Rodica Radu, profesor cu 39 de ani de carieră:

"Școala adevărată e cea care are dascăli adevărați și respectați!"

16722
10

Articole de la același autor

Incontestabil, învățătoarea este acea persoană care își asumă misiunea de dascăl pentru... eternitate în amintirea copilului, iar prof. Rodica Radu, de la Școala Gimnazială nr. 30 "Gheorghe Țițeica", se declară un om extrem de norocos să fi îmbrățișat această carieră.  A intrat în învățământ în urmă cu 39 de ani, când, în 1978, termina Liceul Pedagogic; apoi a urmat Colegiul Pedagogic, secția arte, institutori, după care a făcut echivalarea anilor de studii pentru a fi profesor pentru învățământul primar.  Prima dată a predat la o școală din Medeea, apoi la Școala nr. 9 din cartierul Coiciu, iar din 1990 este la Școala 30. 


- Ați avut și efective de 40 de altfel de copii, iar acum, cu 30, este foarte greu. De ce? 


- Pentru că sunt foarte diferiți. Vremurile au fost cu oamenii de atunci, iar generațiile e firesc să fie diferite. Important e să pătrunzi în lumea lor și să fii permanent cu suflet de copil. Copiii de acum au mai multă informație și trebuie lucrat mai mult cu ei pe parte practică, pentru că nu mai au răbdare și oamenii nu mai au timp de ei. 


Mi-au rămas în minte toate generațiile pe care le-am avut, mai ales generația pe care am avut-o în Coiciu, mulți dintre ei fiind acum arhitecți. Păstrez și acum compu-nerile cele mai frumoase, pe generații, pentru că vreau să văd și schimbările care au loc. Mi-amintesc că Monica Secăreanu scria la vremea aceea, până în ’90 deci, că le va preda copiilor matematică pe calculator. Mitică Uzum scria că o să facă niște case frumoase și Monica Pâslaru făcea rochițe. Peste ani, Monica Secăreanu este profesor universitar în State, predă informatică, Mitică este unul dintre marii arhitecți din București și Monica Pâslaru e designer în Grecia. 


Când ești tânăr, vrei să faci mult și e tinerețea prin care ei te urmează. Mai târziu devii mai spre bunic și îi înțelegi altfel. Am predat și în vremurile celelalte, dar am înțeles că libertatea e în mine. Dacă eu nu sunt liber în tot ce fac, nu voi avea libertate nici cu copiii. 


- Chiar dacă programa vă impune un anumit ritm? 


- Programa poți s-o transformi. Toți ne plângem de programa foarte încărcată, dar nimeni nu mă obligă să fac toată stufoșenia de acolo. Eu trebuie să pun niște baze. Am clasa a II-a acum și chiar discut cu ei. Să învățăm înseamnă să gândim, chiar să memorăm și, de fapt, să-mi găsesc eu calea, soluția. Nu dau teme multe, dar strecor și ceva de perspicacitate, ca să le pun mintea la contribuție. Și partea aceea se numește "Cine poate" sau "Cine vrea". E bucuria aceea de a demonstra că poate. 


Ne plângem de manuale, dar avem posibilitatea de a alege. Nu sunt așa cum ne-am dori, dar de acolo, din manual, îmi extrag ce-i bun, însă vin cu ce cred eu la clasă. Se spune că îți alegi metodele și în funcție de tine. Dacă eu sunt un bun povestitor, atunci merg pe partea de sensibilizare. Nu merg pe ideea că dacă ești bun la matematică, ești cel mai bun din clasă. 


Revenind la efectivele mari de acum, consider că lucrezi bine cu copiii dacă le cunoști părinții. Aici este cheia. Dacă reușești să atragi părinții și să lucrezi și cu ei, e mult mai ușor cu copiii. La prima ședință cu părinții, le dau câte o foaie și îi rog să scrie o compunere cu titlul "Cine sunt eu?". De acum trei generații am început și le-am păstrat... 


Toată lumea s-a plâns de clasa pregătitoare. Dacă ar fi să iau în fiecare an numai clasa pregătitoare, aș fi cea mai fericită. Ce ai putea să-ți dorești mai mult decât libertatea de a afla de la ei. Sunt așa de bătrâni și de înțelepți că am impresia că noi îi stricăm. Spun niște lucruri extraordinare. 


- Ce ați schimba la actualul sistem educațional? 


- Mentalitatea oamenilor în primul rând, pentru că oamenii se sperie prea tare de sistem. Ei trebuie să înțeleagă un lucru: nu sistemul ne doboară, ci noi trebuie să fim cei care îl conducem. Mi-aș mai dori o programă nu cu atât de multă informație. Copiii și așa sunt bombardați pe toate căile. În schimb, foarte greu îi învățăm să spună "Mulțumesc". Ca să nu mai spun că "Iartă-mă" e foarte rar. 


Aș merge mai mult pe parte practică, dar să am spațiu și să lucrez cu copilul. Pentru că el învață mai mult făcând, decât auzind. Și aș mai scoate competiția din învățământul primar. În condițiile în care noi avem anumite punctaje pentru participările lor la concursuri... 


Mi-aș mai dori o școală în care valorile adevărate sunt respectate. Oamenii de la catedră să fie foarte bine pregătiți. Să cunoască foarte bine psihologia copilului și să stăpânească materia. Și să nu rămână la stadiul "Eu sunt profesor și trebuie să mă respecț!". Trebuie să te faci respectat prin ce faci tu, prin puterea exemplului. Nu aștepta ce nu dai!


Școala adevărată e cea care are dascăli adevărați, dar care sunt și respectați. 


Și îmi mai doresc întâlnirile adevărate între dascăli, unde să ne spunem ce am făcut și ce a ieșit bun, nu să vin cu comunicări... trei lulele luate de pe internet. 


Mi-aș mai dori ca absolvenții de învățământ superior să aibă mai multe ore de practică, așa cum făceam noi cândva, inclusiv în vacanța de vară, câte două săptămâni. Să le mai lungească studiile cu un an dedicat practicii. 


Nu vreau să fiu snoabă, dar la Școala 30 nu au curajul să vină cei care nu sunt atât de bine pregătiți. Pentru că școala asta te "mănâncă" prin copiii care vin și părinții care îi aduc. Și până la urmă, ideea nu este să vină toți aici, ci să existe oameni bine pregătiți în toate școlile. De ce să lucrez eu cu 34 de copii și alții cu câte 18 și nici măcar să nu iasă treaba bună? 


Comentează știrea

Constanta
27 martie 2017
respect si admiratie

Aveti respectul si admiratia mea, doamna profesor! Sunteti printre putinii profesori care vad si spun adevarul...sistemul nu ne incorseteaza, dar...e mai simplu sa dai vina pe el decat sa recunosti ca tu, profesor, ca parte a sistemului incerci sa iti faci viata mai usoara. In alte tari, definitivarea in invatamant se face abia dupa stagiatura (anul de practica! despre care vorbiti), finalizata cu examen practic foarte riguros. De ce nu mergeti la ISJ ca inspector pentru primar? Va urez succes,

Lory
27 martie 2017
Spaga maxima la 30

Scoala unde spaga este cea mai mare este 30. Machidonimea si prostimea cu bani au copiii la 30. Sunt nenumarate invatatoare mult mai bune in altr scoli. Iar la ISJ sunt doua inspectoare foarte bune. Directorii strica tot in scoli.

Joitza
27 martie 2017
jos labele de pe 30

am combinatiile mele cu toate neamurile. eu fac listele la clasa pregatitoare.

Un parinte mai "nepregati"t
27 martie 2017
D-na Radu...

Nu vreti sa fiti snoaba, chiar sunteti.... Iar despre scoala 30, aveti dreptate intr-o privinta: daca esti nepregatit, material si cu fitze multe, nu prea ai ce cauta acolo.

Stelian Marinescu
27 martie 2017
Felicitări dna Rodica Sasu

În anul 1978 am fost repartizat guvernamental la Școala Generală nr.30 Constanța, actuala Școală Gimnazială ,,Nicolae Țițeica". Întotdeauna acest locaș de cultură a avut învățători de renume, de exemplu, dl învățător Dudă Ioan sau Caporani Zoe și de ce nu, dna prof. Rodica Sasu. Tot ce spune dna prof. Rodica Sasu este adevărat. O felicit pentru că este vocală și spune lucrurilor pe nume. Prof. Stelian Marinescu, director al Colegiului Național ,,Mihai Eminescu''din Constanța

Nu conteaza
27 martie 2017
Acelasi

Cucoana,acolo se face after school.sunt copii de dr.de comisari,de machedoni cu bani,oieri,buticari si atat.Nu inteleg de cand parintele tb sa judece scoala si stoe ce tb sa faca invatatorul.In primul rand acei copii la sc dv fac after school si parintii nu au habar de ce fac odraslele la scoala ca vi c u temele facute deja.Ei dau 7-10 mil pe luna si gata,au scapat de grija copilului pana la 5.Exagerati rau de tot acum cand spuneti ca nu ai cum sa rezisti.Ce fac parintii astia plini de bani,se pricep sa vina in inspectie,va dau calificative cand vin in asistenta la ore?cunosc cazuri de copii care au zeci de culegeri la scoala dv si se mediteaza ca sa tina pasul cu varfurile,daca nu au bani de after school.Scoala de fitze si atat.Nimic mai mult.Banul sa traiasca,ca iti aduce after school,meditatii etc.Restul e can can.Stiu atatea invataoare de si.au caumparat postul acolo,acum cativa ani,hai sa nu ne facem atata reclama aiurea ca nu se imbata toti cu apa rece.Apropo,nepotul meu e acolo,la sc cu renume s-a mutat la alt after school.Oare de ce?au obs si parintii in sfarsit ceva.Nu mai ridicati in slavi scolile astea,ca e doar numele de unele.Da.sunt si rezultate la scoala,dar repet,cu banii parintilor bogati de isi permit after school.Asta e meritul vostru,ca scoala.

Raspunde
27 martie 2017
Vai de limba romana

Ce sa invete de la tine nepotul sau nepoata. O limba stramba, schioapa in care delatiunea este scopul vietii tale . Vai de poporul meu.

Răspuns la: Acelasi
Adăugat de : Nu conteaza, 27 martie 2017
Cucoana,acolo se face after school.sunt copii de dr.de comisari,de machedoni cu bani,oieri,buticari si atat.Nu inteleg de cand parintele tb sa judece...
Ramona
27 martie 2017
Educatia

Pentru a lucra la catedra trebuie sa-ti placa copii/tineretul vrea salarii mari si munca putina/a se vedea dezmatul de la la profilul pedagogic!!!

Nu conteaza
27 martie 2017
Acelasi

Ce sa invete de la mine,ciudato?eu sunt invatatoare?doar atat venin poti sa arunci?si da,chiar esti snoaba si tu si scoala ta,la care merge toata turma..machedoancele cat cascaval au dat sa ajunga acolo stii?lasa ca stiu eu si pentru tine,nu dau nume,din respect ptr. copiii lor,sa nu vada ce mame au.Spaga sa traiasca in Romania.

Extera
20 iunie 2017
oportunitate

Acum castiguri online! Cautam urgent persoane serioase care vor sa lucreze acasa, cate 2 ore pe zi, pentru castiguri in timpul liber. Cereti mai multe informatii la adresa noastra de email: [email protected]

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.6368 secunde