Talonul de pensie bagă zâzanie între poștași și pensionari?

Luni, 19 Martie 2012, 17:46
8370
Ce faceți când, deși ați stat de planton în casă, așteptând cuponul de pensie, poștașul nu vă bate la ușă? Sau dacă

s-a nimerit ca în ziua sau în zilele respective (căci data nu e bătută-n cuie), să intervină ceva neprevăzut, veți avea probleme cu pensia?

Compania Națională Poșta Română e autorizată să distribuie cupoanele pentru pensionarii care își ridică banii prin conturi bancare sau carduri. Potrivit convenției încheiate cu Casa Națională de Pensii, factorii poștali sunt obligați să predea cupoanele personal pensionarilor. Problemele apar când pensionarii nu sunt găsiți acasă, având în vedere că nu întotdeauna se poate respecta data de distribuire. Potrivit regulilor stabilite prin convenția respectivă, dacă factorii poștali nu-i găsesc acasă, trebuie să le lase un aviz la cutia poștală, pensionarii având posibilitatea să-și ridice cupoanele de la oficiul poștal din cartier, până în data de patru a lunii următoare. După expirarea acestui termen, taloanele nedistribuite se returnează la Casa Județeană de Pensii.

De ce este atât de important talonul?

Cu toate că banii de pe card pot fi scoși de orice persoană care cunoaște codul cardului, ridicarea cuponului rămâne singura dovadă că pensia a ajuns la cine trebuie. Mai mult, pentru a evita situațiile în care anumite persoane ar încerca să ridice pensia unor decedați, Casa Națională de Pensii a găsit soluția să-i sperie pe escroci. Dacă timp de trei luni consecutiv pensionarii nu-și ridică taloanele, se trage concluzia că omul a încheiat conturile cu viața și, evident, urmează sistarea plății pensiei. Practica arată că din tot felul de motive, chiar și pensionari în viață s-au trezit cu pensiile blocate.

Poștași "fițoși"?

"În ziua în care știu că trebuie să vină poștărița nu ies din casă, orice-ar fi. Din păcate, ziua asta nu e aceeași lună de lună, iar de aici apar necazurile. La noi în bloc, dacă nu te găsește acasă, știu sigur că poștărița lasă cuponul la vecini. Regula asta nu e valabilă și în cazul meu, nu vreau să fac insinuări în funcție de ce criterii se fac regulile astea… Totuși, dincolo de situația mea, eu nu reclam o persoană anume, ci sistemul și cred că ar trebui schimbat în interesul pensio-narului și al reducerii birocrației, drept pentru care îmi permit următoarele alternative la sistemul actual: taloanele să fie lăsate de poștaș la cutia poștală sau la administratorul blocului, la cererea prealabilă a beneficiarului sau să fie trimise prin poștă de Casa de Pensii, contra cost, așa cum se procedează cu pensiile militare. Înțeleg că acesta e siste-mul actual, dar nu accept că nu poate fi îmbunătățit, cum spun unii! Iar scandal cu poștașii chiar nu-și dorește nimeni, din păcate, zâzania există și trebuie să dispară!" - ni s-a plâns Nelia Vesa, din Constanța.

"Suntem deschiși la orice sugestie!"

Diriginta Oficiului poștal nr. 1, Constanța, Victoria Mișcoci, surprinsă de cele reclamate, ne-a spus că va face verificările necesare. Referitor la propunerile citi-toarei noastre, s-a arătat deschisă la orice fel de sugestii. De asemenea, a confirmat că nemulțumirile apar din cauză că nu există o dată fixă pentru distribuirea cupoanelor la o anumită adresă: "Motivul e că nu ne parvin nici nouă la aceeași dată. Atâta timp cât cupoanele se țin la poștă până în a patra zi a lunii următoare, oamenii vin și le ridică de la noi. Acesta este sistemul, noi respectăm graficul, care e întocmit pe zece zile. Rugăm pensionarii care au probleme să ni le transmită imediat, pentru ca neregulile să nu treneze".

Procuri pentru situații speciale

Pentru situațiile neprevăzute, Convenția dintre Direcția de Poștă și Casa de Pensii dă posibilitatea încheierii a tot felul de procuri. De exemplu, în cazul internării în spital a pensionarului, se eliberează o împuternicire scrisă, vizată de șeful de secție, valabilă în perioada de internare. Dacă pensionarul pleacă din localitate o perioadă, în baza unei adeverințe eliberate de Casa de Pensii, este împuternicit adminis-tratorul blocului să primească cuponul. Victoria Mișcoci este însă de părere că procura la notar, valabilă 18 luni, dă posibilitatea ca în acest interval, cuponul să fie dat unei terțe persoane, desigur, agreată de pensionar. "Din ce știu eu, administratorii nu prea se complică cu procurile, de aceea recomandăm procura specială la notar, cu aplicabilitate largă, pensionarul putând să stea liniștit un an și jumătate dacă pleacă de acasă".


Articole pe aceeasi tema

Pagina a fost generata in 0.1922 secunde