Confuzie și teamă! De ce blochează ministerul posturile de consilier școlar?

4677
Pe fondul exceptării de la concursul pentru ocuparea funcției de director, zilele acestea, se vorbește tot mai insistent despre indezirabila desființare a Centrelor Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), instituții care se ocupă pe lângă consilierea școlară și de copiii cu dizabilități și cerințe educaționale speciale.

Profund nemulțumiți de numeroasele promisiuni, dar și de această decizie, peste 2.200 de cadre au semnat o petiție online, prin intermediul căreia se solicită imperios Ministerului Educației „să clarifice viitorul consilierii școlare și a serviciilor de logopedie din România!”.

Mai nou, în proiectul România Educată, CJRAE apare ca structură în organigrama Centrului județean pentru învățământ preuniversitar, adică structura care va înlocui inspectoratul școlar județean.

Și asta în condițiile în care, din iunie 2020 încoace, de când Legea împotriva violenței psihologice-bullying avea să fie publicată - pe fondul gravelor evenimente petrecute în unitățile de învățământ, dar și cu implicațiile induse de școala online -, se tot așteaptă promisele posturi de consilieri școlari.



„Este nevoie mai mult decât oricând”, dar nu acum...

În luna aprilie 2021, actualul ministru Sorin Cîmpeanu făcea publică intenția promovării unei ordonanțe de urgenţă „prin care să permitem înfiinţarea unui cabinet de psiho-pedagogie, de orientare la nivelul fiecărei şcoli", adăugând că această iniţiativă va fi promovată rapid.

Apoi, în luna iunie, la TVR1 revenea cu o altă declarație... stringentă: „Este foarte clar că avem nevoie mai mult decât oricând de consilieri pentru că pierderile suferite de elevi pe perioada de criză au fost nu numai în plan educaţional, au fost în plan social, plan emoţional, plan psihic chiar. Este nevoie mai mult decât oricând. Avem 2.500 de consilieri pentru trei milioane de elevi. Media este de un consilier la 1.200 de elevi".

După care, în luna august, își mai pondera discursul: „Posibilitatea înfiinţării acestor centre de consiliere în fiecare şcoală va fi promovată rapid, problema rămâne a personalului cu competenţe adecvate. Este nevoie de conlucrarea cu universităţile româneşti. Sunt 10 universităţi care au experienţă şi expertiză în acest domeniu. Este nevoie de un număr situat între 2.000 şi 3.000 de consilieri. Aceşti consilieri nu sunt pregătiţi. Nu există persoane cu pregătire specifică pentru a ocupa un astfel de post dacă vrem să fie într-adevăr util şi eficient".

Potrivit ministrului, consilierul şcolar trebuie să aibă dublă competenţă - asistenţă psiho-pedagogică şi consiliere şcolară şi să stea în şcoală pe tot parcursul programului.

Deja se vorbea de „un consilier pentru fiecare şcoală, chiar dacă are sub 500 de elevi, poate să aibă 200, 250, 300 - trebuie un consilier şcolar cu dublă competenţă asistenţă psiho-pedagogică şi orientare şcolară. Peste 500 de elevi - al doilea consilier, peste 1.000 al treilea, peste 1.500 al patrulea consilier".

Prof. Irina Ermolaev: „Că dăm noi concurs pentru funcția de director e mai puțin relevant decât ceea ce se întâmplă cu sistemul”

Din informațiile oferite de prof. drd. Irina Ermolaev, director CJRAE Constanța, la ora actuală în rețeaua constănțeană de învățământ există 80 de posturi de consilier școlar, respectiv 14 posturi de profesori logopezi. Necesarul de posturi, raportat la populația școlară existentă în anul școlar trecut (105.861 elevi) era de 154 de posturi de profesori consilieri, respectiv 82 de posturi de profesor logoped.





- Cum comentați faptul că nu au fost scoase la concurs posturile de director CJRAE?

- A existat o notă a ministerului transmisă în acest sens. Metodologia includea și CJRAE, dar înțelegem că nu se va mai întâmpla acest lucru în acest moment. Nota ministerului a generat concluzia că în toată țara nu s-au scos posturile. Într-un recent interviu, ministrul a declarat că, având statut de unități conexe, nici posturile de la CJRAE, nici cele de la centrele de excelență nu vor fi scoase la concurs.

Ne-am întrebat dacă această excludere este doar o amânare pentru reorganizare sau înseamnă desființare. Pentru că, practic, dacă nu mai ai conducere, nu mai ai nici personalitate juridică.

Dacă ne-am întoarce în timp, toți anii aceștia în care ne-am unit eforturile și am acționat unitar ar fi pierduți. Noi suntem în școli, nu e ca și cum ne-am întoarce în școli. Doar că CJRAE coordonează și susține tot ceea ce se întâmplă în unitățile de învățământ. Oricâtă bunăvoință ar avea un director - faptul că este specializat într-un alt domeniu -, nu va putea stabili direcțiile de acțiune pentru consilierul școlar. Tot din partea specialiștilor de la centru poate veni sprijinul către colegi.

Noi, la Constanța, suntem din 2007, alții și mai demult, 2004-2005, iar desființarea ar însemna un pas înapoi. De aceea ne punem întrebarea ce se va întâmpla și așteptăm răspunsuri favorabile instituției. Că dăm noi concurs pentru funcția de director, e mai puțin relevant decât ceea ce se întâmplă cu sistemul și pentru copiii la care noi ajungem.



- Și asta în condițiile în care de anul trecut, de la fostul ministru Monica Anisie încoace se tot vorbește de stringenta necesitate a existenței consilierilor școlari.


- Avem mare nevoie de noi posturi, pentru că suntem supranormați. Avem 75 de oameni în 115 unități de învățământ, pentru celelalte asigurând consiliere cu cei cinci oameni din CJRAE. Intervenții în cazuri speciale, semnalate conform procedurii. Se intervine punctual, dar clar avem nevoie de componenta de prevenție, care din punctul meu de vedere este cea mai importantă, și atunci oamenii ar trebui să fie în fiecare unitate de învățământ.



- În cazul în care mâine s-ar da o Ordonanță de Urgență, în județul Constanța există resursă umană specializată?

- Absolvenți de psihologie categoric sunt și chiar bine pregătiți, dar în acest moment nu știu dacă își și doresc să acceseze mediul educațional. S-ar putea verifica acest lucru dacă s-ar și crea, inițial, un număr mai mic de posturi. Mă gândesc că s-ar crea treptat suplimentarea de norme. La Constanța ar fi necesare 154 de norme și e clar că este un efort suplimentar și de a le crea, dar și de a le finanța. Dacă anul acesta s-ar scoate 20 de posturi, la anul 20 și tot așa, vom putea observa dacă se ocupă sau nu.

Noi, în acest moment, la CJRAE, avem șapte suplinitori, pe posturile rezervate sau vacante, și ei categoric ar putea ocupa acele eventuale posturi. De-a lungul timpului au existat cereri, dar pentru că nu au existat posturi nu am avut cum să le dăm curs. De aceea mă gândesc că ar mai exista persoane interesate.

În anii anteriori, am solicitat câte un post-două-trei, dar cum nu se pot da de la nivel județean, fiind asimilați cu învățământul special, clar trebuia dat de la minister. Iar ministerul nu deblochează posturi, neavând acoperită și partea financiară necesară alocării.

Dacă s-ar reuși, într-o primă etapă, măcar alocarea a 1.000 de posturi la nivel național și împărțirea lor în toate județele ar fi sigur mai bine.

De asemenea, sperăm ca modul cum a fost gândită reorganizarea CJRAE să implice continuarea demersurilor. În sensul în care până acum am câștigat printr-o coordonare a cadrelor din partea CJRAE, la ora actuală știind ce au de făcut, doar lucrând unitar. Practic, să se continue ceea ce s-a obținut cu multe eforturi, în timp.

Și noi, la fel ca și celelalte cadre didactice, am susținut concurs de titularizare și, practic, ne-am titularizat pe un post într-o unitate sau în mai multe unități/cabinete interșcolare de asistență psihopedagogică. E clar că suntem exact în școlile în care ne-am titularizat și la nevoie intervenim și în alte unități. Dar această sintagmă „la nevoie” înseamnă acea procedură și doar o acțiune punctuală. De aceea avem nevoie de suplimentarea normelor. Pentru că acolo unde suntem facem diferența, iar acesta lucru trebuie extins, nu schimbat!



Pagina a fost generata in 0.2515 secunde