Cui folosesc chestionarele formaliste de orientare școlară

365
Luna aceasta, Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică Constanța împreună cu Inspectoratul Școlar Județean au investigat opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a și a IX-a prin aplicarea unor chestionare.
După cum declara prof. dr. Răducu Popescu, inspector general, la întrebări au răspuns 1.171 elevi de-a VIII-a și 932 liceeni de-a IX-a, atât din mediul urban, cât și din rural.
85% din elevii de-a VIII-a știu de pe acum liceul pe care doresc să-l urmeze, cei mai mulți - cum era de așteptat - fiind "ajutați" de părinți, în proporție de 59%. Și dacă influența părinților este covârșitoare, mai trist este faptul că Târgul ofertelor educaționale abia dacă le-a trezit un interes de… 0,9%. Asta ca să-i răspundem "generalului" care ne-a atras atenția că presa este folosită ca informație doar 1,1%. Dacă s-ar fi realizat acest chestionar cu părinții elevilor, s-ar fi putut constata adevărul. 
Una peste alta, părinții sunt cei care decid viitorul liceu la care va merge copilul lor, lucru prea bine știut și care nu mai necesită un chestionar. Ar fi fost mai bine să fie întrebați ce profesori și-au pus amprenta asupra culturii generale cu care pleacă din școală elevii de clasa a VIII-a.
O dovadă a formalismului acestui chestionar este prima concluzie, și anume că "elevii au beneficiat de reperele necesare luării acestei decizi". Care repere? Părinții? După care se recunoaște că este esențială menținerea unei relații de colaborare optimă școală-familie. 
Mai triste sunt răspunsurile date de elevii de-a IX-a care dovedesc că au completat chestionarul… la bășcălie. Altfel cum se pot explica răspunsurile POZITIVE de peste 70% la întrebări de genul "Crezi că vei găsi un loc de muncă pe specializarea urmată în liceu?" (77%), sau "Școala îți asigură pregătirea în domeniul preferat?" (79%). Refuzăm să credem că i-a influențat cineva în completarea chestionarului sau că ei reprezintă un eșantion reprezentativ pentru generația lor care chiar crede că în România s-au schimbat lucrurile.
La domeniul de activitate preferat, în perspectiva ocupării unui loc de muncă, pe primul loc s-a situat mecanica (29%), urmată de electric, electromecanică (23%), turism și alimentație (11%), comerț (10%), estetica și igiena corpului omenesc (9%).
Dacă cele două instituții implicate chiar sunt interesate de valorile reale într-un astfel de chestionar, ar face bine să-l aplice părinților, elevii fiind veriga slabă a mult clamatului "triumvirat" elev - școală - familie.


Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.2002 secunde