Conf. univ. dr. Marin Vlada:

"De elev nu te apropii interzicând telefonul și obligându-l să memoreze abstract"

2783
2
Unul dintre absolvenții cu care Colegiul Tehnic Energetic din Constanța s-a mândrit la recent celebratul semicentenar este conf. univ. dr. Marin Vlada, ce activează în cadrul Universității din București.

În discursul susținut în fața foștilor profesori și colegi, universitarul a atins câteva din tarele actualului sistem de învățământ românesc.

- De ce ați afirmat că matematica este ruptă de realitate?

- Nu numai matematica, dar și alte discipline. Datorită faptului că sunt specializat pe informatică, încă din 2003, colaborând cu firme și organizații, am observat că noile tehnologii se vor implica și vor fi din ce în ce mai folosite în procesul didactic. Dacă până prin anul 2000 calculatoarele și noile tehnologii ofereau calcule, reprezentări grafice și așa mai departe, procesul didactic nu era studiat pentru a încorpora instrumente și noi tehnologii. Pentru învățământ erau greu de implementat diverse programe și sisteme. Ulterior, au apărut acel software educațional care înseamnă utilizarea lecțiilor interactive.

- Ce se întâmplă în școlile de la țară, unde calculatoarele stau nefolosite?

- Prin 2001, a fost un program de informatizare, care a adus în multe școli din mediul rural calculatoare. Problema este că nu sunt pregătiți profesorii. Am întâlnit cazuri chiar și în oraș unde profesorii nu sunt pregătiți și nici nu au interesul de a se perfecționa. Un profesor nu trebuie să rămână la stadiul învățării din facultate. Pot să vă dau și în procente, cam 40 la sută din profesori nu sunt adaptați la noile tehnologii și sunt corectați de propriii elevi, care au cunoștințe mai aplicate decât cei de la catedră. Dar aceasta nu este o rușine, pentru că și eu am mai învățat de la elev. Culmea este că nici la informatică nu vorbim de excelență. Pentru că absolvenții de informatică cei mai buni nu au preferat învățământul.

- Și-atunci ce ne facem cu noua programă de gimnaziu care a introdus masiv Tehnologia Informației și Comunicării?

- Am participat și eu la dezbaterile pe această temă. Au fost discuții legate de introducerea TIC sau Informatică. M-a și surprins că se dorește ca la clasa a V-a să fie introdus un limbaj de programare, dar acesta precede o gândire algoritmică. Ori Informatica este un alt fel de Matematică, mult mai grea, și datorită adaptării copiilor la noile tehnologii ei și-o doresc. Repet, Informatică înseamnă gândire algoritmică și nu are ce căuta la clasa a V-a, eventual la clase speciale sau cercuri.

- Afirmați că noile generații de elevi vor altceva pentru că mintea lor nu mai este cum era a noastră la aceeași vârstă.

- Într-adevăr, fostul ministru al Educației, Mircea Miclea, a făcut această afirmație. Mintea lor este alta pentru că deja la 2-3 ani se joacă cu gadgeturi, în timp ce noi tânjeam după o bicicletă. Eu în timpul facultății am aflat de meniul unui calculator, pe când ei deja din grădiniță știu să urmeze niște pași pe calculator.

Criza în învățământul românesc pleacă de la absența unui plan coerent de perfecționare a profesorilor, nu după ureche să participe la tot soiul de cursuri, care să-i ajute să-și ia gradele didactice. Ca să nu mai spun că unii chiar nu vor, sunt conservatori. Repet, din 100 de profesori, jumătate nu sunt adaptați la noile tehnologii. Și astfel devin complexați, elevii nu-i agreează și îi consideră depășiți. Dar vorbim de o răspundere personală a celui de la catedră. De elev te apropii dacă îi oferi ceea ce își dorește, nu interzicându-i telefoane mobile. Elevii sunt acum pedepsiți să memoreze abstract și să performeze la patru ani, la examene. Trebuie să li se ofere cât mai multe proiecte, pentru că învățarea se face în echipă

Opinia mea personală este că educația, cultura și tehnologia sunt cei trei vectori care schimbă atitudinea oamenilor. 

Comentează știrea

victor
16 mai 2016
scoala altfel

s-au dus vremurile cand profesorul era respectat; parintii cu 'pretentii' nici nu pot fi abordati, ei vor note mari pentru odrasla si examene cat mai usoare; ne putem mandri cu multi impostori=analfabeti cu diploma; a face o facultate este echivalent cu a face gradinita; sunt mai multe locuri la facultate decat la gradinita; poate se mareste cladirea liceului mircea ca sa fie cat mai multi elevi absolventi de cladire!

Marin Vlada
16 mai 2016
limbaj de programare la gimnaziu!

Raspuns la un comentariu al domnului profesor Emil Onea de pe facebook:"Aveti idei gresite legate de introducerea informaticii in gimnaziu. ... Pacat ca va opuneti unei schimbari foarte necesare..." Ati inteles gresit! Nu sunt impotriva introducerii informaticii la gimnaziu, dimpotriva, ci introducerii rapide a programarii. Aceasta trebuie sa fie precedata de consolidarea unei gandiri algoritmice, ce nu se poate forma in 2-3 ani. TIC este altceva. Abia la clasa a V-a elevul se obisnuieste cu un calcul algebric, acesta fiind un metalimbaj. Discutati cu un profesor de matematica. Pentru gandirea algoritmica este nevoie de mai multe metalimbaje: metalimbaj pentru definirea de probleme, metalimbaj pentru procese de calcul, metalimbaj pentru reprezentarea algoritmilor, apoi metalimbaje legate de masina (calculator) - limbaj de programare, limbaj pentru sisteme de operare, etc. Exemplu: cand era in clasa a IX-a la o clasa de informatica (speciala), George Vlada - fiul meu, a studiat la tabla algoritmi si programe primul semestru, fara sa mearga la laboratorul de informatica pentru a verifica si testa programul corespunzator primului algoritm studiat (scoala avea calculatoare in anul 2000). Invatarea la Informatica-si la alte disciplina, se realizeaza prin experiment, verificare, testare, etc. Ce spun elevii? Ce spun parintii? Ce spune scoala? Ajungem la INFORMATICA vs. MATEMATICA. De aceea am sustinut varianta IV in care se propunea o combinare a Matematicii cu Informatica, initiativa propusa si de prof. dr. Radu Gologan, presedintele Societarii de Matematica din Romania: http://www.tribunainvatamantului.ro/este-nevoie-de-implicare-matematica-pentru-elevi-trebuie-regandita/ Cu toata stima, Marin Vlada

Pagina a fost generata in 0.3308 secunde