Interviu cu prof. Aurora Tamba:

"Orizontul părinților este la nivelul nasului: să ia copilul notă mare!"

6952
11

Articole de la același autor

Pentru dascălul constănțean Aurora Tamba, cei 18 ani consacrați catedrei de fizică a Colegiului Energetic, dar și alți 13 ani petrecuți la Liceul Teoretic "Traian" i-au permis să poată vorbi cu luciditate, astăzi, despre fenomenele care influențează învățământul românesc.

- La câțiva ani buni de la retragerea din spatele catedrei, cum se văd… colegii?

- Cam 20% din tinerii care ajung profesori o fac din vocație, fie că este descoperită în timpul liceului, fie chiar în primii ani de învățământ și rămân în sistem, devenind profesori foarte buni. După 89, cu precădere, alți cam 30% au ajuns în învățământ pentru că nu putut intra la alte facultăți, cum ar fi medicină, și s-au îndreptat către fizică, chimie sau biologie, fie nu au ajuns unde și-au dorit și se mulțumesc cu disciplinele adiacente. Restul cred că ajung din întâmplare la catedră. Fenomenul nu este nou, în zilele noastre, mulți tineri pregătindu-se pentru o profesie și ajungând să lucreze în profesii total diferite.

Vorbind despre profesori, cred eu că este loc de mult mai bine. Nu invoc salariul, pentru că dacă intri în învățământ cunoști condițiile și te adaptezi. Repet, nu îl invoc ca pe o cauză principală a slabei pregătiri a unora dintre profesori.

- Ce spun elevii cu care vă mai întâlniți?

- Reclamă slaba pregătire, a unora chiar de nepermis, cum este cazul unor profesori de limbă și literatură română care fac grave dezacorduri. Relaționarea dificilă, și aici este o rămânere în urmă și un defazaj al omului de la catedră față de peisajul social. Pentru că nu suntem în "Jocul cu mărgele de sticlă" al lui Hermann Hesse, ci trăim totuși în societate. Iar învățământul este atât un fenomen de infrastructură, pentru că pregătește în timp viitorii specialiști, dar, în același timp, și de suprastructură, pentru că el reflectă ca o oglindă socialul, contextul în care se desfășoară. O cerință pentru o bună relaționare cu elevul a profesorului și în beneficiul procesului de educație și instrucție este o cunoaștere foarte bună a mediului în care trăiesc atât profesorul, cât și elevul. Profesorul trebuie să se adapteze la nivelul clasei și să urmărească un lucru - PROGRESUL, un deziderat dintotdeauna al învățământului.

Se dau acele teste diagnoză, la începutul anului școlar, care au căpătat un caracter formal. Eu am datoria, la clasă, ca profesor să-mi adaptez materia, curricula la nivelul clasei și să urmăresc, cu obstinație și cu știință, progresul.

S-a spus despre actori, dar e valabil și la profesori: într-o profesie - dacă vrei să o faci foarte bine, în primul rând tu să fii mulțumit și apoi să ai și recunoașterea celor din jur - trebuie să ai un grad de umilință. Adică trebuie să investești foarte mult fără să aștepți gloria. Gloria vine cu timpul, dacă e să vină, dar nu de la început.

- Din păcate, a devenit pentru unii o modă de a da teste grele, pentru a demonstra, într-un final, ce mult i-au ridicat pe elevi.

- Acestea sunt trucuri de a-și fura căciula și care nu au ce căuta în învățământ. Îi faci rău și elevului, demobilizându-l total. Pentru că una din calitățile cerute profesorului este să folosească mai puțin critica și mai mult încurajarea. Un elev care este încurajat de la primul contact cu profesorul prinde aripi, prinde încredere în el. Mi s-a întâmplat să constat, nu de la început, că nici eu nu am fost un far călăuzitor. Dar în timp m-am confruntat cu diferite situații și atunci am aplicat și eu.

- La generațiile de dinainte de 89 funcționa critica, la actualii elevi nu mai merge.

- Atunci funcționa frica și într-adevăr profesorii înainte își permiteau să fie mult mai exigenți, să ridice ștacheta sus de tot, în vederea intrării în treapta a doua și a intrării la facultate, examene care nu erau deloc ușoare. Miza era foarte mare și profesorul se simțea obligat să fie foarte exigent, dar mulți dintre noi făceau și pregătiri suplimentare duminica, cu câte două clase. Și nu venea niciun părinte să ne mulțumească pentru acest efort.

- Deci cea mai mare greșeală a învățământului românesc este că s-au scos examenele?

- E posibil, cu toate că examenul de treapta a doua îl găsesc unul foarte stresant și sunt multe de discutat în legătură cu aceste examene, Capacitatea rămâne o problemă. Am multe păreri contra și multe păreri pro, adică pentru examen dat de liceu. Și ambele tabere au argumente.

- Una dintre tabere, probabil, o constituie părinții, care au devenit extrem de vocali.

- Presiunea părinților a devenit foarte mare și se lucrează din ce în ce mai greu cu dumnealor, pentru că au pretenții imediate. Orizontul lor este la nivelul nasului. Atâta văd ei - prezentul imediat, să ia copilul notă mare. Părintele trebuie și el educat. La întâlnirile cu el să i se spună sincer nivelul copilului, viitorul posibil, ce poate să facă, ce s-a constatat, la disciplina pe care o predă fiecare, și să asculte. Să existe acel parteneriat, permanent în dialectică. Profesorii trebuie să le predea și lor și copiilor una din legile esențiale ale existenței - schimbarea, de la Heraclit care a spus că nu putem să ne scăldăm de două ori în același râu. Și o altă lege este adaptarea… cine nu poate piere.

Și profesorul trebuie să fie conștient că peisajul social, începând din ’89, s-a schimbat cu o viteză amețitoare. Nu trebuie să rămânem încremeniți în proiect, vorba lui Liiceanu, nici cu știința noastră, nici cu pretențiile față de elev. Pentru că socialul, exercitat prin părinți, prin anturaj, prin eșalonul superior, tot timpul este în schimbare și trebuie să fii vigilent, să vezi ce se întâmplă. Să fii informat și să înțelegi în ce societate trăiești și că acești copii, cum li se spune generația Iphone, trăiește în cu totul și totul alte condiții. Deja la distanță de patru-cinci ani, peisajul este schimbat, în principal obiceiurile. În primul rând tentațiile. Acum televizorul urlă: DISTREAZĂ-TE. Cuvântul de ordine pentru această generație este distracția. Deja a devenit o obligație.

- Iar școala ce a devenit?

- O alternativă de socializare. Ei de aia merg la școală, nu ca să învețe. Sunt în mare suferință copiii educați cu comandante vechi, acelea clasice, tradiționale, pentru că mediul în care se trezesc la școală este total diferit. Și sunt marginalizați! Uneori au făcut și depresii din cauza catalogării lor drept... tocilari. Ajung să simtă că nu sunt în rând cu lumea, la presiunea anturajului care strigă permanent DISTREAZĂ-TE!

Aici intervine rolul profesorului de a învăța elevul cum să-și drămuiască timpul, în așa fel încât principalul segment să-l ocupe școala și apoi chatuiala, vreo două ore pe zi. 

Comentează știrea

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
Violeta
15 noiembrie 2015
Modalitate de a face bani

Modalitati de a face bani! Noutate absoluta! Am lansat cel mai simplu si mai clar curs care te invata pas cu pas noi modalitati de a face bani! Te intereseaza sa descoperi alte modalitati de a face bani? Atunci incepe acum acest curs gratuit si cu totul exceptional! Trebuie doar sa ne soliciti cursul trimitand un mesaj la adresa de email:[email protected]

Curaj,
16 noiembrie 2015
domnule ministru Adrian Curaj!

Bineinteles, daca veti trece de comisii si de parlament! Rupeti raul din radacina! Radacinile sunt groase, puternice, greu de smuls, dar avem sperante....mari, mari, mari!!!! Ce nu poate face un ministru intr-un an! Cat altii in trei -patru! Si cu notele sta treaba asa cum spunea doamna profesoara, pentru ca ne complacem intr-un sistem putred...pana la radacina; si cu motivarea absentelor, la fel! Nu avem curajul sa ridicam capul din pamant, pentru ca politicul a invadat fiecare coltisor al institutiilor de invatamant, si nu numai! Dati-ne dumneavoastra curaj si demnitate! Asteptam cu interes.

prof
16 noiembrie 2015
note pe bune!

.....note pe merit? Greu, greu de tot!.... Pai daca facem greseala asta, s-ar putea sa avem de suferit! Mai bine le marim ...putin cate putin, pana la nota maxima, mai ales daca avem de-a face cu elevi....mai speciali, din familii ....mai cu fata de prim-plan, nu??? Si-apoi, se stie ca 'elevul nostru- stapanul nostru', are si el nevoie de medii mari pentru admiterea la liceu, in unele cazuri chiar si la facultate! Cum ar fi scoala fara note? Ne mai facem bine? Poate da, poate nu!

fost elev
16 noiembrie 2015
scoala adevarata

doamna prof. Tamba tot respectul

Model
16 noiembrie 2015
de ne-urmat!

Sa va spun eu cum e cu notele si mediile la SCOALA MEA, numita si scoala- jucarie din centrul orasului! Imi cer scuze ca va plictisesc cu informatiile astea despre ce se intampla aici, dar s-a spart buba, au aflat toti ca lucrurile nu sunt in regula... Asadar, ce-am avut, si ce-am pierdut, macar sa dau detalii, mai ales ca veni vorba de note. EU, ca directoare, imi permit multe - cand am venitr aici, la 28, am adus-o si pe prietena mea langa mine, la inspectorat, ca era invatatoare si jinduia la ceva mai bun, ca si mine de altfel. Am facut-o ca s-a putut, altfel......ne puneam pofta-n cui! In plus, imi pare rau s-o spun, dar si copilul prietenei mele avea nevoie de note si medii mari, ca si al meu, deci am profitat de ocazie. Prietenul la nevoie se cunoaste, nu?!? N- as vrea sa se supere lumea pe mine ca spun chestiile astea, dar.....din pacate cam asa merge treaba pe meleagurile mioritice, fac si eu ce face aproape toata lumea. Restul...e istorie! Au tot vorbit subordonatii mei despre managementul meu... Nu-mi cer scuze de la colegii mei care m-au ajutat mai mult sau mai putin fortat sau dezinteresat (cu notele, mediile si alte chestii) Si pot sa va spun ca nici nu-mi pasa prea mult de ei! De ce mi-ar pasa? Doar sunt directoare!!! Imi permit...

adevar furios 2
17 noiembrie 2015
chiar asa?

...Ce nu e bine cu asta? de ce sa nu iei copii de cadre didactic note mari si bune? in republica lui prietena mea orice e posibili, nu stiai? eu stiam. de asta imi si placi asa mult de el. e minunat.. tu ce ai impotriva lui? of of romania, stai cuminti ca iar incep sa scriu mult si urit, ca mam trezit si nu mai pot sa dorm la loc.

urare din tot sufletul
17 noiembrie 2015
Jos regimul dictatorial al lui Stan!

Afaraaa! Atat am avut de zis!

cunoscator
17 noiembrie 2015
de...stan mihaela

Afara cu coarda asta de stan!Tot timpul a facut asa cu notele ,de cand este cadru didactic!Si de aici iti dai seama de imbecilitatea ei!Nu are nicio treaba cu invatamantul si mai mult ca sigur tot asa, cu note false si-a luat diploma si tot asa vrea sa procedeze si cu fiica-sa.De aceea masluieste cu atata usurinta note,medii,metodologii,procese verbale,acte contabile(cu ajutorul actualei contabile cu care se si lauda ca o scapa din orice control"ca le stie pe toate") si este atat de superficiala pentru ca ea asa a razbit pe falsuri si aranjamente.....Si cum sa gandeasca altfel cand are creierul limitat si totusi i-a mers?Ce sa inteleaga?!E cea mai tare!E frumoasa,desteapta,(asa crede ea)cu functie si face ce vrea!Voi astia care o tot blamati,ce tot vreti?!.....Normal ca va crede frustrati si invidiosi ca atat poate ea,creierul si sufletul ei....si mai ales caracterul ei infect.Astfel de oameni merita sa piarda si sa fie injosite la modul urat si crud asemeni procedeelor lor.Sa-i lovesti numai acolo unde-i doare:sa nu-si atinga scopurile,indiferent de ce natura sunt. Sa apelezi la alte valori,morale sau umane este pierde de timp,de energie si cel mai grav,astfel de personaje (stan si clica ei) nu au capacitate de a aprofunda,in sensul general- situatii,relatii,sentimente....Totul este un joc murdar pe care o inventata de directoare se crede in filme si actioneaza in numele legii,ea insasi fiind inafara acesteia.. Ea a vrut sa fie directoare,vrea sa-i asigure fiicei sale un loc la un colegiu respectabil... Intre timp s-a flendurit prin invatamantul constantean dandu-si parul pe spate si ochii peste cap si... scarpinandu-se nervos,dar si manevrand partea materiala a acestei institutii,ca sa nu credeti ca este vreo inocenta - nu cunoastea metode,tertipuri in domeniu dar parsivitatea,minciuna,hotia le are in sange.Adaugati la toate acestea rautatea si labilitatea psihica de care da dovada! Gasiti-i slabiciunea,manevreati-o si zburati-o!Asta ar fi exact pe sablonul ei!Asta merita!

Perfect!
18 noiembrie 2015
JOS STAN!

Normal, perfecta dreptate! Doar cine nu vrea sa creada ce tot strigam noi pe aici nu ne crede! Situatia la scoala 28 este speciala, inedita, extrem de periculoasa nu numai pentru asa-zisele "frustrate", dar chiar si pentru ghioceii si iepurasii din scoala-jucarie a lui STAN. Practic, scoala aceasta reprezinta un fel de stat in stat, in sensul ca aici se aplica doar legile lui STAN, isi bate joc de noi si de activitatea noastra asa cum vrea ea, cand vrea ea, fara nicio limita legala, morala sau vreo restrictionare din partea ISJ sau minister. Oamenilor dragi, este strigator la cer cum s-a dsefasurat ancheta corpului de control al Ministrului Educatiei! Noi am prezentat atmosfera anchetei in cam toatele stiri din cultura-educatie, direct sau subliminal! In realitate, frustrarea noastra vine tocmai din trufia si agresivitatea verbala, atacul direct cu care am fost tratate la momentul anchetei! Totul, absolut totul reclamat in memorii a foat periat, coafat, folosit ca arme impotriva noastra. Pentru fiecare din cei care au fost chemati la audieri era pregatita cate o strategie de atac. Fiecare dintre noi, "frustratele", urma sa fie ingropat, sa-i fie gura astupata cu fele de fel de amenintari voalate si cu atac la persoana! Stiti care sunt urmarile acestei anchete? Nu restabilirea starii de normalitate la noi in scoala, nu demitetea acestui jeg de om, PROF. DR. STAN MIHAELA, simbolul negativ al invatamantului constantean, ci mitralierea semnatarelor memoriilor, punerea acestora la colt, sanctionarea unora dintre acestea cu reducerea salariului...pe 6 luni. Scopul???? Normal, descurajarea unei eventuale actiuni de revolta, reprimarea exprimarii directe a nemultumirilor noastre, punerea noastra sub jug!!!! Cu cine? Cu ghiocei si iepurasi! De unde? Din scoala-jucarie, de unde altundeva! Amenintarile si starea de tensiune create de STAN ating pe unii din scoala mai mult decat pe altii. Iar cei care cad in capcana acestei malefice persoane, de frica, frica de orice (intrarea in dizgratie, teama pierderii postului, teama furiei parintilor montati de STAN, teama de reclamatii regizate etc) se preteaza la orice rau li se cere de catre incompetenta STAN. Asa manipuleaza STAN oamenii aici, in 28. Cu asa ceva isi consuma STAN timpul. Cu activitatile educative nu are contact si, sincer, nici nu vrea si nici nu poate, asa ca se da ragusita cand trebuie sa vorbeasca in germana sau isi asuma rezultatele obtinute de "frustrate" (proiecte, parteneriate, rezultate olimpiade si concursuri, progres clase de elevi etc). Cat despre frustrate...de ce credeti ca ii sunt incomode, chiar daca a primit FB si osanale din partea corpului de control si ISJ? Fiindca nu se lasa invinse de atacul lui STAN, fiindca sunt competente si sigure pe ce fac la clasa, fiindca nu sunt nici "amarate", nici "taratoare", fiindca continua sa-i stea lui STAN in coasta si sa isi doreasca demiterea lui STAN, fiindca isi doresc interventia in consiliile regizate de STAN, alterandu-le scenariul bine stabilit al slugoilor lui STAN, fiindca debin din ce in ce mai incomode si nu renunta sa o demaste pe STAN, cu strategiile ei imputite pesediste de manipulare si mentinere a scaunului de director in 28 doar pentru ratiuni strict subiective! JOS STAN! JOS STAN! JOS STAN!

Răspuns la: de...stan mihaela
Adăugat de : cunoscator, 17 noiembrie 2015
Afara cu coarda asta de stan!Tot timpul a facut asa cu notele ,de cand este cadru didactic!Si de aici iti dai seama de imbecilitatea ei!Nu are nicio...
nea marin
20 noiembrie 2015
oare e scoala?

copii care vor sa invete sa fie in clase separate, rebuturile parinti-copii sa stea acasa si sa-si cumpere diplome; si in facultati sunt destui profesori incompetenti si atunci de la cine sa invete studentii care vor sa invete; prea multe facultati particulare si admitere falsificata// sa revenim la scoala dinainte de revolutie: cu manuale, examene si mai ales seriozitate// ca profesoara nu trebuie sa vii la ore cu decolteu si haine mulate, iar profesorii masculi cu pantaloni strimti// elevii in haine largi sau uniforme, asa stim ca ajung la scoala si nu la bar.....etc!!

11 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2266 secunde