Interviu cu prof. înv. Alina Maria Vâlcu:

"Părinții se pricep foarte bine la învățământ și vin să ne explice nouă cum să facem pe la clasă!"

36823
11

Articole de la același autor

Învățătoare de aproape două decenii și jumătate, Alina Maria Vâlcu predă la Școala Gimnazială nr. 39 "Nicolae Tonitza" din anul 2000, profesând câțiva ani și în calitate de profesor de religie.

- Chiar dacă anul acesta, având clasa I, nu veți avea… contact cu evaluările naționale, știu că ați fost, în anii anteriori, președinte de comisie. Cum vi se par?

- În primul rând că ne dă peste cap tuturor programul, de la elevi, profesori până la părinți. Itemii nu au în vedere programa pe care noi o avem la clasă, iar competențele sunt altele decât cele pe care le urmărim noi la clasă, în mod frecvent. Rezultatele par fără finalitate…

- Dar cum vi s-a justificat introducerea lor?

- Prin alinierea noastră la sistemul european, pentru că sunt luate în vedere competențe internaționale, pe modelul PISA. În care nu prea ne regăsim. În primul rând, pentru că rezultatele nu sunt aceleași la care ne așteptăm în mod firesc. Nu neapărat copiii cei mai buni au cele mai bune rezultate la aceste evaluări. Dimpotrivă, avem surpriză ca acei copii buni să aibă rezultate slabe și cei care sunt mai slăbuți să aibă rezultate mai bune. Pentru că cei buni încearcă să găsească ceva complicat și negăsind, se complică singuri, iar cei mai slabi se regăsesc într-un fel. Doar că la sfârșit, neavând un punctaj, un calificativ, părinții și copiii sunt dezorientați. Ca să nu mai spun cât de îngrijorați sunt părinții, reprezentând un mare stres în plus pentru ei. Plecând numai de la denumirea foarte pompoasă de evaluări naționale. Ca să nu mai spun că la un moment dat apăruse un zvon… pe surse, că aceste evaluări vor conta cândva… Totul este pe tatonare, nu există clar niște rezultate, niște informații foarte sigure cu privire la finalitatea acestor testări. Feed back-ul este să ne aliniem acelor teste PISA, dar nu putem atâta timp cât nu sunt aliniate programei. Sau invers. Noi facem probleme cu tot felul de minuni, cu trecere peste ordin, cu tot felul de segmente, iar acolo rezolvările țin mai mult de înțelegerea textului, înțelegerea mesajului.

- Să înțeleg că opinia dvs. este că noi suntem mult mai evoluați educațional decât Europa?

- În opinia mea sinceră, DA! Chiar cred asta. În primul rând, pentru că ei, în Europa, îi primesc pe copiii noștri cu medii care pentru noi nu reprezintă vârf. Adică un copil care pleacă de la un liceu din România cu 8,50 și este primit în Anglia cu brațele deschise, pentru noi nu reprezintă un vârf. Și vă spun caz real, nu este poveste. Copiii noștri care pleacă după absolvirea liceului se integrează în facultățile lor extraordinar oriunde în Europa, cât și în Statele Unite. Iar cei care absolvă aici și o universitate își găsesc posturi de conducere, prin competențe, deși o parte din diplomele noastre nu sunt recunoscute.

- Și cu toate acestea, visăm la modelul finlandez…

- Părerea mea, plastic exprimată, este că ne uităm printre scândurile gardului la ceea ce fac ceilalți. În loc să mergem în curtea lor, să stăm de vorbă cu ei și să vedem ce se întâmplă mai departe. De ce ei au ajuns acolo și ce au obținut? De ce e mai bine așa?

Eu chiar consider că noi avem valențe cognitive și afective și de toate felurile să fim mai sus decât ei. Copiii noștri o demonstrează. Am aflat, neoficial, că modelul finlandez pe care noi îl ridicăm atâta în slăvi a fost schimbat acum vreo 20 de ani când ei au constatat că, pregătindu-i pe copii pentru performanță, plecau din țară. Și atunci s-au gândit că e mai ieftin să importe două-trei vârfuri, decât să importe baza de muncă. Repet, e neoficială sursă, dar mie îmi confirmă presupunerile.

- S-a lansat campania împotriva ghiozdanului… povară. Cum s-ar putea rezolva această problemă?

- O să încep cu ceea ce m-a deranjat când am auzit. Pe cei care au recomandat ca noi să lucrăm numai pe fișe i-aș întreba de unde fondurile pentru imprimantă, multifuncțional, cerneală. În al doilea rând, de ce să mai gândesc niște manuale, pentru că aici este vorba despre un proces foarte amplu de elaborare, de timp, de bani… Și să țină copilul manualul acasă? Ca să-i explice mama din el? Păi, să-l scoatem de tot. Și, nu în ultimul rând, cine stă să gândească în fiecare zi atâtea fișe? Pentru că, da, eu sunt unul dintre profesorii care vin întotdeauna cu cel puțin o fișă. Dar asta înseamnă o oră și jumătate pe care eu o petrec pentru o fișă. Și-apoi, nu trebuie ca toți cei de la catedră să fie și buni producători de material didactic. Majoritatea știm să aplicăm și să adaptăm. Ghiozdanul eu zic că ține foarte mult și de noi și de părinți. La noi în clasă există dulăpioare și copiii au manualele aici. Avem un auxiliar acasă pe care îl aduc o singură dată pe săptămână și îl corectez. Iar ce avem în clasă rămâne aici. Copiii mei pleacă acasă doar cu un caiet tip I, un caiet de matematică și un penar. În principiu.

- Ce ați schimba la învățământul românesc actual?

- Aș face școlile mai mari, cel puțin instituțiile care demonstrează că pot aduce performanță, și aș adăuga dotare. Să nu mai stăm cu grijă că se termină tonerul de acasă, imprimanta sau cerneala, că nu avem foi.

Aș readuce echilibrul și respectul pentru școală, pe care, din păcate, l-am pierdut foarte mult în ultima vreme. Din cauza faptului că părinții se pricep foarte bine la învățământ și vin să ne explice nouă cum să facem pe la clasă, în general. O experiență care m-a marcat profund a fost acum câțiva ani, când o bunică, revoltată că nepoata rămâne corijentă, a exclamat: "Ce fel de oameni sunteți voi? Nu-mi lăsați nepoata să ajungă măcar o profesoară?". Deci aceasta este de prea multe ori imaginea noastră în ochii părinților.

Și, nu în ultimul rând, numărul de copii la clasă. Sau mi-ar plăcea să împrumutăm de la sistemul englez ceva: învățătorul să aibă cel puțin un asistent, un ajutor. 

Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Gigi
24 aprilie 2017
Gigea ...

O invatatoare ratata se exprima deplin ca o buna cunoscatoare . Adica , invatamantul romanesc , nu poate merge inainte decat cu rablagiti dintr-astia de la PSD-PNL-PMP si ALDE !

O mama
24 aprilie 2017
Acelasi

O sa ajungeti voi la nivelul altor tari cand o face plopul pere ..pai sigur ca e mai bun sistemul nostru,e cel mai bun,invata copiii sa reproduca mecanic si asta e invatat...Nu sunt pusi sa gandeasca deloc,sa isi exprime parerile cu propriile cuvinte,normal ca sustemul nostru e cel mai bun..papagali cautam..in primul rand acele probleme cu metoda figurativa,falsa ipoteza pe care foarte putini copii le inteleg, oricum nu le veti gasi decat in Romania..Note la inv.primar doar in Romania si alte tari ratate ca a noastra..teacher asisstant se numeste acel ajutor in Anglia si fiecare clasa are un teacher assistant,pe langa profesorul clasei la 30 de elevi.Nu se depaseste nr.acesta sub nici o forma,orice ar fi,mai putin pot fi,insa obligatoriu 2 profesori la clasa..cat priveste respectul,nu indrazneste nimeni sa ii spuna unui profesor cum sa isi faca munca,caci e dat afara din scoala..toata lumea are respect ptr profesori ptr ca nimeni nu ironizeaza,loveste,poarta ranchiuna,ameninta cu note mici,face copilul sa se simta aiurea, cum se face in Romania cand ti se zice ca x a luat 80 de puncte la nu stiu ce concurs si tu,nici macar nu ai participat..Nu exista concursuri sambata,profesorii dau pedepse,stau copiii in timpul puazelor in clasa si nu comenteaza nimeni si multe altele..nu exista grade ptr profesori,cred ca doar Romanica are asa ceva..Profesorii au xerox la discretie,materiale,resurse platite de stat,nu de parinti..Parintii nu sunt penibili cand cer copilului lor sa fie ca x sau ca y,fiecare cu cat e inzestrat,nici un profesor nu arata cu degetul unul care poate mai putin..Acei teacher assistant fac enorm de multe interventii cu acei copii care au de recuperat..In alte tari s-a inteles ca nu toti copiii sunt la fel si se lucreaza pe grupe mereu,fiecare grupa avand altfel de fisa,dar poti sa faci asta daca ai 2 profesori in clasa la 30 de copii.In primul rand toti copiii citesc zilnic,exista enorm de multe carti in scoala pe care ei le citesc si apoi se verifica cat au inteles,sa nu devina analfabeti functionali.Interventii pe partea de comportament,programe date de psihologi,logopezi,programe care ajuta copiii..si as putea sa dau alte exemple din alte tari,dar nu ar ajunge spatiul..dupa toate cele relatate,mai credeti ca sistemul romanesc este cel mai bun?in Romania se fac multe lucruri care nu ii ajuta pe copii in viata cu nimic,la ei tot ce fac,are rezonanta in viata de zi cu zi..sistemul romanesc e bun doar ptr cativa rasariti si meditati,ca sa tina pasul.

Pentru o mama
24 aprilie 2017
Pentru o mama

Bai vaca incaltata, te-ai gandit cumva ca inainte de a-si exprima liber opiniile, copiii trebuie sa acumuleze informatiile acelea pe marginea carora spui tu, corect de altfel, sa poata dezbate? Altfel ce tip de discutii libere visezi? Amintiri din pampers? Ai scris o gramada, ici colo coerent, e clar ca bubui de desteapta, ar trebui sa fii prededinte de scara de bloc. Gura ma-tii de sfertodocta..... marsh in anglia, imputito!

@o mama
24 aprilie 2017
stimata doamna,

pe vremea mea, existau ore de ... "povestire"; si se imbinau cu orele de lucru manual; erau 2 ore placute sambata, la ciclul primar, cand lucram diferite chestii si povesteam o carte, un film; asa se dezvolta vorbirea; la gimnaziu erau -la romana- exercitii speciale cu citirea unui text sio extragerea ideilor principale; asta a fost invatamintul romanesc. Nu stiu cum mai e acum; daca s-a renuntat la asa ceva,e bine sa se revina; de ce s-a renuntat? In rest, bateti campii; o clasa normala, la care proful sa poata sa se ocupe de fiecare elev, trebuie sa aibe 15-20 de copii; maximum 25. Asta tine de minister si fonduri (nr. de porofesori); clasele trebuie facute cu elevi relativ egali intelectual; si cu talente comune; dar pentru asta trebuie sa ai scoli mari, puternice, cu fise personale pentru elevi, pe care sa-i poti grupa conform dotarilor naturale si aspiratiilor. E o chestie care tine tot de fonduri. In rest, nu mai confundati calitatile/defectele profesorilor cu sistemul! Bag seama ca sunteti una din cele care vor neaparata schimbare, fara sa stie cum si de ce. Voi ati distrus ce era bun in invatamintul romanesc! Pe voi ar trebui sa va schimbam, in primul rand. In ceea ce priveste lectura: existau biblioteci scolare, unde se gaseau toate cartile recomandate ca lectura suplimentara si nu numai. Si existau si fise, care urmareau cantitatea de lectura a copiilor. Mai sunt astfel de biblioteci? Iar e vorba de fonduri si minister.(Lectura se facea acasa, in timpul liber, nu la scoala! Cartile se imprumutau.) Mai terminati cu prostiile si intelegeti ca un invatamint de calitate nu se poate face fara bani si cu profi putini si prost platiti! Lasati profii sa-si faca meseria, stiu mai bine ca dvs. de ce e nevoie. Si mai scutiti-ne de nebunia schimbnarilor cu orice pret. In 27 de ani, atit schimbat de cateva ori sistemul si tot rau e si tot vreti sa-l schimbati...

Mama este un tata USRist betiv
24 aprilie 2017
Mananci rahat cu cacao

Mars in anglia cum a spus domnul de mai sus.

un tata
24 aprilie 2017
cu atatea

cu atatea zile de concediu respectiv 70,atatea libere si atatea cereri salariale ,ce pretentii mai aveti de la o doamna invatatoare? probabil parintii aceia au contribuit cu multe cadouri pentru Doamna

O mama
24 aprilie 2017
Acelasi

Ce limbaj de romanas imputit si needucat.Ai venit de prin Moldova si te-ai trezit cu internet si atat poti sa debitezi cu mintea aia ta infecta,injurii?stai calm,copilul meu va invata in cele mai bune tari din Europa,pariu ca n-ai iesit din tara sa vezi ce e in lume, nu va invata sa arunce cu noroi in ce nu intelege,invata sa respecti opiniile altora..cine se mai coboara la nivelul tau,fraier sa fie..ai zis roman si ai zis tot

colo
24 aprilie 2017
frumos raspuns de mama educata

Daca erati o mama educata , postarea nr.7 nu isi are rostul , dar .... mimam educatia doar atunci cand ne convine , ca suntem moldoveni , olteni , machedoni ramanem tot romani needucati pentru cei din vest.

Răspuns la: Acelasi
Adăugat de : O mama, 24 aprilie 2017
Ce limbaj de romanas imputit si needucat.Ai venit de prin Moldova si te-ai trezit cu internet si atat poti sa debitezi cu mintea aia ta...
Frecatzel
24 aprilie 2017
imbecilitate

Tanti, nu mai imi da drept exemplu sistemele de invatamant din vest...Nu le mai ridica in slavi atat. D-na invatatoare are perfecta dreptate (a se vedea intentia SUA de a-si adapta metodele de predare si curriculum-ul scolar pentru a emula sistemele de invatamant asiatice (care, culmea-culmilor sunt bazate pe repetitie la greu). Adevarul este undeva la mijloc, in opinia mea: un sistem mixt, bazat pe studiu in comun (acele cluburi atat de iubite in tarile asiatice, bazatte pe domenii de activitate) si repetitie, bineinteles cu o alocare corespunzatoare de resurse si o mai buna instruire a cadrelor didactice. Si sa nu uitam, RESPECT! Atat din partea elevilor, cat si din partea profesorilor.

Răspuns la: Acelasi
Adăugat de : O mama, 24 aprilie 2017
O sa ajungeti voi la nivelul altor tari cand o face plopul pere ..pai sigur ca e mai bun sistemul nostru,e cel mai bun,invata copiii sa reproduca...
Un taticut
24 aprilie 2017
Nu va mai luati de mame

cert e un lucru:s-a ajuns ca ai nostrii copii sa fie robotizati.Nu mai laudati atat de mult strainii si mai ales U.K,un fost imperiu care-a supt si are resurse de-si permit si sa iasa din u.e.Mi se pare ne-elegant sa faci comparatie intre performante cand la noi S-A VRUT sa se analfabetizeze poporul.Un popor de prosti pune mai putine intrebari,saracii zic saru-mana pt o gogoasa,etc.Noi sa ne uitam in gradina noastra.Sfat pentru Ministerul Educatiei?Stiintei?-mai reduceti greutatea din ghiozdanele copiilor,ca au ajuns copii sa mearga la scoala cu valiza.Lectiile sa se si explice,sa se dea teme pentru acasa in mod rational,nu 40 de probleme pe 2 zile acelea fiind Sambata si Duminica.Faceti un program de scoala rational,sa stie omul ce sa faca,reduceti evaluarile alea aiurea ca mai mult stresati copii cu ele,lasati un set de manuale pentru toata lumea,nu zece tipuri de la zece edituri la aceiasi materie,de nu mai corespund informatiile primite.Si ar mai fi si altele,va las pe dvs.colegii de comentarii sa mai adaugati.Si asteptam si opiniile profesorilor,invatatorilor,educatorilor.Sa aveti o zi frumoasa!

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5146 secunde