Cronică de spectacol

"Maitreyi", fiorul iubirii interzise

Marţi, 17 Aprilie 2012
2913

Articole de la acelaşi autor

Programat inițial în luna martie, spectacolul "Maitreyi", în viziunea regizorală a tinerei Chris Simion, a reușit să tulbure publicul constănțean în a doua zi de Paști.

Misticismul aparte al Indiei a coborât direct din romanul lui Mircea Eliade pe scena Casei de Cultură din Constanța și, timp de 150 de minute, fără pauză, ne-am simțit atrași de păcatul acelei iubiri interzise dintre europeanul Allan și frumoasa hindusă Maitreyi.

În opinia academicianului Eugen Simion, romanul lui Eliade este un caz unic în literatura română prin faptul că are o istorie care îl precede și o istorie care-l continuă în afara ficțiunii. Este știut faptul că romanul-jurnal pleacă de la experiența personală a lui Eliade trăită în anul 1928, în Calcutta.

Spectacolul este o dublă dra-matizare după celebrul roman românesc, întregit, pentru prima dată pe o scenă de teatru, de pasaje din romanul "Dragostea nu moare", scris de Maitreyi Devi, interpretată de Maia Morgenstern într-un registru la limită între dramatic și comic. Deși într-un rol static, al naratorului, însăilat într-o poveste petrecută în urmă cu 42 de ani, Maia a reușit să smulgă aplauzele constănțenilor prin impresionanta trăire.

Aylin Cadîr, fericită să joace acasă

Distribuția spectacolului este una atent aleasă, după cum mărturisește regizoarea. Personajele principale sunt reconstruite de Vlad Zamfirescu, în rolul lui Allan, și de constănțeanca Aylin Cadîr, într-o personificare vulcanică a lui Maitreyi la 16 ani, care merită felicitată pentru grația cu care a executat dansurile specific hinduse.

Foarte fericită de a se afla cu piesa, în sfârșit, și la Constanța, adică acasă, Aylin Cadîr le-a mărturisit jurnaliștilor regretul său de a veni din ce în ce mai rar în orașul său natal. De asemenea, Aylin a declarat că n-ar lăsa să scape o eventuală colaborare cu Teatrul de Stat din Constanța. Însă, planurile pentru viitorul apropiat al artistei includ un rol într-o piesă regizată de Vlad Zamfirescu și un album solo de muzică ușoară, ce va fi lansat până la începutul verii.

Revenind la actul artistic ce sur-prinde cu minuțiozitate caracteristicile culturii indiene, până la costume și bijuterii, pe un fundal muzical specific indian, piesa a impresionat publicul dincolo de așteptări, deznodământul piesei găsindu-i în lacrimi pe unii spectatori. Interpretări fără echivoc ale unor scene paroxistice esențiale în firul narativ, de asta a avut parte publicul în probabil cel mai bun spectacol care a ajuns la Con-stanța în ultimul timp.

Tânăra regizoare, bucuroasă că a putut aduce povestea tristă de dragoste "Maitreyi" și pe scena de la malul mării, a fost deosebit de încântată de felul cum publicul a interacționat cu scena. Despre co-laborarea cu actrița Maia Morgenstern, care o interpretează pe Maitreyi la 60 de ani, Chris Simion spune că și-a dorit foarte mult s-o coopteze: "Întâlnirea cu Maia a fost și este pentru mine, de fiecare dată, o lecție profesională incredibilă".

Alegerea unei piese ce abordează o astfel de tematică nu este întâmplătoare pentru regizoarea care este familiarizată cu spațiul și cultura specifice Indiei încă din vremea adolescenței: "Este o piesă care mă reprezintă și de care oamenii au nevoie".

Și pentru care noi, constănțenii care i-am fost părtași, îi mulțumim.

Articole pe aceeasi tema

Miercuri, 18 Aprilie 2012