoarea ne-a declarat că nu se deosebesc cu nimic de alte licee. "Problemele sunt comune tuturor adolescenților. Este vârsta la care ei încearcă să-și găsească locul, nu sunt nici copii, nici adulți și se confruntă cu frustrările și proble-mele generale ale societății: lipsa banilor, părinți care muncesc zi lumină sau sunt plecați pe afară. Copiii cu probleme deosebite sunt monitorizați, părinții îi aduc și îi duc".

Unde se regăsesc pe piața muncii

Un subiect foarte dureros este acela al finalului de studii, când trebuie să se angajeze undeva. "La modul general, și îmi pare rău s-o spun și ca părinte și cadru didactic, oferta este redusă și implicit și inserția pe piața muncii. Ei sunt cu atât mai defavorizați cu cât au și aceste probleme. Prea puțini agenți economici au înțeles că pot beneficia de munca lor. Spre deosebire de noi, ei pot face operații repetitive, care pe noi ne-ar enerva și n-am putea să le facem un timp mai îndelungat. Spre exemplu, să unească cu cremă două coji de paleu timp de două-trei ore. Nu pot să realizeze un obiect cap-coadă, dar pot să facă, sub supraveghere, anumite operații. Important este ca oamenii să aibă puțină disponibilitate în a lucra și a înțelege persoanele cu dizabilități. Trebuie să se insiste până devine un automatism. Dar oamenii fug din start de aceste persoane, cu toate că pot și ei să facă multe lucruri".

De la prof. Nicoleta Ristea am reținut că acești elevi se regăsesc în unități de ali-mentație publică, în laboratoarele cofetăriilor și patiseriilor, în restaurante, în confecții - la cusut.

Un zâmbet echivalează unei medalii de olimpic

Copiii cu dizabilități au mare nevoie de afecțiune, indiferent că provin din familii sau din centre de plasament. Au nevoie să știe că aparțin unui grup și că sunt acceptați. Nu vor să fie favorizați și nu îi deranjează dacă sunt pedepsiți, dar important este să se aplice aceeași unitate de măsură pentru toată lumea și să li se explice pentru ce au primit recompensa sau pedeapsa.

Directorul centrului predă tehnologii pe do-meniul turism și alimentație, dar și pe econo-mii și a intrat în învățământul special din anul 1992. Ne mărturisea că au existat momente în care cadrele didactice ale acestui centru se simțeau segregate de colegii care li se adresau: "Ăia de la special!". Cu toate acestea, se simte mândră că poate lucra cu acești copii, pentru că sunt alte satisfacții. "Chiar dacă nu avem olimpici, ei participă la concursuri pentru nivelul lor. Dar dacă un copil cu tendințe autiste, după jumătate de an de lucru cu el, te întreabă ce faci sau vine lângă tine fără nicio teamă, pentru mine este mai mult decât un premiu luat de un olimpic", a conchis cu lacrimi în ochi prof. Nicoleta Luminița Ristea. 


Comentează știrea

Tabita
22 octombrie 2012
despre liceu

As dori si eu date de contact de la acest liceu. Se poate?

Ghiulen
2 iunie 2013
Abdurasit

Buna seara As dori sa stiu sa stiu cum se poate inscrie un elev in liceul d-voastra, in ce conditii de ce documente are nevoie si care este peroada de inscriere. Multumesc mult de tot, nu ma pot deplasa acolo deoarece sunt in strainatate pentru o perioada .

rosu silvia
12 noiembrie 2013
liceul albatros

buna ziua.am si eu o fata cu adhd si doresc sa o inscriu la liceul albatros ea fiind clasa 8.care sint pasii care trebuie urmati?va multumesc

CONSTANTIN Cornel
12 noiembrie 2014

Am am invatat in acceatsta uniatate de invataman am optinut un certificat de absolvire in turism si alimentatie care e recunoscuta international . Si am doar cuvinte de lauda pentru profesirii care depun eforturi uriase ca fiecae elev sa reuseasca . Vreau sa multumesc tuturor profesorilor care mau ajutat sa reusesc si nu in ultimul rand Doamnei prof. Nicoleta Luminița Ristea pentru munca si eforturi depus ... Cornel CONSTANTIN

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 06 Octombrie 2012
Stire din Cultură-Educație : Ieri - elevi, azi - profesori
Joi, 27 Septembrie 2012
Stire din Cultură-Educație : Ei iubesc studiul limbilor străine
Luni, 15 Octombrie 2012
Stire din Actual : Elev înjunghiat în fața școlii
Pagina a fost generata in 1.2199 secunde