Mai puține ore la școală! Tăiem programele, tăiem posturile sau facem after school?

Miercuri, 20 Noiembrie 2019
1565
Discipline multe, materie stufoasă, teme și mai multe, ierarhizare după note, note supraevaluate, sistemul românesc de învățământ pune o presiune foarte mare pe elevi și pe părinți. În ciuda programului foarte încărcat și a numeroaselor ore petrecute la școală, pentru rezultate bune la examenele importante, elevii au nevoie de meditații suplimentare, astfel încât programul de lucru zilnic al unui elev ajunge să fie mai încărcat decât al unui angajat. 


Șase ore de cursuri la școală, trei ore de teme și învățat acasă, o oră și jumătate de pregătire la limba engleză și mai puțin de o oră de joacă. Așa arată ziua unui elev de clasa a șasea la o școală de cartier din Constanța. Pleacă dimineața la 8 de acasă și se întoarce seara, la 18.30, când trebuie să se apuce de temele pentru a doua zi. 


Ministerul Educației pregătește o schimbare majoră în școli: scăderea numărului de ore, la toate clasele din învățământul primar, gimnazial și liceal. Deocamdată, nu se știe concret cum anume se va produce această reducere, astfel încât să nu fie afectate nici calitatea actului educațional, nici posturile profesorilor. 


Părerile sunt împărțite și tocmai de aceea, ministrul Educației, Monica Anisie, a anunțat că modificările vor fi aplicate din anul școlar următor, după o consultare publică. Concret, președintele Klaus Iohannis a promulgat, la începutul acestei săptămâni, legea care scade numărul de ore la școală și la liceu. Astfel, elevii vor avea mai puține cursuri, chiar și cu cinci, șase ore mai puțin pe săptămână față de cât au în prezent. 


Școlarii din învățământul primar vor studia, în medie, 20 de ore pe săptămână, adică patru ore pe zi, iar cei de la gimnazial, 25 de ore pe săptămână, adică doar cinci ore pe zi. Și la liceu vor fi mai puține cursuri, în medie fiind vorba despre 30 de ore pe săptămână, adică șase ore pe zi. 


"Nu poți micșora numărul de ore și să lași aceeași programă!" 
"Există o lege care spune că trebuie să diminuăm numărul de ore. Asta presupune că trebuie să schimbăm și programa. Nu poți să micșorezi numărul de ore și să lași aceeași programă. Această regândire a planurilor va fi consultare publică", explică ministrul Monica Anisie. 
Nu se vorbește însă deloc despre reducerea numărului disciplinelor, tocmai pentru că este un subiect delicat, ridicat de sindicatele din învățământ încă din faza de proiect a noii legi. Odată cu dispariția unor discipline, vor dispărea și numeroase posturi din școli. 


De cealaltă parte, sunt voci care spun că nu este o soluție reducerea programului elevilor la școală, deoarece timpul petrecut de ei în colectivitate, într-un mediu cu reguli și de unde pot pleca cu deprinderi bune, este unul de calitate pentru dezvoltarea lor. 


"E inadmisibil să privezi copiii de cinci - zece ore pe săptămână de școală. Pentru 40% din copii, școala este singurul loc unde găsesc căldură, sprijin afectiv, oameni inteligenți și cultivați. Singurul loc unde găsesc speranță. Singura speranță. Din păcate, legile nu sunt făcute în interesul acestor copii. Ei vor deveni carne de tun. Nu tăierea orelor este soluția la problemele actuale ale învățământului românesc", este de părere Adina Drenga, fost învățător la Constanța, actualmente profesor de matematică în Marea Britanie. 


În plus, sunt mulți care susțin că, "pentru majoritatea copiilor, școala a devenit singurul loc de interacțiune cu alți copii, fără telefon, fără televizor, tablete…". Așadar, ei ar trebui ținuți în școală, dar nu neapărat să facă matematică pe pâine sau să învețe pe de rost definiții din fizică și chimie, ci pentru a desfășura activități educative, dar și recreative, de socializare. 


After school generalizat… o utopie la Constanța 
Pentru a-i împăca pe toți, ministrul Educației "a scos din joben" ideea programului Școală după școală, despre care consideră că ar putea completa programul zilnic al elevilor, în mod util, folosindu-i, în același timp, pe profesorii care riscă să rămână fără catedre. 


Se ia astfel în calcul generalizarea programului After school, elevii rămânând în școală chiar și după terminarea cursurilor, fie pentru a servi masa și a-și face temele sau proiectele de lucru sub supravegherea cadrelor didactice, fie pentru a face activități sportive, experimente de laborator, repetiții la cluburile de teatru sau dans. Sună frumos, dar, în realitatea de astăzi a școlilor din Constanța, cel puțin, este o utopie. Iar prima problemă este identificată chiar de către noul inspector școlar general, prof. Sorin Mihai. 


"Printre prioritățile Ministerului Educației se numără tocmai legiferarea acestei activități de after school. Din păcate, o problemă pe care o au foarte multe unități de învățământ este spațiul. Practic, cei care lucrează în două schimburi, de exemplu, nu au unde să deruleze programul Școală după școală. Însă, acolo unde este posibil, vor încerca să le sugerez directorilor să implementeze acest proiect care, din punctul meu de vedere, va avea foarte multe beneficii, avându-se în vedere și ce se va întâmpla cu normarea, cu ce e în plan să se întâmple începând cu anul școlar următor", a explicat șeful ISJ Constanța. 
Tot ministrul Educației vine cu o soluție și pentru unitățile de învățământ care au mulți elevi și puține clase. 


"Sunt școli unde se învață și până la ora 20.00. Asta este o realitate a școlii. Cred că soluția cea mai bună pentru a avea un program cât de cât bun pentru elev ar fi și realizarea unor consorții școlare. Dacă nu există infrastructură pentru școala X, școala Y este depopulată și are mai puțini elevi și în felul acesta, dacă ar realiza un consorțiu, s-ar rezolva și problema spațiului", susține Monica Anisie. 


Pagina a fost generata in 0.2759 secunde