Cine este vinovat pentru eșecul elevilor de la Evaluarea Națională și Bacalaureat? (II)

Luni, 23 Septembrie 2019
1110
În numerele anterioare ale cotidianului nostru atrăgeam atenția asupra unui subiect delicat: nivelul slab de pregătire al elevilor, atât la Evaluarea Națională, cât și la Bacalaureat. Care să fie explicația pentru această situație deloc plăcută, în care se află, la ora actuală, învățământul? Am încercat să aflăm de ce s-a ajuns aici direct de la directorii sau profesorii din învățământul constănțean.


Prof. Isabela Marcu, de la Liceul Tehnologic "Virgil Madgearu" este de părere că nu există licee, profesori sau elevi slabi, ci există o societate responsabilă sau una iresponsabilă, elevi și profesori motivați sau nu, o cultură organizațională slabă sau puternică și influență socială în școli.


"Ca fost director de liceu, după opinia mea, cred că un manager ar trebui să aibă puțin curaj intelectual și să iasă din tiparele în care sistemul îl ține uneori înțepenit. În al doilea rând, un rol important îl deține cultura organizațională, cutumele cu rădăcini adânci, care, de multe ori sunt greu de eradicat, aproape imposibil în rândul anumitor cadre, profesori sau inspectori, cu complexe de inferioritate devenite complexe de superioritate. Ceea ce pentru un manager este corect și bun, pentru profesori poate fi rău. În al treilea rând, și cel mai important este harul dat, care nu poate fi dobândit, atunci când prestezi la catedră. Avem foarte mulți elevi rămași în grija bunicilor sau singuri, ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate, elevi care provin din familii monoparentale, elevi navetiști care muncesc și care au nevoie de un confort psihologic pentru a da randament în timpul anului școlar", a declarat cadrul didactic.


Ca urmare, a precizat dascălul, elevii nu pot promova examenul de Bacalaureat, dacă încă din prima lună de școală nu se organizează gratuit ore de pregătire la disciplinele cerute la examen. 


Școala ar trebui regândită din temelii


Liceul Teoretic "Traian" se află, la ora actuală, printre cele mai bune din oraș, iar în acest an, a fost singurul cu promovabilitate de 100% la examenul de Bacalaureat și la Evaluarea Națională. Directorul instituției de învățământ, prof. Gabriela Costea crede că și alte unități pot avea rezultatele lor, doar că școala ar trebui regândită din temelii. Pentru ca acest lucru să fie realizabil, însă, avem de luptat cu mentalitățile.
"Cred că ar trebui să ne apropiem mai mult de elevii noștri, să-i ascultăm, să-i chemăm la masa dialogului, un dialog real, din care să desprindem ce își doresc ei. Evident, rolul nostru de educatori este acela de a cultiva valorile morale, principiile, valorile culturale ale acestui neam, dar trebuie, totodată, să fim deschiși la nou. Procentul nostru de promovabilitate este, de fapt, meritul tuturor colegilor mei, care și-au 
înteles misiunea pe care o au și pe care au desăvârșit-o prin rezultatele obținute. În același timp, este meritul copiilor, care, de asemenea, au înțeles că nu putem să ne apropiem de cunoaștere decât prin muncă, seriozitate, exigență față de propria persoană", a completat directorul.


Programa școlară este foarte stufoasă 


Aceeași întrebare i-am adresat-o Ginei Șerban, profesor la Liceul Teoretic "Nicolae Bălcescu" din Medgidia. Ea consideră că programa școlară este foarte stufoasă, că elevii sunt obosiți, au un orar încărcat, cu multe materii. "Ei primesc foarte multe informații teoretice, prin metode rigide de predare, cu foarte puține exemple practice, informațiile nefiind asociate întotdeauna cu utilitatea lor în viața reală. Ce s-ar putea face? Metode de predare centrate pe elev, combinate cu metode nonformale, lucrul în grupuri mici, pregătiri suplimentare pentru examene, proiecte extrașcolare, prin care elevii să înțeleagă utilitatea practică a noțiunilor teoretice studiate la școală, activități interdisciplinare. Pentru a putea realiza aceste lucruri, managerii ar trebui să susțină formarea cadrelor didactice (metode noi de predare, scriere de proiecte pentru profesori și elevi, care să atragă părinții către școală, către problemele elevilor", a explicat cadrul didactic.


Pagina a fost generata in 0.5805 secunde