Pericol de abandon şcolar. Se cere redeschiderea urgentă a unităţilor de învăţământ

323

Articole de la același autor



Sute de copii din judeţul Constanţa abandonează, anual, şcoala. Sunt copii pierduţi, care provin din medii defavorizate, din familii dezorganizate, care ajung să fie condamnaţi pe viaţă, din lipsă de educaţie şi perspective.


De la adoptarea Legii educaţiei naţionale în 2011 şi până în prezent, România a pierdut peste 451.895 de copii, care au abandonat şcoala. Tocmai de aceea, organizaţia Salvaţi Copiii organizează, în acest final de an, o campanie care se doreşte a fi un semnal de alarmă pentru acei copii care îşi distrug viitorul părăsind şcoala. Intitulată „Ajută-ne să nu-i lăsăm să devină #Copii Pierduţi”, campania se adresează în special autorităţilor, pentru a le determina să redeschidă şcolile în luna ianuarie 2021, în siguranţă pentru copii şi personalul didactic şi nedidactic, să asigure astfel accesul la educaţie pentru cei mai vulnerabili dintre copiii care trăiesc în condiţii de sărăcie şi izolare socială şi se află în pragul abandonului şcolar şi să trateze cu adevărat educaţia ca prioritate naţională.


Campania prezintă poveştile mai multor copii care riscă să fie pierduţi pentru totdeauna. Ionuț are 12 ani, clasa a IV-a. Ionuț și ai lui trăiesc în condiții foarte grele. Tatăl este tot timpul plecat pentru a le asigura traiul, iar mama, care și-ar dori să aibă grijă de ei, suferă de o boală foarte gravă, care o împiedică să facă acest lucru cum trebuie. Așa că, din cauza absențelor, Ionuț a rămas repetent anul trecut. Anul acesta și-a propus să facă tot ce poate pentru a fi la fel ca și colegii lui, dar, din cauza pandemiei Covid-19, școlile s-au închis, iar el a rămas în afara orelor, deoarece nu are acces la învățământul online. De Crăciunul acesta, își dorește ca școala să reînceapă așa cum știe el, să fie toți colegii în clasă împreună cu doamna lor învățătoare, să iasă la tablă și la finalul zilei să alerge cu toții la joacă.
„Date vehiculate cu privire la degradarea continuă a sistemului educaţional sunt cunoscute în întreaga societate românească, iar o menţinere a atitudinii de nepăsare din partea viitorului Parlament şi Guvern al României va submina iremediabil solidaritatea între generaţii. Lipsa educaţiei menţine copiii captivi în sărăcie şi ciclul intergeneraţional al excluziunii sociale. Acesta este adevărul indezirabil pe care cei 278.000 de tineri între 18 şi 25 de ani fără studii elementare finalizate îl trăiesc astăzi, mărturie stând propriilor lor vieţi”, explică George Roman, reprezentantul organizaţiei Salvaţi Copiii.


Plan de urgenţă pentru recuperarea pierderilor


Măsurile urgente pentru 2021 propuse în cadrul campaniei au în vedere, în primul rând, întocmirea unui plan de urgenţă pentru recuperarea pierderilor în educaţie în special în grupurile vulnerabile din comunităţile sărace care, în 2020, au fost excluse educaţional din cauza absenţei tehnologiilor moderne de comunicare online din familii ori şcoli. De asemenea, vizează deschiderea grădiniţelor şi şcolilor pentru a permite educaţia faţă în faţă, în condiţii de siguranţă sanitară pentru toţi participanţii la actul de educaţie, începând din ianuarie 2021. „Este ştiut faptul că educaţia online nu permite o interacţiune socială reală şi dezvoltarea competenţelor sociale, a abilităţilor de comunicare şi de asimilare a valorilor sociale şi creează dificultăţi insurmontabile pentru copiii vulnerabili social şi cu  un ritm de dezvoltare diferit”, susţin reprezentanţii Salvaţi Copiii.


Aceştia mai cer asigurarea personalului extinderii progresive a programelor de tip Şcoală după şcoală, cu un program de la ora 8.00 la ora 16.00 sau 17.00, generalizarea treptată a programului naţional de asigurare a unei mese calde pentru toţi copiii din grădiniţe, şcoli şi licee şi asigurarea medicinei şcolare şi consilierii psihologice în sistemul educaţional.
Nu în ultimul rând, campania propune depolitizarea învăţământului şi dublarea alocărilor bugetare pentru educaţie, prin creşterea graduală a bugetului începând cu anul 2021, pe baza unor analize de sistem şi regândirea mecanismelor de finanţare pentru a face posibilă aplicarea echitabilă a costului standard per elev ce trebuie să răspundă nevoilor specifice ale fiecărui elev, cadru didactic şi unitate de învăţământ.




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.829 secunde