Dacia Sport, mașina studenției! Cum "zbura" Brașovia pe șoselele României

7315
5
Dacia Sport, mașina studenției! Cum

Articole de la același autor

Am revăzut, zilele trecute, pe străzile Constanței, o Dacie Sport. Astăzi, ea este o raritate, chiar puțin caraghioasă, și cred că îți sunt suficiente degetele mâinilor pentru a număra câte astfel de autoturisme mai sunt înmatriculate în tot județul.

Au fost însă și ani în care era o mândrie să ai în fața casei o asemenea "bijuterie". Și nu greșesc deloc numind-o astfel, pentru că, la începutul anilor 80 și chiar în primii ani de după Revoluție, Dacia Sport era la mare căutare.

XXX

Nicolae Ceaușescu n-a fost chiar un tâmpit. Din contră, a avut ambiția, exagerată la un moment dat, de a face de toate în România, iar una dintre industriile prioritare a fost cea auto. Astfel, după ce a cumpărat licența Renault pentru Dacia 1300, nea Nicu a dat ordin ca producția să se facă exclusiv în țară, iar modelele să fie cât mai diversificate.

Așa a apărut, printre altele, ideea unei mașini sport, în principal pentru tineret. Dacia Sport a intrat în producție efectivă în anul 1983, ca urmare a dezvăluirii prototipului Dacia Sport-Brașovia în anul 1979. Au fost produse două modele: Dacia Sport 1310 cu motor de 1289 cm cubi și cu o putere de 54 CP și Dacia Sport 1410 cu motor de 1397 cm cubi și cu o putere de 65 CP.

Dacia Sport a avut mare priză la tineretul acelor ani, iar variantele sale tunate au făcut furori în competițiile auto românești ale vremii, ponderea Daciei Sport în Campionatul Național de raliuri ajungând la aproape 20%.

În plus, Brașovia se cumpăra cu "banul jos" (era puțin mai scumpă decât clasica 1300) și nu trebuia să aștepți 2-3 ani după ce făceai plata, așa cum se întâmpla cu suratele în 4 uși.

Ultima Dacie Sport a ieșit pe ușile uzinei de la Brașov în anul 1992, în aproximativ un deceniu fiind produse 5.500 de exemplare.

XXX

Dacia Sport a fost mașina studenției mele. Cumpărată în 1996, avea să fie prima dintr-o serie ulterioară de 11 autoturisme, deci nu poate fi niciodată uitată. Avea motor de 1.400, cutie de viteze în cinci trepte, bord CN cu aerotermă, scaune scoică și "fugea" fără probleme cu 140 km/h.

Mai mult, Dacia Sport a fost singura mașină din lume care avea același geam (parbriz) și în față, și în spate. Dacă ți se întâmpla să ți se spargă parbrizul în drum, nu era mare problemă: demontai luneta, o mutai în față și îți continuai călătoria!

La fel ca întreaga familie Dacia 1300, era lesne de întreținut, consuma puțin, singurul inconvenient fiind "frecușul" scaunelor din față, pentru a permite accesul pasagerilor pe banca din spate.

Una peste alta, a fost o mașină de suflet, pe care nu o poți uita! 

Comentează știrea

Adam Robert
16 august 2017
Dacia Sport,masina studenției.

Aproape tot adevarat in articol ,mai putin cu singura masina din lume cu parbrizul si luneta la fel.Mai este Ford Escort MK1.

europeanu
16 august 2017
Criminalul ceausescu

nea nicu n-a fost chiar tampit.A fost numai ucigas.Tampitii sunt peste tot astazi.

sever
17 august 2017
.....

TAMPIT,NU. APELATIA TAMPIT PT CEAUSESCU ESTE UN COMPLIMENT. MA INTREB CUM SE POATE NUMI UN IMBECIL GRANITIC SEMI-ANALFABET CARE ERA CONVINS CA ESTE EXPERT IN TOATE DOMENIILE, TEHNICE,MEDICALE,ARTISTICE ETC.ETC. ETC? URMARILE ATITUDINII ACESTUI IMBECIL, SE VOR ESTOMPA MAI GREU DECAT RADIATA ATOMICA. IAR TU ALA CU DACIA SPORT IN MOD SIGUR AI CREIERUL PLAT.

comunistu
18 august 2017
tampitul esti tu

Ceausescu a fost printre putinii conducatori care-a permis alfabetizarea si emanciparea materiala si intelectuala a maselor popuare;a scos Romania din evul intunecat cand se ara cu boul,in sate erau 2-3 oameni cat de cat educati si restul slugile lu,,don primar,,exact cum este din pacate acum.Istoria se repeta si Romania are din nou zone unde analfabetii traiesc intr-o saracie salbatica.dar un idiot ca tine nu vede dincolo de ochelarii de cal sau bou depinde unde te incadrezi.

Răspuns la: .....
Adăugat de : sever, 17 august 2017
TAMPIT,NU. APELATIA TAMPIT PT CEAUSESCU ESTE UN COMPLIMENT. MA INTREB CUM SE POATE NUMI UN IMBECIL GRANITIC SEMI-ANALFABET CARE ERA CONVINS CA ESTE...
Coada de Topor
18 august 2017
Dacia, epava socialismului

Ceausescu a fost mai mult un nemernic, incult, ticalos, criminal, si ca el, au izbandit multi cu aceleasi cu aceleasi "calitati" "calamitate" de incosementa invataturii de minte la romani, iar acum se vad urmarile la tot pasul.. hotii hoti au rama tot hoti, au praduit cele mai mari fabrici din lume, si na ca acum nu le mai avem, d'aia ca tot nemtii sunt de vina, ca a vandut Ceausescu in Germania sașii, si construit tot felul de imitatii prin Scornicesati.. Barlad. Focsani. Alexandria.. Cine si cui a vandut fabbricile din Alexandria ? Da' din Plopeni ? Da din Brasov? Da din Bucuresti? Cu arcanu ' nu faci industrie, nici educatie .. Un impostor in fruntea tarii, asta a fost Ceausescu. A pus prostii sa conduca o tara, de fapt lagar de munca cu hoti la toate nivele.

Articole pe aceeași temă

Pagina a fost generata in 1.3196 secunde