Prof. Paloma Petrescu, fost inspector școlar general:

"Politicul a influențat degradarea învățământului!"

Duminică, 07 Iunie 2015, 16:00
1943
Prof. Paloma Petrescu a intrat în învățământ prin repartiție guvernamentală în anul 1980, la Liceul Industrial nr. 3, actualmente "Vasile Pârvan". Cinci ani mai târziu, se transfera la actualul Liceu Teoretic "Traian" și imediat după Revoluție, când s-au făcut alegerile în cadrul instituției, a fost votată director adjunct împreună cu prof. Victor Albu, fiind autorii schimbării denumirii acestei instituții din liceu industrial. În 1993, a fost numită inspector general adjunct în echipă cu prof. Gheorghe Vernic, unde a funcționat până în 1997, ca mai apoi, din 2001 până în 2004, să se întoarcă în funcția de inspector general. De la ISJ Constanța a plecat direct la Ministerul Educației, actualmente fiind expert în consultanță pe proiecte în educație.

- Ați plecat de la conducerea ISJ Constanța în urma unui scandal politic. Considerați că ingerința acestuia a adus învățământul în actuala situație?

- Chiar dacă nu mai sunt în învățământ, din 2009 încoace săptămânal vizitez școli în cadrul proiectelor la care particip și văd că este o degradare permanentă a învățământului. Constat că toate schimbările care se fac nu au în centrul atenției elevul. Tot ceea ce ar trebui făcut ar trebui să fie din perspectiva elevului și nu pentru binele adulților. Într-adevăr, politicul are o mare influență asupra degradării învățământului, din păcate. Este foarte important să ne gândim la stabilitatea oamenilor pe posturi. Un director bun poate să fie un model pentru oamenii din școală și să gestioneze foarte bine activitatea din școală, dar nu cu delegație. Așa nu este motivat să muncească prea mult, pentru că știe că, dacă nu face cum i se spune de la centru, va fi schimbat. Și așa, de cele mai multe ori alege calea de mijloc, să nu supere pe nimeni, ceea ce nu este în regulă. S-au produs foarte multe modificări la Legea educației la presiunea sindicatelor, modificări care până la urmă îi afectează pe elevi. Dacă se va ajunge la modificarea ei într-o proporție ce depășește 50%, va trebui făcută altă lege. S-au schimbat prevederi legale în timpul ciclului școlar, gimnazial și liceal…

- E normal ca fiecare ministru să-și pună amprenta personală?

- Asta nu e un lucru rău. Fiecare ministru trebuie să-și pună amprenta în sensul că fiecare trebuie să facă lucruri, că de aceea e pus acolo. Dar asta nu înseamnă că fiecare ministru trebuie să strice și să vorbească de rău ce au făcut predecesorii și apoi să-și canalizeze atenția pe ceea ce vrea să facă partidul. Nu, trebuie să facem lucruri pentru elevi, nu pentru partid. Unul dintre oamenii de la care am avut de învățat a fost ministrul Miclea, despre care îmi pare rău că nu a mai avut puterea să rămână și să se certe cu politicienii pentru a obține în învățământ ceea ce știa că trebuie, adică bani, buget.

- Așadar, confirmați că lipsa banilor este o altă cauză a degradării educației…

- Dar bani există, dar nu sunt canalizați către Educație. Nu există interes pentru că educația nu produce bani, nu aduce bani în buzunarul nimănui, ci aduce plus valoare în creșterea PIB-ului. Una e să dai bani la firma X și alta bani la școala Y.

- Păi și atunci ce șanse are învățământul?

- Nu are și nu văd. Și eu îmi pun întrebarea asta ce ar trebui să se întâmple pentru ca învățământul să se schimbe în bine. Plecând de la pregătirea inițială a viitorilor profesori, lucrurile deja se schimbă. După părerea mea, ceea ce învață studenții care se pregătesc să devină cadre didactice nu mai este în concordanță cu lumea noastră de astăzi. Elevii noștri de astăzi au alte nevoi decât cele pe care le-am avut noi. Nu mai putem să ne facem că nu le vedem. De aceea chiulesc! Nu există nicio preocupare a profesorilor pentru relația cu familia. Nu se mai face inspecție școlară, se fac doar controale tematice. Adică există o reclamație la inspectoratul școlar și atunci se face o echipă care merge în control tematic. Trebuie să se facă inspecție la clasă, pentru că este un mijloc de a învăța. Acum se face politică… directorii puși politic, cu delegație. Sincer, nu văd modul în care se pot schimba lucrurile în bine decât printr-o comuniune de înțelegere între toți factorii.

- Un sfat pentru actualele generații de cadre didactice.

- Să nu înceteze să învețe și să aibă curaj. Unii de la alții și de la elevi. Este foarte important să avem ochii deschiși atunci când ne uităm către elevi. Ei nu au nicio vină, sunt copii și ne au pe noi, adulții, ca modele. 

Pagina a fost generata in 0.3218 secunde