Picturi de valoare, la Muzeul de Artă Constanța
"Bătaia cu flori de la Șosea" a lui Luchian, considerată o capodoperă
Articole de la același autor
Prof. Iris Sarchizian: "Am vrut să fac dintr-o școală de cartier un templu de educație"
13 Aprilie 2020
Semnal de alarmă la Universitatea "Ovidius". "Mă tem că, anul acesta, va scădea numărul de studenți!"
30 Aprilie 2020
"Bătaia cu flori la Șosea", de Ștefan Luchian, este una dintre lucrările de mare valoare de la Muzeul de Artă din Constanța.
În opinia criticului de artă Doina Păuleanu, aceasta ar fi cea mai frumoasă acuarelă din arta românească. Cu dimensiuni de 42x55,5 cm, lucrarea (nedatată) a fost realizată în anii de maturitate ai pictorului, respectiv 1907-1908. După această lucrare, Luchian schițează desenul pentru un tablou în ulei, păstrat pe spatele cartonului utilizat mai târziu pentru a picta "Vasul cu flori" din patrimoniul Muzeului Național de Artă al României.
În opinia criticului de artă Doina Păuleanu, aceasta ar fi cea mai frumoasă acuarelă din arta românească. Cu dimensiuni de 42x55,5 cm, lucrarea (nedatată) a fost realizată în anii de maturitate ai pictorului, respectiv 1907-1908. După această lucrare, Luchian schițează desenul pentru un tablou în ulei, păstrat pe spatele cartonului utilizat mai târziu pentru a picta "Vasul cu flori" din patrimoniul Muzeului Național de Artă al României.
"Când pictează această acuarelă, Luchian are aproape 40 de ani și nu mai este tânărul dandy din prima tinerețe, când irosea o avere și participa la asemenea evenimente mondene, locuind chiar în casa achiziționată în 1896, la Șosea, în rondul II. De altfel, chiar din 1894, el devine participant activ și reprezentativ la viața cafenelei artistice din capitală.
Impresionante la această capodoperă sunt culoarea, lumina, umbrele colorate, complexitatea și gradul înalt de dificultate al compoziției, virtuozitatea tehnică, spontaneitatea deplină (se știe că tehnica acuarelei nu permite reveniri). Construcția spațială evoluează pe diagonalele de adâncime, cea descendentă, numită și diagonala tragică, fiind direcția pe care înaintează spre prim plan, la pas și într-o dispoziție senină, cu totul lipsită de dramatism, unul dintre echipaje.
Impresionante la această capodoperă sunt culoarea, lumina, umbrele colorate, complexitatea și gradul înalt de dificultate al compoziției, virtuozitatea tehnică, spontaneitatea deplină (se știe că tehnica acuarelei nu permite reveniri). Construcția spațială evoluează pe diagonalele de adâncime, cea descendentă, numită și diagonala tragică, fiind direcția pe care înaintează spre prim plan, la pas și într-o dispoziție senină, cu totul lipsită de dramatism, unul dintre echipaje.
O asemenea structură compozițională a fost des utilizată și adaptată motivului de Nicolae Grigorescu, pictor față de care Luchian a avut, întreaga viață, un adevărat cult. Dacă vestimentația, accesoriile de tip pălărie, umbrelă, ghirlande de flori, precum și caii, pe care Luchian i-a îndrăgit nespus, sunt redați cu detalii, unele chiar pitorești, chipurile oamenilor sunt abia schițate sau chiar neconturate. Pictorul a fost interesat de exuberanța unei zile în care oamenii se bucură de frumos, de iubire, de viață", a declarat directorul Muzeului de Artă din Constanța, Doina Păuleanu.
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Luni, 06 Aprilie 2020
Vineri, 24 Aprilie 2020
Marţi, 21 Aprilie 2020
Luni, 13 Aprilie 2020
Miercuri, 25 Martie 2020
Marţi, 14 Aprilie 2020
Joi, 26 Martie 2020
Miercuri, 04 Martie 2020
Sâmbătă, 11 Aprilie 2020