Memoria istorică a României Mari prin monumentele eroilor din Dobrogea

294
Memoria istorică a României Mari prin monumentele eroilor din Dobrogea - profflorinanghel2-1606313724.jpg

Articole recomandate

Au mai rămas doar câteva zile până la data de 1 Decembrie, când sărbătorim Ziua Naţională a României, dată ce marchează un moment important din istoria românilor, cel în care Marea Adunare de la Alba Iulia a votat unirea Transilvaniei cu România, în anul 1918. Pentru a sublinia importanţa acestei zile însemnate pentru poporul nostru, vom publica în zilele ce urmează o serie de articole. Astăzi, va vorbi despre 1 Decembrie, prof. univ. dr. Florin Anghel.

Ce fel de poveste mai este azi România Mare, la 102 de ani de când a fost împlinită, la 1 Decembrie 1918? Dacă ai asculta-o pe Regina Maria, a fost vorba despre eroism şi despre curaj, un mit al poporului român devenit realitate prin suferinţă, încredere şi demnitate. Militarii români, cei din vara anului 1917, de la Mărăşeşti, au spus o poveste în cuvinte dramatice, însoţite de jertfe supreme: „Pe aici nu se trece!”. Alţii, cum ar fi Ion I. C. Brătianu, au văzut oportunitatea construcţiei instituţionale a unui stat puternic, armonizat şi structurat, astfel încât să devină o forţă. Iuliu Maniu, legenda apostolică a politicii româneşti, a verificat în tot timpul existenţei României Mari ca această realizare să rămână în cadrele ei fondatoare, de la 1 Decembrie 1918: o mântuire a românilor din Transilvania şi din toate provinciile unite cu Ţara, o poveste despre libertate, egalitate, justiţie şi mândrie naţională. Nicolae Iorga, dar şi alţii ca el, au povestit despre România Mare ca fiind, de fapt, o „oră astrală”. Chiar şi un adversar al intrării României în Primul Război Mondial, cum a fost P.P. Carp, prim-ministru de două ori şi duşman declarat al oricărei relaţii cu Rusia, a recunoscut că România Mare, pe care a apucat-o în ultimul an al vieţii, a fost „un mare noroc”.

Oamenii simpli, de pe front sau cei rămaşi acasă sau plecaţi în refugiu, au citit şi povestit România Mare în felurile lor, nu mai puţin eroice şi emoţionante şi care, de cele mai multe ori, rămân inexplicabile.

Cu un pic de timp, de interes, de mândrie şi de răbdare, povestea României Mari ar putea fi citită şi prin poveştile ieşite din comun ale Dobrogei.

Monument al eroilor realizat de un italian pentru românii jertfiţi

Mă gândesc, de pildă, la Monumentul eroilor amplasat în centrul comunei Cogealac. O listă, la baza soclului de piatră, îi aminteşte. Cei mai mulţi sunt germani, printre care abia se mai regăseşte un Ismail sau nume precum Popa, Drăghici sau Stoienescu. Tineri germani, din Cogealac şi Tariverde, morţi în toamna anului 1916, pentru România în bătăliile pentru apărarea Dobrogei, în faţa armatei germane a Imperiului şi a Kaizerului Wilhelm al II-lea. Aproape sigur este că unica poveste din ţară în care tineri germani, la prima generaţie născută în Dobrogea, au luptat şi murit pentru România în faţa bărbaţilor din familiile lor rămase în Germania. Cum ar fi arătat memoriile lor despre România Mare, cum vor fi arătat clipele dintre viaţă şi moarte, cele în care aceşti tineri germani din Dobrogea au înţeles şi decis definitiv că România este familia lor eternă?

Sau o altă situaţie: Monumentul eroilor evrei, morţi în Primul Război Mondial, pentru apărarea Constanţei. Ascuns discret şi nedrept în Cimitirul evreiesc al oraşului (pentru că nu i s-a găsit un loc public), blocul de piatră neagră povesteşte despre eroii jertfiţi pentru România. Da, este vorba despre evreii aceia care obţinuseră atât de greu drepturi în ţara de adopţie, evreii aceia din familiile care, peste doar un sfert de secol, vor sfârşi în Holocaust după ce regimuri politice scelerate le vor fi luat din nou drepturile şi libertăţile. Cum s-ar fi scris mărturiile acestor evrei? Care ar fi fost povestea lor despre România Mare, vorbită în idiş, din cartierul străzilor constănţene C.A. Rosetti şi Mircea cel Bătrân?

Şi încă o dată: Monumentul eroilor pe care un italian din Cernavodă, artist al pietrei, l-a ridicat pentru vecinii lui români jertfiţi în toamna anului 1916 în oraşul de pe malul Dunării. Pietro D’Ela a dăinuit în piatră de Dobrogea această poveste eroică a României Mari. Comuniştii au distrus monumentul, în timpul aventurii ideologice faraonice şi criminale a construcţiei Canalului Dunăre- Marea Neagră (1949-1953), lagărul de concentrare care a înghiţit definitiv mii de caractere frumoase şi destoinice ale acestei ţări. Un alt italian din Cernavodă, fiul celui dintâi, Antonio D’Ela, a refăcut după jumătate de secol povestea din piatră de Dobrogea a eroilor români jertfiţi pentru România Mare pe malul Dunării. Astfel, piatra unui italian din Dobrogea a devenit un loc al memoriei României Mari şi al jertfei pentru ea, pe malul Dunării, chiar sub podul lui Anghel Saligny. Cum poate fi transmisă mai departe această întâmplare?

Alături de patetismul luptelor, de emoţia discursurilor şi de mitologia faptelor din Primul Război Mondial, care au împlinit România Mare la 1 Decembrie 1918, se pot lesne adăuga mărturii directe din piatră de Dobrogea. Care vorbesc despre jertfa supremă pentru o ţară cu idealuri, cu reguli, cu principii, un pământ pentru care chiar a meritat să trăieşti şi să mori indiferent în ce limbă ai vorbit şi te-ai rugat.

Cum este povestea României Mari scrisă în piatra dobrogeană a monumentelor eroilor?

Germani, evrei şi italieni (dar şi câţi alţii ca ei) au lăsat sânge şi memorie alături de români, pe unde au trecut, pentru România Mare. Dacă ar fi rămas doar aceste rămăşiţe ale memoriei şi tot ar merita să privim România Mare cu respect. Ceea ce înseamnă că, astăzi, mai putem spune o poveste despre România Mare: a meritat! Şi este meritoriu să o respectăm.

Prof. univ. dr. Florin ANGHEL,

Facultatea de Istorie şi Ştiinţe Politice, Universitatea „Ovidius” din Constanţa




Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 0.4781 secunde