Rușinea Europei! În plină pandemie, doar 18% din școli au cabinete medicale

2077
Invocate la fiecare apariție televizată a ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, cabinetele medicale școlare sunt doar apanajul unei scuze pentru eșecul testării rapide în școli, atât de necesară în următoarea perioadă, dar imperios girată de un cadru medical.

În 2010, când s-a procedat la descentralizarea sistemului sanitar din România, trecerea medicinei școlare din subordinea spitalelor în administrarea autorităților locale a produs un haos greu de controlat. Fapt ce a anulat, în mediul rural, rețeaua de medicină școlară, așa cum avea să confirme și secretarul de stat Sorin Ion.

Referindu-se la capitolul testarea elevilor și a cadrelor didactice în școli, se repartizaseră, prin Direcția de Sănătate Publică, peste un milion de teste rapide, iar rata de utilizare era de 2%. „În opinia noastră, între cauzele importante ale acestui eșec se numără lipsa unei rețele de medici școlari în unitățile de învățământ din România. Sunt absolut convins că numărul școlilor care au personal medical propriu este aproape neglijabil. Dacă ne referim la mediul rural, este aproape zero. Prin urmare, personal medical care să testeze la orice alertă nu avem”.

Ca răspuns, prof. univ. dr. Sorin Rugină declara: „Am avut și medici școlari, și asistente, și medici epidemiologi, și medici de laborator, și medici de sănătate publică, dar în general sunt specialități care nu au fost luate dintr-o viziune globală lipsită de perspectivă, deși pericolul unei pandemii exista demult. România a avut șansa să aibă aceste specialități, iar eu am avut mentorii mei, cu care am combătut epidemii și desigur sistemul nostru era bine pregătit, aveam și un Institut Cantacuzino care funcționa. Se vorbește acum despre testarea rapidă, dar este, totuși, un act care trebuie supervizat medical, măcar de o asistentă. Din păcate, s-a ajuns la concluzia că nu sunt eficiente aceste cabinete școlare și asistentele au fost transferate la medicii de familie, pe care i-am aglomerat. Este nevoie de măcar o asistentă în școli care să asigure triajul”.

Am încercat să aflăm cine veghează la sănătatea celor aproape 110.000 de elevi constănțeni, care învață în cele 484 de unități de învățământ (215 urban și 269 rural, conform raportului datând din 2017-2018!!!).

Așadar, în municipiul Constanța, conform datelor furnizate de Direcția Generală de Asistență Socială Constanța, există 72 de cabinete școlare de medicină generală și 13 cabinete de stomatologie în învățământul preuniversitar; două cabinete de medicină generală și un cabinet de stomatologie la Universitatea „Ovidius" Constanța; 33 de medici; 82 de asistente.

În județul Constanța, conform datelor furnizate de Direcția de Sănătate Publică, există 120 de cabinete școlare de medicină generală și stomatologie, în jur de 33 de medici și 90 de asistenți.



Cadrele didactice nevaccinate ar trebui testate permanent


Serile trecute, întrebat cum vor decurge lucrurile în cazul cadrelor didactice care refuză să se vaccineze întrucât nu sunt convinse de viitoarele reacții adverse, ministrul Sorin Cîmpeanu declara că ar fi necesară testarea lor frecventă în unitățile școlare. „Pentru aceasta ar fi trebuit, pe de o parte, dorința și acceptul cadrelor respective, iar pe de altă parte, disponibilitatea personalului medical necesar pentru administrarea acestor teste. Din cele 1.350.000 de teste repartizate, au fost folosite doar 26.000, restul fiind alocate unităților școlare care dispun de cabinete medicale, adică circa 5.000 de teste per județ. În 18% din școlile din România există cabinete medicale. Din păcate, nu în toate acestea există și personal disponibil”, a mai afirmat ministrul.

În vara anului trecut, în Raportul privind măsurile ce urmează a fi întreprinse pentru limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 și detalierea planului de măsuri avute în vedere pentru organizarea alegerilor locale și a deschiderii școlilor, la pagina 36 scria că în România, „există 2.723 cabinete medicale prevăzute cu 1.653 medici și 3.036 asistenți, iar la acestea sunt arondate 2.770 unități de învățământ”.

Conform unui comunicat al Ministerului Sănătății, datând din 10 septembrie 2020, se preconiza ca până la sfârșitul anului, Ministerul Sănătății să identifice resursele financiare pentru suplimentarea unui număr de 264 posturi medici școlari, 534 posturi asistenți medicali pentru cabinete școlare, 109 posturi medici dentiști, 145 posturi asistenți medicali pentru cabinete stomatologice.

În prezent, la nivel național, 1.302 medici (788 cu specialitatea medicină generală și 514 cu specialitatea stomatologie) și 3.630 de asistenți medicali (3.262 cu specialitatea medicină generală și 368 cu specialitatea stomatologie) asigură servicii medicale în cabinetele de medicină școlară.



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.6305 secunde