150 de ani de la inaugurarea Canalului Suez, un obiectiv important pentru comerțul maritim
Articole recomandate
Aeronava “Nadia Comăneci” îi va transporta pe sportivii români la Jocurile Olimpice de la Paris
18 Aprilie 2024
În Dubai a căzut cea mai abundentă ploaie din ultimii 75 de ani. Cum se explică fenomenul
18 Aprilie 2024
Caz asemănător cu cel de la 2 Mai. Ce au pățit polițiștii
18 Aprilie 2024
Mai mulţi români blocați în Dubai s-au întors în țară, anunță MAE. Pentru ceilalţi se caută soluții
18 Aprilie 2024
MAE monitorizează situația grupurilor de cetăţeni români blocate pe Aeroportul din Dubai
17 Aprilie 2024
Inaugurat cu fast la 17 noiembrie 1869, în prezența împărătesei franceze Eugenie, Canalul Suez sărbătorește într-o atmosferă de discreție 150 de ani de la inaugurare, ceea ce contrastează cu istoria sa lungă și zbuciumată pe fondul turbulențelor din Orientul Mijlociu, relatează agenția AFP, consultată de Agerpres.
Proiectat la inițiativa lui Ferdinand de Lesseps, antreprenor și diplomat francez, proiectul colosal care a vizat legarea Mării Roșii de Marea Mediterană a necesitat zece ani de lucrări (1859-1869), la care au participat un milion de egipteni, potrivit autorităților țării. Zeci de mii dintre ei au murit în timpul acestui proiect titanic.
Având o lungime de 164 km, Canalul Suez nu este "apanajul unei națiuni: el își datorează nașterea și aparține unei aspirații a umanității", afirma, în 1864, Ferdinand de Lesseps, la aproximativ 4.000 de ani după primele proiecte de canal ale faraonilor.
Legătură maritimă între Europa și Asia, această rută a făcut posibilă evitarea necesității de a ocoli un alt continent - Africa - prin Capul Bunei Speranțe și a cunoscut, de asemenea, mai multe războaie și ani de inactivitate.
Această istorie a fost marcată în special de anul 1956: la 26 iulie, Gamal Abdel Nasser, abia ales președinte, a naționalizat Canalul Suez.
Anunțul său a fost preludiul unei crize internaționale. Trei luni mai târziu, Israelul, apoi Franța și Marea Britanie (două țări care dețin aproape jumătate din societatea care administrează canalul) au atacat Egiptul.
Linie de front în timpul războaielor israeliano-arabe din 1967 și 1973, Canalul Suez a fost afectat și închis de mai multe ori, apoi deminat și reabilitat.
Astăzi, calea navigabilă, transformată și extinsă continuu pentru a primi nave din ce în ce mai mari, reprezintă un obiectiv economic major - producând venituri de câteva miliarde de dolari în fiecare an - prin care trece aproximativ 10% din comerțul maritim internațional.
Situat la marginea Sinaiului, canalul este ultrasecurizat, sub controlul armatei egiptene, care luptă din 2013 împotriva unei insurecții jihadiste în nordul acestei peninsule.
Într-un interviu acordat AFP, amiralul Ossama Rabie, președinte al Autorității egiptene a Canalului Suez (SCA), a declarat că acest canal, care leagă Marea Mediterană de Marea Roșie, "a devenit esențial pentru Egipt și alte țări".
Comentează știrea
Nu există comentarii introduse pentru acest articol!
Articole pe aceeași temă
Duminică, 19 Aprilie 2015
Marţi, 18 Iunie 2019
Sâmbătă, 04 Mai 2019
Marţi, 24 Iulie 2018
Luni, 02 Mai 2016
Luni, 30 Noiembrie 2015
Luni, 03 August 2015
Marţi, 07 Aprilie 2015
Duminică, 01 Martie 2015
Miercuri, 01 Octombrie 2014