Recital Maia Morgenstern pe scena Casei de Cultură

"Mic și-al dracu’" cum n-ați mai văzut

838

Spectacol cu parfum de vodevil, "Mic și-al dracu" a oferit posibilitatea constănțenilor prezenți în sala Casei de cultură din Constanța luni, 31 octombrie, să descopere o Maia Morgenstern de un tonus de invidiat, plină de vervă și poftă de a juca.
Aflată în triplă ipostază, de actriță, dansatoare și regizoare, Maia a însuflețit personajele anecdotice ale unui celebru poet și umorist evreu originar din România, născut în 1887 în județul Botoșani, pe nume Isac Lazarovici, dar care a semnat cu pseudonimul Ion Pribeagu.

Cine este autorul "Impertinențelor"
Până să se hotărască la pseudonimul literar care l-a consacrat, Ion Pribeagu a început prin a-și anagrama prenumele și a folosit primul pseudonim: Sachi Disperatu. Au urmat apoi alte pseudonime: Ion Palavră, Ivan Turbincă, Ion Vraiște, Vasile Ispravă, Vasile Găină.
A scris foarte mult în viața lui: piese, reviste, cronici și în proză, dar mai ales în versuri. Ca poet și umorist, a fost deseori tentat să scrie mai libertin, așa cum au făcut la vremea lor Creangă, Alecsandri și alții.
În decursul a peste 60 de ani de activitate fecundă, a publicat aproape tot ce a realizat, în afară de acele creații intitulate chiar de el "impertinente", fiind versuri poznașe, considerate oarecum fără perdea pentru acele vremuri. În ultimii ani de viață a intenționat să le publice, dar i-a lipsit curajul. Conștiinciozitatea și etica lui profesională nu l-au lăsat să depășească o anumită limită în relațiile lui cu cititorul.
În perioada 1939 - 1944 a scris textele umoristice pentru spectacolele lui Constantin Tănase.
În vremea lui Gheorghe Gheorghiu-Dej a emigrat în Israel, unde a continuat să scrie poezie umoristică în limba română în "Cronica rimată a cotidianului Viața Noastră" din Tel Aviv și a fost autorul a câtorva spectacole de revistă.

Cum s-a "născut" spectacolul
Actrița Maia Morgenstern a evoluat pe scenă alături de coregraful-dansator Valentin Roșca, care a dansat pe muzică lăutărească, dar și pe muzica teatrului de revistă de la începutul secolului XX. Întrebată, protagonista ne-a povestit cum a luat naștere acest spectacol mai atipic:
"Din jale s-a întrupat acest dialog. În urmă cu trei ani, trebuia să mergem la Râmnicu Vâlcea cu un alt spectacol, pe o idee de-a lui Vasile Alecsandri, «Chirița în voaiaj», împreună cu o mare artistă Dorina Crișan Rusu, pianist, dar care s-a îmbolnăvit tare și a plecat dintre noi. Și atunci, pentru a nu dezamăgi publicul și să nu-l trimitem acasă, am țesut un spectacol. Poezia umoristică a lui Ion Pribeagu o știam și mă amuza, ba chiar și roșeam din când în când. Eh, n-am inventat noi codița la prună, că doar lumea călca demult pe de lături. Ne închipuim că acum suntem noi culmea libertinajului, dar nu e nici măcar asta. Și pentru a nu fi un spectacol de muzică și poezie, s-a închegat ideea unui dialog, un alter-ego, o încrucișare de spade. Întrupăm ce era frumos, cu ce era ridicol, cu ce era moral în viața de provincie în vremuri de altădată".


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Marţi, 27 Septembrie 2011
Stire din Cultură-Educație : Programul Teatrului pentru Copii
Pagina a fost generata in 0.295 secunde