Directorul Bibliotecii Judeţene, Corina Apostoleanu: „Este nevoie de mai multe filiale pe cartiere”

1285

Articole de la același autor

Anul acesta, este unul atipic. Pandemia de Covid-19 a dat totul peste cap. Învăţământul a trecut, din nou, în scenariul 3, deci elevii şi studenţii pot doar să se conecteze la lecţiile online susţinute de profesori. Oamenii sunt debusolaţi. Nu mai pot merge la teatru, la operă. Copiii la fel. Unul dintre puţinele lucruri care le-au mai rămas de făcut pentru a se destinde este să împrumute o carte, pentru că nici biblioteca nu îşi mai desfăşoară activitatea ca pe vremuri.

Din păcate, pandemia a afectat, aşa cum era de aşteptat şi activitatea Bibliotecii Judeţene „Ioan N. Roman” din Constanţa, dar angajaţii acesteia s-au adaptat la situaţie, propunând cititorilor diferite soluţii, pentru a intra în posesia materialelor de care au nevoie, iar tehnologiile informaţionale le-au fost de mare ajutor.

Practic, situaţia în care ne aflăm în prezent este similară cu ce s-a întâmplat în primăvară, când am intrat în starea de urgenţă. Pentru că accesul publicului nu a mai fost permis, pentru a evita îmbolnăvirile cu noul coronavirus, din martie, serviciile bibliotecii s-au reorientat, instituţia nefiind singura bibliotecă din ţară care a fost nevoită să recurgă la astfel de soluţii. În plus, în timp, au existat consultări la nivelul asociaţiilor profesionale şi între bibliotecari, vizavi de limitările activităţilor şi ce pot face bibliotecile în aceste condiţii.



Ca urmare, s-a apelat mai mult la serviciul online pentru utilizatori. Pe scurt, utilizatorii, în special studenţi, elevi, masteranzi, au formulat cereri legat de o anume temă, pe care le-au trimis la adresa de email indicată de bibliotecari. Pe această adresă ei cer informaţii despre tema care îi interesează. „Mai departe, noi le trimitem bibliografia, din care ei îşi aleg nişte titluri. La acele titluri noi le scanăm cuprinsul şi îi întrebăm ce anume îi interesează. Cam aşa funcţionează acest algoritm. În prezent, avem mult de lucru pe această parte, pentru vă oamenii au aflat de această modalitate de lucru şi avem zilnic cereri. Până acum, am soluţionat aproximativ vreo 3.000, numai pe aceste scanări, fără a-i mai pune la socoteală şi pe cei care vin direct la sediul nostru şi depun cereri pentru anumite lucrări. Desigur, nu le scanăm lucrările în întregime, pentru că avem o limitare a dreptului de autor, dar îşi aleg paginile care le sunt absolut necesare şi acelea li se scanează şi le sunt trimise”, a declarat directorul bibliotecii, Corina Apostoleanu, pentru „Cuget Liber”. De precizat că scanările sunt gratuite, deşi acest lucru implică un efort suplimentar din partea personalului.



Oamenii continuă să împrumute cărți

Pentru cei care doar doresc să lectureze o carte bună, ei pot opta pentru secţia de împrumut, doar că aici nu au voie să pună mâna pe raft şi să îşi aleagă cărţile cum făceau înainte de pandemie. Apoi, în sala de lectură, tinerii au acces, însă doar să vină să înveţe ori să realizeze diferite lucrări, dar cu materialele proprii. Specialistul a precizat că, în pofida situaţiei în care ne aflăm, oamenii continuă să vină la bibliotecă, vor să îşi ia cărţi, să citească. Ca de obicei, ei aleg diverse lucrări de beletristică, istorie, romane poliţiste, deci nu se poate spune că este o schimbare în ceea ce priveşte opţiunile lor. Desigur, cu toţii şi-ar dori să răsfoiască aceste cărţi, să pună mâna pe ele, iar angajaţii instituţiei au sesizat un sentiment de frustrare din partea lor, doar că în condiţiile actuale nu îi pot ajuta mai mult. Pentru a veni în sprijinul cititorilor, toate structurile de tip bibliotecă din ţară şi-au propus pe viitor să dezvolte serviciile online pentru utilizatori, pe o perioadă lungă de timp.



Ca noutate, permisul de bibliotecă va fi transformat într-un card, aşa cum au şi alte biblioteci. Până atunci, însă, biblioteca rămâne, în continuare, cu un of. Şi-ar dori să mai aibă, în oraş, măcar încă o filială, pentru că spaţiul în care se află acum nu mai ajunge. „Nicio bibliotecă nu are spaţiu suficient şi orice bibliotecă de rangul nostru este normal să aibă mai multe filiale de cartier. Desigur, la acest moment, o avem pe cea din Brătianu, care este mai veche, dar este nevoie de încă una sau două. Poate chiar un spaţiu închiriat, nu neapărat un spaţiu propriu, ar fi o soluţie, dar care să aparţină bibliotecii”, a precizat Corina Apostoleanu. 



Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.372 secunde