Stirile zilei de Joi, 19 Iulie 2018 - Cuget Liber Online


Școala comunistă sau „școala lui pește prăjit”? Fizica și germana ies „la pensie”, elevii vor vorbi despre viață și ecosisteme

Ştire online publicată Joi, 04 Ianuarie 2018. Autor: Sorin MIHALACHE
Citesc cu mare interes, în această dimineață, despre proiectul Ministerului Educației Naționale, care, în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației, pregătește marea revoluție a învățământului românesc. Dacă s-a făcut revoluția fiscală, iar cea a justiției este „pe țeavă”, să rămână educația mai prejos? Iar modul în care aceasta este concepută este în perfectă concordanță cu „suratele” sale. Un aspect care nu ne mai poate surprinde... Să trecem la concret!

Prima lovitură pe care o primește - cel puțin din punctul meu de vedere - învățământul românesc este radierea unei ore de fizică din programa profilului real. Asta în condițiile în care fizica nu doar că este materie de bacalaureat, dar este una dintre disciplinele capitale în dezvoltarea ulterioară a elevului. Cine înțelege fizica, fenomenele explicate la clasă va parcurge ulterior cu mult mai multă ușurință celelalte etape, va avea o logică superioară și, chiar dacă nu va activa strict în domeniul fizicii, acele noțiuni deprinse în școală îi vor prinde tare bine mai târziu.

Soartă similară cu fizica ar urma să aibă și tehnologia informației și comunicării. La clasele a XI-a și a XII-a, profil real, specializarea mate-info, a doua limbă modernă nu va mai fi prinsă în trunchiul comun, apărând posibilitatea alegerii între o oră și trei ore de discipline opționale.

Și cum ceva se radiază, haideți să vedem ce se propune a fi pus în loc: educație artistică! De asemenea, se introduc orele de consiliere și opționale: biologie marină/ecosisteme marine, geologie, apa și viața sau animație. În loc să-și perfecționeze, de exemplu, germana, elevii vor discuta despre viață și ecosisteme. Cine le-o preda, ce anume le-o preda...

Analizând proiectul ministerial, impresia lăsată este aceea că, încet-încet, materiile fundamentale din școala comunistă, atât de hulită, dar foarte eficientă, își pierd din importanță, lăsând loc, după modelul occidental, celor artistice sau de nișă.

Este oare aceasta calea cea bună pentru învățământul românesc? Vor fi viitorii absolvenți mai bine pregătiți, mai deștepți decât cei de acum 30 de ani, care au „navigat” printre matematici, fizici, chimii, istorii, geografii și limbi străine? Vor avea un bagaj de cunoștințe suficient pentru admiterea la facultate și o minimă cultură generală? Vor fi absolvenții de liceu gata specializați pentru facultate și ulterior pentru piața muncii? Personal, am mari semne de întrebare și tare mă tem că, în acest ritm, vor ieși de pe băncile școlii tot mai mulți elevi slabi pregătiți.

XXX

„S-a urmărit eliminarea unor incoerențe/dezechilibre existente în planurile actuale și dezvoltarea ocaziilor de învățare semnificative din perspectiva așteptărilor elevilor care au optat pentru un anumit profil/specializare. Principiul urmărit a fost acela de a asigura un trunchi comun până la clasa a X-a, care să permită tuturor elevilor care vor finaliza învățământul obligatoriu deținerea la nivel funcțional a celor opt competențe-cheie”, explică reprezentanții Ministerului Educației.

Ce frumos sună teoriile...

Distribuie :

Articole de la acelaşi autor

Top ştiri din ultimele 7 zile

ziare & stiri Revista presei
Inchide
Pagina a fost generata in 0.8786 secunde