Premiera baletului „Prinț și cerșetor”, declarată cel mai frumos omagiu adus operei lui Beethoven

Marţi, 15 Iunie 2021, 00:02
1673
Preconizată a fi oferită publicului spectator anul trecut, când se împlineau 250 de ani de la nașterea uriașului compozitor german Ludwig van Beethoven, premiera baletului „Prinț și cerșetor” a avut loc duminică, 13 iunie, după numeroase sincope cauzate de pandemia de Covid-19.



Cu certitudine dacă nu ar fi existat restricțiile impuse de starea de urgență, sala de spectacole a Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța ar fi fost neîncăpătoare pentru toți iubitorii de balet care au așteptat cu nerăbdare premiera „Prinț și cerșetor”, povestea atât de emoționantă scrisă de Mark Twain și transpusă de maestrul coregraf dr. Horațiu Cherecheș pe muzica lui Ludwig van Beethoven.



Dar chiar și... din doi în doi, spectatorii au răsplătit cu aplauze extraordinara prestație a celor 27 de balerini care au umplut scena și care au făcut ca cele două ore să treacă incredibil de repede.

Tablou după tablou, povestea s-a depănat aievea, intercalată fiind de patru adagio - vizionate din sală cu răsuflarea tăiată – interpretate de două perechi de balerini excepționali: Adrian Mihaiu - Mizuki Kubota, respectiv Bogdan Bîrsănescu – Cătălina Iliescu.

Dar întreaga distribuție și-a meritat din plin ovațiile îndelungi, la final, emoțiile acumulate în cele 120 de minute de încântare explodând, iar spectatorii recompensând eforturile artiștilor cu fericirea de a fi părtașii unui asemenea regal artistic.

Elevii unei clase a VI-a, de la Școala Gimnazială nr. 29 „Mihai Viteazul”, însoțiți de diriginte prof. Mirela Cantaragiu, au urcat pe rând pe scenă pentru a le oferi balerinilor un trandafir, într-un gest de prețuire pentru imensul efort.

„Coregrafia dictează muzica”

La capătul a sute de ore de audiție a întregii opere a compozitorului Ludwig van Beethoven, maestrul Horațiu Cherecheș a reușit să compileze două ore fascinante, în care acțiunea dansantă se îmbină perfect cu mișcarea scenică. „Muzica dictează mișcarea. Atâta timp cât muzica nu face un tot unitar cu partea de coregrafie, nu poți să montezi un spectacol la nivelul la care l-au putut vedea spectatorii. Eu le spun și balerinilor că nu muzica dictează dansul, ci coregrafia dictează muzica. Atât de frumos s-au mișcat balerinii încât efectiv nu putea fi compusă o altă muzică decât ceea ce ați ascultat. Iar din punct de vedere al dificultății coregrafice este un spectacol foarte alert, cu foarte multe elemente de tehnică din baletul clasic, neoclasic și modern. Coregrafia abundă de mișcare, pentru că au fost gândite... nota muzicală și mișcarea. Am încercat să le forțez puțin limitele și părerea mea este că am ajuns împreună cu ei la un nivel foarte înalt. S-a născut un «copil nou» care îi întrece pe ceilalți”, a spus maestrul.



Natalia Kornilova, un scenograf de mare rafinament și dedicație

La finalul premierei, Daniela Vlădescu, directorul Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”, mărturisea: „Am văzut la viața mea destule spectacole, dar consider că această premieră de balet «Prinț și cerșetor» este cel mai frumos omagiu pe care l-am văzut eu adus lui Ludwig van Beethoven. Este o realizare uluitoare din punctul de vedere al gândirii unui spectacol, al economiei unui spectacol, al mișcărilor, coregrafiei, decorurilor, lumini. Ca să nu mai spun despre balerini, care sunt o mână de dansatori adunați din toată lumea, care își fac această meserie cu patimă. Sunt un exemplu de dăruire și o dovadă că meseria de artist nu este una oarecare și trebuie făcută în primul rând din suflet și talent. Cei 27 de balerini au umplut scena, oferind o seară memorabilă. Coregrafia lui Horațiu ca de obicei este surprinzătoare, este dinamică, e plină de viață, de imaginație. El a făcut libretul, el a ales muzica, el a făcut regia, a făcut luminile, deci el este de fapt autorul întregului spectacol, bineînțeles ajutat enorm, ca în multele pe care le-a mai făcut, de scenografa Natalia Kornilova. Fundalurile au fost pictate de mâna ei, singură, pentru că am rămas fără pictorul scenograf la începutul acestei aventuri, în urma unei tragedii. De asemenea, ea a ajustat costumele, împreună cu trei persoane de la croitorie și o șefă de producție care s-a aflat peste tot”.

„Maestrul Cherecheș a obișnuit publicul să forțeze limitele coregrafice”

Prim-solistul Adrian Mihaiu, în rolul cerșetorului transformat în prinț, a avut alături o parteneră de excepție - Mizuki Kubota, împreună cu care a încântat publicul în două adagio excepțional interpretate coregrafic, cu elemente la limita acrobatică. Parteneriatul celor doi are în spate o experiență deja consacrată, în spectacole precum „Spărgătorul de nuci” ori „Don Quijote”, dar și altele. Și cum adagio-urile (pas de deux) sunt considerate preferatele maestrului Horațiu Cherecheș, care de data aceasta a împins „limitele verticalei”, cei doi balerini au încântat publicul, care a aplaudat frenetic la finalul fiecărei scene.



„Din punctul meu de vedere este una dintre cele mai bune premiere pe care Teatrul «Oleg Danovski» le-a avut. Mă refer la noi, la compania de balet, care se alătură altor spectacole de succes precum «Frumoasa și Bestia» sau «Romeo și Julieta». Fiecare premieră aduce ceva mai mult, pentru că maestrul Cherecheș a obișnuit publicul ca de fiecare dată să forțeze limitele, coregrafic vorbind. Recunoștință publicului care ne-a fost alături în condiții vitrege, când trebuie să stai două ore cu mască la spectacol, când ar fi putut alege să meargă la o terasă și pentru asta le mulțumim din tot sufletul și îi așteptăm și duminica viitoare”, mărturisea la final Adrian Mihaiu, care de data aceasta, în distribuția spectacolului, s-a aflat și în postura de asistent de coregrafie.

În rolul prințului, Tomonori Sekiguchi a fascinat prin forța unui tânăr balerin, de doar 22 de ani, proaspăt intrat în compania de balet în urmă cu un an. S-a mai aflat în distribuția Galei de balet și a spectacolului „Don Quijote”, iar acesta este al treilea eveniment. „Doresc să-i mulțumesc maestrului Cherecheș pentru încredere și colegilor din companie și mi-aș dori să ajung la fel de bun precum Adrian Mihaiu”, a spus el.

Duminică, 20 iunie, de la ora 19, spectatorii constănțeni sunt așteptați la o nouă vizionare a celei mai recente premiere de balet „Prinț și cerșetor”. Nu ratați să descoperiți povestea clasică atât de cunoscută pe muzica lui Beethoven!



Pagina a fost generata in 0.6216 secunde