"Mic și-al dracu’" cum n-ați mai văzut
Spectacol cu parfum de vodevil, "Mic și-al dracu" a oferit posibilitatea constănțenilor prezenți în sala Casei de cultură din Constanța luni, 31 octombrie, să descopere o Maia Morgenstern de un tonus de invidiat, plină de vervă și poftă de a juca.
Aflată în triplă ipostază, de actriță, dansatoare și regizoare, Maia a însuflețit personajele anecdotice ale unui celebru poet și umorist evreu originar din România, născut în 1887 în județul Botoșani, pe nume Isac Lazarovici, dar care a semnat cu pseudonimul Ion Pribeagu.
Cine este autorul "Impertinențelor"
Până să se hotărască la pseudonimul literar care l-a consacrat, Ion Pribeagu a început prin a-și anagrama prenumele și a folosit primul pseudonim: Sachi Disperatu. Au urmat apoi alte pseudonime: Ion Palavră, Ivan Turbincă, Ion Vraiște, Vasile Ispravă, Vasile Găină.
A scris foarte mult în viața lui: piese, reviste, cronici și în proză, dar mai ales în versuri. Ca poet și umorist, a fost deseori tentat să scrie mai libertin, așa cum au făcut la vremea lor Creangă, Alecsandri și alții.
În decursul a peste 60 de ani de activitate fecundă, a publicat aproape tot ce a realizat, în afară de acele creații intitulate chiar de el "impertinente", fiind versuri poznașe, considerate oarecum fără perdea pentru acele vremuri. În ultimii ani de viață a intenționat să le publice, dar i-a lipsit curajul. Conștiinciozitatea și etica lui profesională nu l-au lăsat să depășească o anumită limită în relațiile lui cu cititorul.
În perioada 1939 - 1944 a scris textele umoristice pentru spectacolele lui Constantin Tănase.
În vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej a emigrat în Israel, unde a continuat să scrie poezie umoristică în limba română în "Cronica rimată a cotidianului Viața Noastră" din Tel Aviv și a fost autorul a câtorva spectacole de revistă.
Cum s-a "născut" spectacolul
Actrița Maia Morgenstern a evoluat pe scenă alături de coregraful-dansator Valentin Roșca, care a dansat pe muzică lăutărească, dar și pe muzica teatrului de revistă de la începutul secolului XX. Întrebată, protagonista ne-a povestit cum a luat naștere acest spectacol mai atipic:
"Din jale s-a întrupat acest dialog. În urmă cu trei ani, trebuia să mergem la Râmnicu Vâlcea cu un alt spectacol, pe o idee de-a lui Vasile Alecsandri, «Chirița în voaiaj», împreună cu o mare artistă Dorina Crișan Rusu, pianist, dar care s-a îmbolnăvit tare și a plecat dintre noi. Și atunci, pentru a nu dezamăgi publicul și să nu-l trimitem acasă, am țesut un spectacol. Poezia umoristică a lui Ion Pribeagu o știam și mă amuza, ba chiar și roșeam din când în când. Eh, n-am inventat noi codița la prună, că doar lumea călca demult pe de lături. Ne închipuim că acum suntem noi culmea libertinajului, dar nu e nici măcar asta. Și pentru a nu fi un spectacol de muzică și poezie, s-a închegat ideea unui dialog, un alter-ego, o încrucișare de spade. Întrupăm ce era frumos, cu ce era ridicol, cu ce era moral în viața de provincie în vremuri de altădată".