De astăzi, intrăm în postul Sfinților Petru și Pavel. Ce nu avem voie să facem

304
1
De astăzi, intrăm în postul Sfinților Petru și Pavel. Ce nu avem voie să facem - sfpetrusipavel-1497250145.jpg

Articole de la același autor

Creștinii ortodocși au intrat de astăzi în postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel. Acesta are o durată variabilă și începe în fiecare an după prima Duminică de la Rusalii (Duminica tuturor sfinților). Postul este instituit de către biserică în cinstea celor doi mari apostoli ai creștinătății, care obișnuiau să postească înainte de o acțiune mai importantă. Totodată, prin acest post, creștinii cinstesc și darurile Duhului Sfânt, care se împărtășesc celor credincioși, prin sfințenie.


Urmare a confuziei existente pe alocuri în privința săvârșirii Tainei Botezului în perioada postului, Arhiepiscopia Tomisului reamintește rânduielile canonice ale Bisericii Ortodoxe referitoare la acest subiect. "Postul, ca mijloc de întărire spirituală a celui credincios, se desfășoară după anumite reguli ascetice, care presupun îndepărtarea temporară de la bucurii și plăceri ale vieții, îngăduite de Dumnezeu, în scopul dobândirii discernământului și înfrânării necesare progresului spiritual al omului. Astfel, printre acestea se găsește și regula opririi de la petreceri, ca unele care, prin plăcerea diverselor preparate culinare și veselia muzicii și a dansului, contrastează cu atitudinea ascetică a postului. La rândul lor, slujbele bisericești ale Sfintelor Taine (cum sunt Botezul și Cununia) sunt mijloace duhovnicești prin care omul primește binecuvântarea și harul lui Dumnezeu, în momente importante ale vieții sale. Cum însă bucuria ocazionată de aceste slujbe se manifestă și prin participarea credincioșilor la agape care au caracter de petrecere, Biserica a rânduit ca, în perioada postului, aceste slujbe să urmeze anumite reguli care să nu pună în contradicție rânduiala ascetică a postului cu strălucirea și bucuria duhovnicească evenimentului respectiv", explică reprezentanții Arhiepiscopiei Tomisului. 


Astfel, în privința cununiei, biserica a rânduit să nu fie săvârșită în post (Canonul 52 al Sinodului din Laodiceea), deoarece bucuria firească a întemeierii unei familii, manifestată și prin agapa de după slujbă, contrastează puternic cu caracterul ascetic al postului. Doar în cazuri deosebite, episcopul locului poate acorda dispensă cu privire la săvârșirea slujbei în sine, dar cu condiția ca după slujbă să nu se facă petrecere, spre a se păstra rânduiala postului. 


În privința botezului, există două canoane specifice. Primul stabilește că botezul nu se săvârșește în timpul Postului Mare, exceptând situații urgente, după cum spune textul: "fără numai de a fi nevoie; atunci se poate boteza chiar și în Săptămâna Mare" (Canon 156, Pravila de la Târgoviște, 1665). Al doilea canon stabilește că Botezul, fiind ușa de intrare în creștinism, nu se poate opri nici în timpul postului, dar se face cu respectarea rânduielii postirii (Canonul IX, 25 al Sf. Simeon al Tesalonicului). 


"Prin urmare, în timpul posturilor, slujba Botezului se poate oficia, cu condiția respectării rânduielii ascetice a postirii. O eventuală organizare, după slujbă, a unei agape, trebuie să respecte rânduiala mesei de post, fără a îmbrăca aspectul unei petreceri vesele, cu muzică ce contravine atmosferei duhovnicești a postului și preparate culinare ce desfată plăcerile trupului", mai spun cei de la Arhiepiscopie.


Comentează știrea

.../...
12 iunie 2017
Diavolească

Vorbă duhovnicală de vorbeală : "Fără post și rugăciune nu poți lupta împotriva diavolului" ! Ntz, ntz, ntz ! Nici nu-s pofte în urma cugetării !

Articole pe aceeași temă

Sâmbătă, 24 Decembrie 2016
Stire din Social : ASTĂZI, Ajunul Crăciunului
Pagina a fost generata in 0.7892 secunde