€ 4.726
£ 5.3065
$ 4.2193

Mai multe ştiri online:

Pe cine trimitem la catedră? "Dacă testele psihologice s-ar face serios, mai mult de 30% din profesori ar pica!"

Ştire online publicată Joi, 22 Martie 2018. Autor: Andreea PERHAIȚĂ
Cazul educatoarei criminale cu testările psihologice la zi a readus în atenție problema analizelor obligatorii pentru personalul didactic. În timp ce voci din interiorul sistemului susțin că testările sunt făcute doar pe hârtie, devenind în ultimii ani doar o formalitate, uneori fără ca măcar să fie prezentă persoana respectivă, Ministerul Educației se spală pe mâini aruncând toată responsabilitatea la medicii responsabili cu medicina muncii.


„Personalul didactic din unitățile de învățământ este testat anual din punct de vedere medical și psihologic. Obligativitatea acestor teste este dată de prevederile HG nr. 1169/2011 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătății lucrătorilor, respectiv prevederile Legii Educației Naționale nr. 1/2011”, precizează Valentin Popa, ministrul Educației.


Astfel, unitățile de învățământ trebuie să încheie contracte de servicii de specialitate pentru medicina muncii, în vederea testării periodice anuale a angajaților din fiecare unitate de învățământ. Reprezentanții firmei furnizoare de servicii medicale folosesc în cadrul evaluării de medicină a muncii două tipuri de analize/investigații: analize medicale generale și teste psihologice aplicate de către o persoană specializată.


Directorii trebuie să solicite examen medical complet


În realitate, însă, multe din examinări sunt superficiale, iar testele nu conțin întrebări specifice, menite să determine problemele de ordin psihic ale unui cadru didactic. Iar atunci când un profesor dă semne clare că ar avea tulburări trebuie trimis la medic de directorul unității de învățământ, lucru care, de puține ori se întâmplă, fie din considerente de colegialitate, fie din indiferență.


Conform prevederilor legale aplicabile, încadrarea și menținerea într-o funcție didactică sau didactică auxiliară, precum și într-o funcție de conducere, de îndrumare și de control sunt condiționate de prezentarea unui certificat medical.


„Potrivit art. 234, alin. (4) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, în situații de inaptitudine profesională de natură psihocomportamentală, conducerea unității sau a instituției de învățământ poate solicita, cu acordul consiliului de administrație, un nou examen medical complet. Aceeași prevedere se aplică, în mod similar, funcțiilor de conducere, de îndrumare și de control, precum și personalului din unitățile conexe învățământului”, completează ministrul Educației.
Dar lucrurile stau cu totul altfel în școli. 


„Aceste examinări, după părerea mea, sunt superficiale, uneori se fac de formă, pentru că școlile, în loc să beneficieze de contracte cu cabinete de Medicina Muncii, ajung ca testările să fie date de psihologii școlari care le duc apoi spre verificare la Medicina Muncii. În plus, nici până acum nu au fost elaborate teste specifice pentru fiecare categorie de personal”, susține vicepreședintele Sindicatului Liber al Salariaților din Învățământul Preuniversitar Constanța, prof. Ion Popescu.


„Examinările actuale sunt irelevante!“


El a mai explicat că există, la Cluj, o firmă care a câștigat licitația pentru elaborarea de astfel de teste, dar pe care le livrează contracost. 


„La noi nu se folosesc aceste baterii de teste pentru că sunt foarte scumpe. Din ce cunosc, un astfel de set de teste poate costa și peste 10.000 de lei, în funcție de numărul beneficiarilor”, explică reprezentantul sindicatului.


Așa se face că actualele chestionare conțin întrebări mult prea generale, care nu reușesc să evidențieze eventualele tulburări ale celui intervievat. „Testele pe care le dau cadrele didactice, în prezent, sunt irelevante pentru specificul profesiei. Părerea mea este că trebuie cuprinse mai multe chestiuni cu ajutorul cărora să poată fi determinate anumite probleme ale persoanei respective. Mai mult decât atât, dacă un profesor, de exemplu, are semne evidente de tulburări, este trimis la psihiatru, primește tratament, dar cum îl poți obliga să ia acest tratament? Iar astfel de probleme pot fi remisive. Am avut cazuri de cadre didactice care au urmat un tratament de trei, șase luni sau chiar un an, dar care ulterior s-au întors la catedră. Dar cum poți ști că nu va recidiva?”, se întreabă prof. Ion Popescu. 


Acesta este de părere că o examinare psihologică adevărată ar putea scoate la iveală probleme foarte multe în sistemul de învățământ. 


„Cred că dacă s-ar face un test psihologic serios pe profil specializat pentru cadrele didactice, mai mult de 30% din profesori ar pica. Și fostul ministru al Educației, Liviu Pop, a recunoscut că testele nu prea sunt relevante, dar dacă ar fi făcute cum trebuie nu ar mai avea pe cine trimite la catedră. Deja avem foarte mulți necalificați în învățământ, dacă vom face aceste teste vor fi și mai mulți, pentru că nu mai avem suficienți profesori calificați”, consideră vicepreședintele SLSIP Constanța.


Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Pagina a fost generata in 0.7252 secunde