Cum îi prețuiește statul român pe navigatori

40 de ani de muncă pe mare = o pensie de 300 de lei

1360
Proiectul Legii privind personalul navigant, inițiat de deputatul Laurențiu Mironescu și depus la Cameră, a stârnit numeroase reacții. Acesta este motivul pentru care liderii Sindicatului Liber al Navigatorilor au organizat, ieri, o conferință de presă.
Alături de președintele Adrian Mihălcioiu, secretarul general Aurel Stoica și vicepreședintele Costică Stici, în fața ziariștilor
s-a aflat și inițiatorul legii, comandantul de cursă lungă Laurențiu Mironescu.
Adrian Mihălcioiu a declarat că Legea personalului navigant, a marinarului cum a numit-o "Cuget Liber", este un act normativ necesar, așteptat de cei circa 45.000 de navigatori și foști navigatori români, dintre care circa 12.000 sunt activi în acest moment. În prezent – a spus liderul SLN -, numeroși navigatori, care au muncit o viață întreagă pe mare, în condiții extrem de vitrege, primesc pensii de mizerie, de 3, 4, 5 sute de lei, iar unii comandanți de navă au pensii de 700 de lei. El a dat exemplul unui timonier constănțean, care a muncit 40 de ani în flotă și care primește o pensie de 300 de lei.
Dacă va fi votată de parlament, legea va rezolva, în principal, problemele legate de vârsta și vechimea necesare în vederea pensionării și de cuantumul pensiei. Clc. Laurențiu Mironescu a propus ca personalul navigant de la compartimentul mașini să se poată pensiona la vârsta de 50 de ani, după cel puțin 20 de ani de muncă, iar personalul de punte, la 50 de ani, după 25 de ani de activitate. Pensia ar urma să reprezinte 80% din media veni-turilor totale brute realizate în ultimele 12 luni de muncă.
Reglementări similare există în numeroase alte țări europene a explicat Mihălcioiu. Astfel, vârsta de pensionare a marinarilor este 50 de ani în Italia și de 52 de ani în Marea Britanie și Franța, pentru o vechime minimă de 20 de ani pe mare. Mai mult, în timpul activității, navigatorii beneficiază de o serie de facilități fiscale, printre care scutirea de plata impozitului pe venit.
Mironescu a declarat că proiectul inițiat de el ar trebui să fie aprobat, având în vedere și precedentul creat de Legea personalului navigant din trans-porturile aeriene. El și-a declarat intenția de a colabora cu SLN la proiectarea normelor de aplicare a Legii marinarului și de a susține demersurile sindicatului referitoare la ratificarea de către România a Convenției Internaționale privind Munca pe Mare.

Comentează știrea

Nu există comentarii introduse pentru acest articol!

Articole din aceeași secțiune

Pagina a fost generata in 1.5602 secunde