Premieră încinsă la Oleg Danovski

Don Quijote s-a luptat sâmbătă seara cu morile. Și a învins

1069
2

Articole de la același autor

O poveste plină de culoare, veselie, muzică, umor și căldură (mai ales căldură) ni s-a arătat sâmbătă seară după ridicarea cortinei pe scena Teatrului Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" la Premiera spectacolului de balet Don Quijote. O punere în scenă în două acte, expresivă, cu o coregrafie modernă, dinamică și plină de umor, adaptată de către Mihai Babușka după varianta clasică a lui Marius Petipa, în scenografia Adrianei Urmuzescu, pe muzica superbă a lui Ludwig Minkus.

Acțiune…
Don Quijote, expresiv și pitoresc interpretat de Ovidiu Lintzmaier, împreună cu Sancho Panza, zăpăcit și plin de haz, jucat de Cezar Buculei, pornesc în căutarea aventurilor și a Dulcineei, idealul feminin. În acest timp noi ajungem într-o superbă piațetă, cu arcade și coloane împodobite de flori, unde florăresele, toreadorii și vânzătorii ne pun la curent, prin dans, cu toate poveștile din piață. Că fiica lui Lorenzo (Gelu Râpă) cârciumarul, Quiteria, interpretată performant și cu voioșie de Risa Mochizuki, e într-o idilă cu Basilio, bărbierul jucat de expresivul Takahiro Tsubo. Dar tatăl ei nu e de acord, acesta dorind altă pereche pentru fiica lui - pe Camacho, un tânăr filfizon prosper, ținta tuturor comicăriilor - un fel Stan pe poante care a stârnit râsete reținute și aplauze exaltate, jucat desâvârșit de Andrei Dolcoș. De asemenea, aflăm și că Mercedes, dansată cu pasiune de Eliza Maxim, este îndrăgostită de un tânăr toreador interpretat în forță de Bogdan Plopeanu din Sibiu. Dar iată că în piață ajunge și visătorul cu aspirații de cavaler, Don Quijote, și pune ochii și el pe Quiteria convins fiind că a întâlnit-o pe Dulcineea.
În jurul acestei situații se dezvoltă acțiunea celui de-al doilea act care începe cu o luptă. A lui Don Quijote cu morile care s-au învârtit chiar și în lipsa vreunei adieri de orice fel. Trecând peste condițiile de etuvă în care sunt nevoiți să danseze balerinii, morile de vânt chiar s-au învârtit amețitor, pe decorul clasic al pieței apărând proiecția lor, îndârjind un Don Quijote fantomatic. Urmează visul lui Don Quijote care aduce în scenă zâne și amorași. Un dans de poveste într-un decor de poveste pe o muzică de poveste. Și un amoraș delicat și vesel ca un clopoțel, care a smuls strigăte de admirație (Diana Ionescu, 12 ani, elevă a Liceului de Artă).


Declarații la… cald
Copleșită de reacția publicului, Daniela Vlădescu, managerul TNOB, a fost cu sufletul la gură. Știe că bucuria spectatorilor este singura recompensă a balerinilor pentru munca depusă. Muncă intensă, pentru că proiectul a început doar cu o lună și jumătate în urmă. Iar lipsa fondurilor, a personalului suficient și a remunerărilor corespunzătoare atârnă greu. "Aici, pentru orice realizare se muncește extrem de mult. Producția, tehnicul au muncit 12 ore pe zi. Balerinii muncesc foarte mult că sunt puțini. Căldura este chinuitoare, dar nu avem bani să facem o instalație de climatizare, costă foarte mult... (oftează - n.r.) Și totuși, anul acesta avem cinci premiere!", a vrut ea să spună parcă dintr-o suflare ce are pe inimă. Ovidiu Lintzmaier, regizorul de culise care a acceptat provocarea de a deveni Don Quijote, ne-a dezvăluit zâmbind secretul care-l face să nu simtă zăpușeala sau orice alt disconfort pe scenă, chiar dacă poartă platoșă, cizme și perucă. "Încerci să te interiorizezi și să transmiți sentimentul pe care-l ai în inimă, inimilor din sală, prin puterea gându-lui, a sufletului și-a credinței în ceea ce faci. Încerci să devii personajul pe care-l joci. Dacă reușești, este extraordinar! Simți doar bucurie." Nici Eliza Maxim (Mercedes) nu a părut să bage în seamă prea mult condițiile de saună în care a dansat. E plină de recunoștință și admirație față de coregraful Mihai Babușka. "Mi-aș fi dorit să nu se mai termine niciodată!", a spus ea radiind. "Pentru mine a fost uimitor dar și foarte greu. Ne-a lucrat la foc continuu (râde) și la propriu și la figurat. Are un stil care te motivează. Nu mai contează căldura... Atât de bine intri în pielea personajului că nu-ți vine să mai pleci de-acolo!"
A fost o seară frumoasă, ruptă de griji, oferită de un corp de balet dăruit și dornic de a dărui. Ideal ar fi să-l și păstrăm.



Comentează știrea

o cititoare
25 iunie 2012
cahhh

Draga coordonator al balerinilor Maria si nu mai stiu cum,nu trebuia s ane povestetsti tot libretul baletului,intrun ziar se spun pareri despre spectacolul in sine,nu ne povestesti subiectu.Dar ce sa stii tu,esti si tu numita intro functie de care habar nu ai ce e cu ea.

Iubitor de balet
25 iunie 2012
Impostura

Pai despre spectacol ce sa zica? Iata ce au zis altii, mai pregatiti: "Contributia regizorala si adaptarea lui Mihai Babusca se rezuma la scoaterea unor momente din desfasurarea actiunii celui de-al doilea act: este vorba despre tabloul Dans gitan (saracind astfel cromatica stilistica a partiturii coregrafice), apoi tabloul Morile de vint si lupta lui Don Quijote cu acestea (episod care are legatura directa cu romanul lui Cervantes), precum si scena Duelului dintre Basilio si Don Quijote, gindita in spiritul romanului cervantin, care intregeste alcatuirea tabloului caracterologic al personajului Don Quijote. Toate aceste operatii executate de Mihai Babusca reprezinta o flagranta deviere de la sensul libretului original, avind ca efect o constructie regizorala neinchegata. De asemenea, la o atenta radiografiere a acestei montari, descoperim ca seamana izbitor de mult cu versiunea semnata de Mihail Baryshnicov, dupa varianta originala a lui Marius Petipa si Alexandre Gorski, cu decoruri si costume create de Santo Loquasto, de la American Ballet Theater, iar asemanarea merge pina acolo incit pasaje intregi sint identice. Ca principiu, spectacolul de balet clasic nu reprezinta doar o simpla insiruire de momente coregrafice, indiferent cit de stralucitor ar fi interpretate, ci se fundamenteaza pe o solida constructie regizorala, desfasurata in functie de reperele impuse de libret.", spunea Simona Somacescu in observatorul cultural http://www.observatorcultural.ro/DANS.-Don-Quijote-sau-lupta-cu-morile-de-vint*articleID_13381-articles_details.html . De ce acceptam impostura si platim pe oricine se crede coregraf?

Articole pe aceeași temă

Miercuri, 30 Mai 2012
Stire din Cultură-Educație : Balerina care a cucerit Croația
Pagina a fost generata in 0.5129 secunde