Interviu cu preotul Eugen Tănăsescu:

"Nu Biserica este de vină pentru sărăcia oamenilor"

2035
17

Articole de la același autor

Cel mai recent invitat al interviurilor on-line organizate de redacția "Cuget Liber" a fost preotul Eugen Tănăsescu, cunoscut atât credincioșilor săi din parohia Bisericii "Sfinții Arhangheli Gavriil și Mihail", precum și ascultătorilor săi de la Radio Dobrogea (pe care l-a inaugurat în anul 2001) sau cititorilor blogului său. Așadar, poate fi descris ca un altfel de reprezentant al bisericii creștin ortodox, un interlocutor mereu pregătit să răspundă mai concret decât mulți alți interlocutori laici. Iată ce întrebări au pus cititorii cugetliber.ro.


- Trebuie să dau bani preo-tului care vine să citească la pomană? Cât de legale sunt "onorariile" preoților? 
- Legalitatea onorariului este stipulată încă din Vechiul Testament: "Vrednic este lucrătorul de plata sa". Dacă e să glumim, aș spune că n-am avea dreptul la niciun "onorariu" dacă ni s-ar plăti toate facturile. Acest onorariu constituie o donație, ca o recu-noștință neimpusă față de slujba respectivă. Există și o taxă a bisericii, atunci când se apelează la slujbe pentru nunți sau botezuri, dar care reprezintă taxa de utilități (gaz, lumină, apă, salariile per-sonalului neclerical - n.r.) și care nu se regăsește în salariul preotului. Donația rămâne la aprecierea credinciosului. Recomand a se discuta mai întâi cu preotul acest aspect.
Ca să lămurim această poveste, preotul are un salariu pe care și-l constituie, în parte, dintr-un ajutor de la stat, 60%, dar nu toți preoții beneficiază de acesta, fiind într-un număr fix. Există și parohii care se autofinanțează. Din păcate, noi trăim într-o lume mercantilizată, în care a dispărut sentimentul donației. Consider că preotul, ca putere financiară, trebuie să fie media credincioșilor săi. 


- De ce L-a transformat biserica pe Isus în agent de publicitate? De ce nu se impozitează veniturile preoților și mai ales ale bisericii?
- Aceasta este o viziune pietist-capitalistă. Mai întâi, niciodată Biserica nu a trăit fără resurse materiale. Nimeni nu poate trăi fără acestea. Iisus însuși a avut punga. Ceea ce înseamnă că încă de la începuturile ei, Biserica Creștină avea resurse pentru a exista. Patrimoniul bisericii pare impre-sionant în raport cu o persoană, dar față de activitatea și necesarul de resurse, el este undeva spre zona de satisfăcător. Problema este următoarea: ce facem cu toate resursele materiale? Cui le dăm? O mentalitate egoistă și le-ar dori pe toate pentru sine. Biserica însă nu le folosește strict pentru sine, ci pentru activitățile ei misionare în lume. Optica aceasta că biserica a devenit o afacere ține de faptul că noi trăim toată viața ca pe o afacere. 
Biserica pare că deține multe și datorită vechimii. La o instituție cu 2000 de ani vechime, căruia i s-a donat în mod constant tot timpul, dreptul de proprietate este un drept sfânt consacrat și prin legea divină, dar și prin legea umană. Problema este că, în realitate, sistemul economic global actual generează mari discrepanțe între puținii bogați ai planetei (mai bogați și decât biserica) și masele care sunt majoritar sărăcite. Prin urmare este de înțeles această transformare a sentimentului de donație într-un sentiment de nemulțumire, ba chiar uneori invidie.
Un recent raport NASA a avertizat că marile discrepanțe dintre bogați și săraci vor duce la un colaps social. Biserica a mai trecut prin așa ceva, pentru că așa cum i s-a donat de-a lungul timpu-lui, a fost și jefuită. Nu Biserica este de vină pentru sărăcia oa-menilor. Pentru Biserică, sistemul economic ideal nu este capita-lismul curent, ci comunitarismul apostolic. Prezent chiar în Noul Testament, în faptele apostolilor.


- De ce BOR nu organizează "Școala de sâmbătă" sau duminică? De ce ora de religie nu e predată de profesori de filozofie/istorie? 
- Ora de religie în școală trebuie să aibă două mari componente: informarea și formarea. Una fără alta nu funcționează. Scopul orei de religie este să aducă la cunoștință valorile religioase și să i le insufle elevului. Prin urmare, trebuie și informare, care este de fapt catehizare, dar trebuie și formare. Statutul actual al orei de religie este unul de propunere universală. Ministerul recomandă religia ca fiind un bun comun de studiu. Ar fi o greșeală fundamentală să includem religia în rândul valorilor opționale, pentru că în acel moment suntem pe teritoriul subiectivismului. 
Religia include și istorie și filozofie. Istoricii și filozofii nu pot preda religie, pentru că nu sunt calificați pentru așa ceva. Ei sunt pregătiți în domeniul lor, iar religia este mai mult decât atât.


- Cum sunt considerați credincioși care nu au mai călcat în biserică din cauza expunerii mediatice excesiv negative a preoților?
- Hristos nu a judecat pe nimeni, iar sfinții apostoli ne îndeamnă să ne suportăm slăbiciunile unii altora. Dacă mergem la Biserică, nu mergem nici pentru nivelul intelectual al parohienilor și nici măcar al preotului. Preotul nu este generator al sfințeniei, ci doar transmițător al ei. Dumnezeu vă așteaptă în continuare. El este în Biserică. A spune că ai credință și a nu merge la biserică este ca și când ai spune că-ți iubești părinții și nu te duci să-i vezi niciodată.


- Se poate vorbi despre o "inflație" de biserici în Constanța? 
- Să vorbim statistic. În fiecare duminică, bisericile din Constanța sunt arhipline. Avem, conform ultimului recensământ, în jur de 400.000 de credincioși ortodocși. La un calcul mediu de 100 de oameni pe parohie, sunt necesare 4.000 de biserici. Din toate aceste date, să zicem că mai reducem numărul credincioșilor activi la jumătate și tot ar fi necesare cel puțin 2.000 de biserici. În realitate, avem 350 de parohii în tot județul, iar în orașul Constanța sunt puțin peste 100. Biserica știe că orice parohie include acele resurse de care am vorbit la început și atunci sunt construite biserici acolo unde este strict necesar. Spre exemplu, în zona Faleză Nord, dincolo de Delfinariu, spre Mamaia, avem o singură biserică la aproape 10.000 de oameni. 


Comentează știrea

17 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 
hmmm
24 martie 2014
slabut

raspunsuri din varful limbii; sau aduse din condei... Pe calea asta, nu cred ca veti reusi sa va faceti multi prozeliti. Sau sa-i pastrati pe cei facuti din dorinta lor, nu prin activitatea sfintiilor voastre...

noni
24 martie 2014
in concluzie

Parintele pune din nou degetul pe rana: ni se pare noua ca sunt biserici la fiecare metru liber gasit prin parcuri si printre blocuri, ca e necoie de cel putin 2000 !!!!!!, suntem noi invidiosi pe biserica, pt ca ea e mai bogata decat masele care o invidiaza ! Psrinte, hai sa o luam altfel: de ce face biserica politica in biserici ? Si ce am intrebat eu, era, de ce continuati sa ne cereti, noua saracilor invidiosi, bani, din moment ce recunoasteti ca sunte-ti bogati ??? Din toata bogatia asta, cate ajutoare dati nevoiasilor ? Concluzia mea e simpla, ramaneti niste manipulstori, combinatori afaceristi, avari, care se ascund in spatele lui Dumnezeu ca sa o duca excelent. Ne ramane doar credinta adevarata, in Cel care ramane singurul adevar, Dumnezeu. De voi, sunt si satul si lamurit.

petrica
24 martie 2014
dreptate

asa este nu biserica ci POPII nesatui si in primul rand anticristul Tomisului

alexandra
24 martie 2014
biserica

Suntem de Acord cu dvs.dar de unde au ın marea majoritae a preotilor au mașini de lux?Din cate știm salariile sunt mici.

laura
24 martie 2014
lasa-ne

nu,dar profita din plin de saracie,ignoranta si lipsa de educatie si cultura a unora...

Radu
24 martie 2014
Popii hrapareti

Popii hrapareti au introdus diferite ritualuri demente prin care au ingreunat enorm viata oamenilor. In primul rind ma refer la ritualurile de inmormintare care ncesita cheltuieli atit de mari incit unele familii sunt in imposibilitatea de a-si ingropa mortul. Ei sunt cei care au introdus mentinerea mortului trei zile ptr. a putea jegmani zilnic familia mortului. In mod normal mortul ar trebui inmormintat a 2-a zi. Datorita lor toate serviciile publice isi bat joc de familiile mortilor: scoaterea mortului din spital sau de la morga, obtinerea diverselor acte, etc.etc.; s-au dezvoltat o serie de afaceri cu mortii: case mortuare unde stai cu mortul trei zile de-ti sar ochii, etc. Ptr. cei care nu intelg ce am scris in ultima fraza si se intreaba ce vina au popii, le spun ca la musulmani (ma refer la cei din Romania) aceste bete in roate nu se pot pune deoarece ei protesteaza imediat pe cale religioasa, religia lor nepermitind tinerea mortului neingropat pe perioade nedeterminate,ca la noi. Tilharul de strada care-ti pune cutitul la git cerindu-ti banii este fara discutie foarte vinovat. Dar tilharul de popa care, in cea mai grea situatie posibila, atunci cind ai mortul in casa, te jupoaie de viu si, asa cum am aratat mai sus, a favorizat ca si altii din diferite servicii publice sa te jupoaie de viu, tilharul de popa e de doua ori mai vinovat decit tilharul de strada. Deasemenea acesti popi hrapareti inventeaza incontinuu metode prin care sa faca rost de bani. Pina acum veneau numai de Boboteaza; acum au inceput sa vina si de Pasti, iar prin unele locuri si de Sf. Maria. Probabil ca in urmatorii ani isi vor dezvolta si mai mult repertoriul in acest sens. In Romania sunt aproape 20000 (douazeci de mii) de biserici si peste saizeci de mii de popi, lasind la o parte dascalii si altii care deservesc bisericile. Nr.-ul spitalelor scade iar fondurile acordate spitalelor sunt o bataie de joc. Dar numarul bisericilor este intr-o CONTINUA CRESTERE! Unde te uiti cu ochii se ridica o biserica. La fel, intr-o CONTINUA CRESTERE ESTE SI NUMARUL POPILOR! Nicaieri in lume nu exista un numar atit de mare de biserici si de popi raportat la numarul populatiei. Vesnic lacomi, nesatui, cu ochii cit cepele cind e vorba de bani, ei sunt mereu dispusi sa jecmaneasca, in special in momentele cele mai grele din viata omului.

ath
24 martie 2014
Cuvinte mestesugite

Ramane sa stabilim,de ce Biserica face politica in Romania.Eu demonstrez ca Biserica face politica.In prima sedinta a Guvernului Ponta 2,din decembrie 2012,un fel de sedinta fesiva,Patriarhul Daniel apare in "prezidiu" alaturi de fruntasii partidului.Gestul facut de Patriarhul Daniel a insemnat un act politic.Patriarhul Daniel a tinut sa ne transmita ca spijina al doilea guvern de "larga concentrare democratica" din istoria Romaniei.Al doilea guvern "de larga concentrare democratica"(USL) este cunoscut si ca primul guvern cinstit din istoria noastra.Aici sunt de acord.De la primul guvern "de larga concentrare democratica din Romania(Blocul Partidelor Democratice-BPD,noiembrie 1946-Guvernul Petru Groza) au trecut 68 de ani.In 68 de ani,nimic nou in democratia romaneasca.Si atunci,ca si in anul 2012, Patriarhul Romaniei isi arata sprijinul fata de politicienii preferati.In anul 1946,Patriarhul isi expima sprijinul fata de Petru Groza(BPD),in 2012 Patriarhul Romaniei sprijina blocul partidelor democratice(USL,USD).Daca ajungem in teritoriu,observam ca IPS Teodosie face politica la nivelul lui.IPS Teodosie l-a trecut in randul sfintilor pe Mazare.Mazare "este ca un sfant".As vrea sa ma lamureasca preotul Eugen Tanaseascu daca sfintii adevarati umblau insotiti de "fetite" sau poate are alt exemplu.As vrea sa ma lamureasca preotul Tanasescu,daca "sfintii" au sprijinit destramarea FAMILIEI sau daca "sfintii" vorbeau despre "nevasta mea neoficiala". Slava Domnului ca generalii armatei romane(militarii adevarati) nu fac politica.Ar fi culmea.Cum ar fi sa-l vad pe comandantul Marinei Militare,pupandu-se cu Radu Mazare.Sau cum ar fi sa-l vad pe procurorul general al Romaniei participand la inaugurarea unei pasarele din Mamaia alaturi de Radu Mazare si Nicusor Constantinescu.Sa nu mai vorbesc de comandantul politiei chemat la ordin in primaria "mea".Despre acest subiect o sa mai discutam,pentru ca se apropie alegerile si blocul partidelor democratice(U.S.D.) are nevoie de sprijinul preotilor.

unul
24 martie 2014
Asa este!

Dar pentru bogatia bisericii NOI suntem de vina, ca va dam voie sa va bateti joc de sufletul nostru si de salariile noastre amarate, sa va fie voua plin. Cui slujiti?

Victor
24 martie 2014
Raspunsul si pacatul

Chiar credeti in ceea ce spuneti ? Dupa parerea mea aproape la toate raspunsurile ati comis si un pacat .Dar spunem si noi : iarta-l Doamne ca nu stie ce spune !

DODO
24 martie 2014
biserici

Aceasta este marea problema romanersca,ca am devenit un popor cu mintea spalata de anii de comunism.Ne repezim sa acuzam fara a gindi.Citi dintre voi ati ascultat (pe net) marii duhovnici,ce mesaje,moralizatoare ne transmit ! Cit de educati am putea deveni! Nu este vina lor ca avem ochi doar pentru curvaraselile de la TV.Nimeni nu va ia cu japca la biserica (iar voi sigur n- ati tocit pragurile,deci nici nu cred ca ati dat mai mult decit la circiuma) Va plingeti voi care nu ati dat o letcaie! Faceti-va inventarul si vedeti cu cit v-a saracit biserica. Bunastarea preotilor poate venii si din alte surse(o casa vinduta,niste teren retrocedat ,o pravalioara ,o mostenire etc.),dar asta-i tipic romanesc. Crapam de invidie pe altii (nu neaparat preoti) dar nu ne batem capul cum sa realizam ceva.Tare as vrea sa va dati si la politicieni,ca ei v-au adus in saracie.Bogatiile lor nu va revolta? Sint facute cu banii FURATI de la noi,nu DATI de bunavoie. Cine va obliga la practicile bisericesti? Poate constiinta incarcata a unora si frica inconstienta ca daca totusi Dumnezeu exista! La ananghie toti tipam" Doamne,ajuta-ne sa iesim din belea",apoi uitam. NU EXISTA IMPOZIT PENTRU BISERICA! Intre doua manele poate va faceti timp si pentru a descoperi substratul religiei ( asta doar pentru cei cu minim 2-3 carti citite) Ascultati-l macar pe DAN PURIC si mai vorbim ! Este foarte adevarat ca sint si oi negre dar gresim ca generalizam.

17 comentarii. Pagina 1 din 2. Click pe pagina dorită : 1 2 

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 0.5336 secunde